A
MultiMan MultiMan skrev:
Knappast en skröna. Jag har levt på nöffar i hela mitt liv, hela och halva. Det är en markant skillnad på de 4-5 graderna. Jag vakuumpackar och datummärker allt. Utprovat under många år.
grunden är ju själva kötthanteringen innan den dyker i frysen
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Billig BSH blir väl nästan alltid turkisk och det avråder jag ifrån, så köp helst en "Made in Germany", vilket t o m brukar stå tryckt på fronten. Det lönar sig.
kan vara polsk oxå
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Så är det. Om det är direktverkande el.

Men har man tex en värmepump så hämtas ju värmen från berggrunden... Å då har man en helt annan kalkyl.

Och har man en konventionell tumlare som dumpar varm och fuktig luft in till ett utsug så bjussar man kråkorna på värmen. Dumpar man ut det i huset får man ett fukttillskott.

Den konventionella tumlaren kan väl med max värme torka skitfort, men min bild är att nuvarande värmepumpstumlare iofs tar lite tid men kläderna kommer inte ut skållheta, stela och krympta. Jag tror man kan köra i princip allt som tål att kastas omkring. Men min fru tror inte samma sak. När jag är hemma själv så sorterar jag tvätten i mörkt och ljust, tar bort det som är känsligt och kör så mycket som möjligt i tumlaren (då jag inte orkar hänga tvätten). Hittils har hon inte klagat på resultatet. Bara på metoden. Inget plagg har förstörts. Att plaggen går sönder kommer nog av tiden med gigantotumlarna i flerbostadshus som värmde kläderna så man brände sig.

Detta att frun har synpunkter hur mannen tvättar... det är nog samma sak med bilkörningen. När min fru kör så tror jag att hon ska skrapa bilen mot stolpar osv, men ser jag inte hur hon kör så slipper jag oroa mig och bara nån enstaka gång har det faktiskt blivit nån skada. Samma med tvätten. Säkert krymper nån strumpa i värmepumpstumlaren, men det är ovanligt. Låt var och en göra sina egna misstag och prova ut hur man gör.

Vi har samma sak med tetrapacken hemma. Jag har varit inne på tetrapaks hemsida och läst att nuförtiden behöver man INTE ta bort korken och sortera som plast (på endel nya förpackningar står det uttryckligen) - hon hävdar med envishet att förpackningen ska sköljas noga och stå på tork och därefter slängas utan kork. Förpackningen består till stor del av plast även utan korken. Så antingen eldas den upp, eller så separerar man materialen. Korken gör varken från eller till. Men ändå gör vi på olika sätt. Jag irriterar mig på sur mjölk som luktar i kartonginsamlingen och rinner ut i bakluckan. Hon irriterar sig på att jag lämnar korkarna på.

Åter till torktumlarna. Vår är som sagt snart 10 år och har funkat utan problem. Det verkar vara de som har sköljmedel som geggar igen "kylflänsarna". Men givetvis kan motor, pump eller vadsomhelst gå sönder. Jag tror man ska räkna med att en vitvara håller 8 år +- 3-4 år. Om man köper med 5 års garanti och räknar hem energin på det är det väl fine.
Jo så är det. Lite som när man jämför bilar.

Bor man i lägenhet ingår oftast värmen och då kan det vara värt spara på externa eldrivna element. Samma sak gäller vid andra värmesystem som är billigare än el.

T ex det här att koppla in diskmaskinen till varmvatten 😉 har man vvb som går på el är det ju en förlust, men bor man i brf/hyres som har inklusive varmvatten blir det ju billigare.

Bil som man laddar billigt i eget hus eller för dyra pengar "på macken" osv när man bor i brf/hyres.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
kisumisu
B Boek skrev:
Tack för alla svar, även om det det börjar bli en gnutta OT 😀

Lutar väl åt en Bosch /Siemens; nu gäller det hitta en för en rimlig peng
Se till att det är "Made in Germany".
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
Spisar blev i nyinstallationer omoderna redan 2007
Sant, är nog därför det var lite svårt passa in spisen när jag bytte diskbänk och ho i köket.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag tror inte jag kommer lyckas.

Men en EU förordning kanske kan göra det?

[länk]

Oavsett. Om man separerar korken och blandar den med annan skräpplast så lär den bara eldas upp. Väldigt liten del av plasten går att återvinna.
[länk] only 9% of annual,crisis doesn't add up.&text=Around 85% of plastic packaging worldwide ends up in landfills .
morot och piska har jag hört talas om...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
För egen del kan jag bara slå ett slag för Bosch eller Siemens. Aldrig besviken på deras vitvaror.
Appropå det (gillar också Siemens och Bosch) så hade vi samam symptom på vår värempumpstumlare från Bosch nu förra året (då var den 4 år gammal): Jordfelsbrytaren gick helt plötsligt.

Jag skruvade isär den själv och provade att koppla ur delsystem i den, och testade att plugga i den osv - tills jag hittade felet: En kylfläkt för elektroniken var den felande komponenten: Kostade ca 500 kr hos Bosch för en ny - så får vi hoppas att den håller minst 4 år till nu :)
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
morot och piska har jag hört talas om...
Piskan är nog tyvärr snarare jag som får smaka på än jag som utdelar... ;)
D Daniel 109 skrev:
Kan sitta kvar är inte samma sak som ”ska återvinnas tillsammans” du kan antingen låta den sitta kvar, eller sortera den som plast.
Finns en fin film hur en tetrapack "ska" återvinnas, Man måste "lösa upp" förpackningen till en gegga, sen separeras plast, aluminiumfolie och papper och återvinns var och en för sig.

Om detta inte görs tror jag att tetrapacket förstör pappersmaterialet med den plast den innehåller. Då finns nog bara att elda. Jag skulle gärna besöka en återvinningsanläggning, men de är höljt i dimma, jag tror man medvetet inte berättar då man inte kan ha en fungerande återvinning om inte avfallet sorteras. Men om man säger att man inte kommit igång med återvinningen så kommer folk inte att sortera avfallet. Därmed kan det nog gå år och år av att avfallet sorteras i prydliga högar för att sen alltsammans hällas ihop till "energiåtervinning" (dvs eldas upp).

Jag kämpar på med att sortera så mycket jag kan, men om tetrapack själva säger att man likaväl kan låta korken sitta kvar, och man tittar på filmen hur "resten" av förpackningen måste processas för att återvinna pappret så är jag rätt övertygad om att min insats att lägga kapsylerna separat inte ger någon som helst utdelning.


(edit finns massor av filmer, jag hittade inte den jag tittade på när jag grävde i detta förra gången).


Beklagar den enorma OT detta blev.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
J JohanLun skrev:
Beklagar den enorma OT detta blev.
Inte alls! Det var ett högklassigt, informativt och utförligt inlägg i sann Byggahus-anda. Man behöver bara blunda och peka på en tråd, så får man all information man någonsin kommer behöva i en och samma tråd. Helt onödigt att leta ämneskategori. 😎

(Och det menar jag på allvar. Var väl min största utmaning som moderator, att radera jättebra inlägg som egentligen var off topic. Avskyr informationsförstöring. Därför är jag en stor förespråkare för utbrytning av inlägg till ny tråd istället.)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men nog har jag tid att hänga tvätt.
Det är ju det enda merbesväret.

Skulle aldrig falla mig in att köpa nåt dyligt.

Släng ut skiten.😋
Våran torktumlare används som avlastningsbord då den står i höjd med TM, fungerar utmärkt. Tumlaren går kanske en gång per kvartal om ens det 25 år gammal nu, still going strong 😄.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Jag skulle kasserat och köpt ny, Siemens eller Bosch som fler skrivit, även Miele.

då det gäller tvätt, tork och diskmaskin så verkar Samsung vara mindre bra, har själv en diskmaskin från Samsung… njaa inte så bra, har även en kyl/frys och den är okej.

Satsa på tyskt, jag köpte en tvättmaskin Bosch av tidigare mediamarkt när de bytte demo i butiken, fick den för halva priset.
 
mickesundström skrev:
Ja vi väntar in bår 4:e tumlare sen 2013 nu på måndag ,gjort slut på två cylinda och en Electrolux så nu provar vi siemens men det är slit å släng i en stor familj (4barn o två vuxna)liksom diskmaskin/tvättmaskiner förstått efter att jag pratat med vaktmästare att dom två fabrikaten vi kört inte var på deras topplista men det känns som ett år efter garantitiden går våra sönder
Då lär det bli bättre nu. Vi bytte till Bosch (samma som Siemens ju) 2010. 3 barn födda mellan 2005 och 2016. Vår är alltså 14 år nu. Ser ut som ny och funkar som ny. Kanske rensat filtret en gång pga något meddelande. Men osäker om det verkligen behövdes. Bytte dock nyligen tvättmaskin, också Bosch från 2010. Som vi haft lika länge. Pga luckan gått sönder och tyckte inte det var värt reparation. Köptes billigt av en vitvarureparatör som var skitnöjd att hitta en Bosch. Den skulle funka länge till sade han.
 
Har också haft Samsungs tvätt och tork.
Kommer inte ihåg betäckningarna.
Ca:3,5-4 år gamla och garantin hade precis gått ut mao.
Torktumlaren, sprack fläkten på, den fixade jag själv efter att ha beställt ny del.
Tvättmaskinen, gick lagren på till trumman, och där blev det en ny tvättmaskin, då jag inte ansåg att det skulle vara lönt att reparera den....
Hos oss blir det ingen Samsung i framtiden iaf.
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
I samband med ett utbyte av en tvättmaskin så pratade jag med installatören och fick några tips rörande både tvättmaskin och torktumlare. Ingen aning om dessa tips skulle adderat några års livslängd på sin Samsung … men mina maskiner från LG fungerar perfekt trots 10 år på nacken.

Köp stora maskiner (hög kapacitet)
Lämna dem alltid öppna mellan tvätt
Rensa dess filter ofta (flera ggr per år)
Kolla speciellt torktumlaren och utrymmet bakom den uttagbara ’kylfläns-enheten’ - där kan det sitta centimeter med fiberludd på väggarna. En gammal tandborste och lite vatten räcker bra … mem det är svårt att komma åt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är rätt nöjd med våran Lg än så länge efter 2 år, den har dessutom 10 års garanti på kompressor/invertermotor så jag hoppas jag slipper byta på ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.