I
N noone70 skrev:
De får skita i en sopsäck, se till att köpa kraftiga säckar som håller!
Du vill inte att de går sönder
Ps glöm inte kattstrypare
Bra råd men vem f#@ skriver kattstrypare? Det finns ett stort antal mer korrekta ord att använda, ex buntband, zip-ties, cable ties, tie-wraps o.s.v Att antyda att vi faktiskt använder dem för att strypa katter är bara opassande och förhoppningsvis falskt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför har Sverige alltid varit rädda för Ryssen?
Vilket land skulle vi annars vara rädda för, Dannmark? På sätt och vis är väl Danskens kärnkraftsoro anledningen till att gamla ÖstDanmark nu saknar tillräcklig egen elproduktion och riskerar att bli ett stömlöst land långt tidigare än till exempel Västerbotten och Norrbotten .
Königsberg/ Kaliningrad ligger där brukar vilket gör sydsverige och Gotland utsatt geografiskt.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Bra råd men vem f#@ skriver kattstrypare? Det finns ett stort antal mer korrekta ord att använda, ex buntband, zip-ties, cable ties, tie-wraps o.s.v Att antyda att vi faktiskt använder dem för att strypa katter är bara opassande och förhoppningsvis falskt.
Om det är någon som blivit kränkt så ber jag om ursäkt
 
  • Gilla
  • Haha
frause och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför har Sverige alltid varit rädda för Ryssen? Det är tydligt i media och även i denna tråden. Handlar det om ren rädsla för att hamna under Rysslands flagga med allt vad det innebär eller finns det faktiskt substans? Har Ryssland gjort mer närmande mot Sverige än övriga Europeiska länder? Skulle Ryssland ens ha kraft till att anfalla ytterligare ett land när de redan har det svårt i Ukraina?

Det ser ut som att Sverige snart trots allt kommer med i NATO(på gott och ont), kanske lugnar Svenskarna ner sig lite då även om man kan tvingas skicka soldater till strider i andra länder. Om risken var liten för att Ryssland ska ge sig på Sverige så lär den vara försvinnande liten för att de ska ge sig på ett NATO land.
Pga vårt läge, sverige och Gotland har stor strategisk betydelse för hela Skandinavien och baltikum.
Sverige är inte deras primära mål utan vi är språngbrädan till att återta i första hand Baltikum och att återupprätta det gamla sovjets intressesfär

De har inte kapacitet nu att göra något, men lek med tanken att Trumpen vinner valet, drar tillbaka allt stöd till Ukraina => de förlorar.

Ryssland har redan nu växlat om hela sin ekonomi och produktion till krigstillstånd och de lär sig av sina misstag i Ukraina
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Vilket land skulle vi annars vara rädda för, Dannmark? På sätt och vis är väl Danskens kärnkraftsoro anledningen till att gamla ÖstDanmark nu saknar tillräcklig egen elproduktion och riskerar att bli ett stömlöst land långt tidigare än till exempel Västerbotten och Norrbotten .
Königsberg/ Kaliningrad ligger där brukar vilket gör sydsverige och Gotland utsatt geografiskt.
Måste vi vara rädda? Ja visst är det bra att man har respekt och bygger upp beredskap vilket sverige varit allmänt dåliga på men Sverige ropar Ryssland så snart det händer något som inte går att förklara.

Det är långt troligare att Sverige råkar på annan typ av kris ex el, vatten, strålning eller liknanden och det kan mycket väl ske indirekt av Ryssland. Men det är fortfarande en stor skillnad jämfört med om Ryssland anfaller Sverige med sin arme.

N noone70 skrev:
Pga vårt läge, sverige och Gotland har stor strategisk betydelse för hela Skandinavien och baltikum.
Sverige är inte deras primära mål utan vi är språngbrädan till att återta i första hand Baltikum och att återupprätta det gamla sovjets intressesfär

De har inte kapacitet nu att göra något, men lek med tanken att Trumpen vinner valet, drar tillbaka allt stöd till Ukraina => de förlorar.

Ryssland har redan nu växlat om hela sin ekonomi och produktion till krigstillstånd och de lär sig av sina misstag i Ukraina
Så Ukraina ska förlora stödet och därmed kriget, Ryssland ska vilja fortsätta men istället för att fortsätter från Ukraina så hoppar man rakt in på gotland och sätter en arme där utan att NATO länderna reagerar? Därefter fortsätter man att expandera i Europa helt utan att NATO reagerar?

Antar att allt är möjligt men risken skulle jag(utan att vara expert) tippa på vara mindre än 1%. Ryssland vill inte ha ett krig med NATO.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Måste vi vara rädda? Ja visst är det bra att man har respekt och bygger upp beredskap vilket sverige varit allmänt dåliga på men Sverige ropar Ryssland så snart det händer något som inte går att förklara.

Det är långt troligare att Sverige råkar på annan typ av kris ex el, vatten, strålning eller liknanden och det kan mycket väl ske indirekt av Ryssland. Men det är fortfarande en stor skillnad jämfört med om Ryssland anfaller Sverige med sin arme.


Så Ukraina ska förlora stödet och därmed kriget, Ryssland ska vilja fortsätta men istället för att fortsätter från Ukraina så hoppar man rakt in på gotland och sätter en arme där utan att NATO länderna reagerar? Därefter fortsätter man att expandera i Europa helt utan att NATO reagerar?

Antar att allt är möjligt men risken skulle jag(utan att vara expert) tippa på vara mindre än 1%. Ryssland vill inte ha ett krig med NATO.
Grovt förenklat ja… men det kommer givetvis inte vara bara en invasion rakt upp och ner
Här är ett senario som en av experterna nämnde

Det kommer att föregås av ”vranyo”… för att bygga upp en ursäkt för att återta de baltiska länderna, officiellt kommer det kanske inte ens vara ”ryska” förband inledningsvis, utan ”frihetskämpar” som bara råkar ha uniformer som ser exakt ut som de ryska uniformerna. ”Frihetskämparna” kämpar för att skydda de rysktalande delarna i Baltikum och begär hjälp av ryssland för att hjälpa dem slåss mot förtryckarna och ryssland får en ursäkt att ingripa…
Och för att göra det ”måste” de ”låna” Gotland ”tillfälligt” och sen är vi i gång

https://www.linkedin.com/pulse/prop...&utm_medium=member_ios&utm_campaign=share_via
 
B Bengt Numelin skrev:
Dieselvärmare inomhus kan bli farligt om jag tänker rätt i att den förbrukar syre. Jag skulle i så fall placera den utomhus och göra ett stort rör som går in i huset.
Ingen fara jag har ventilation i huset tror ett tillskott på 1000 m³ i timmen skulle vara ett större problem
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ingen fara jag har ventilation i huset tror ett tillskott på 1000 m³ i timmen skulle vara ett större problem
Hur fungerar ventilationen utan ström?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Bor i 50 tals villa så den klarar sej utan el :)
 
I
Ni som förvarar vatten i dunkar, hur underhåller ni detta? Man säger att vattnet ska bytas ut var 7-12 mån och vid varje byte ska dunkarna rengöras och saneras. Vanligen använder man någon form av tabletter eller blekmedel och det gäller do att man verkligen sköljer ur dem rejält. Spontant låter det som ganska stort jobb om man har säg 5x20 liter.

Man kan köpa dunkar som har stor öppning så att man kan komma ner med en diskborste ex om man råkar glömma dunkarna och behöver mekaniskt göra dem rena. Men sådana dunkar kostar avsevärt mycket mer, vi pratar så mycket som trippla priset i många fall.
 
I Ironside skrev:
Ni som förvarar vatten i dunkar, hur underhåller ni detta? Man säger att vattnet ska bytas ut var 7-12 mån och vid varje byte ska dunkarna rengöras och saneras. Vanligen använder man någon form av tabletter eller blekmedel och det gäller do att man verkligen sköljer ur dem rejält. Spontant låter det som ganska stort jobb om man har säg 5x20 liter.

Man kan köpa dunkar som har stor öppning så att man kan komma ner med en diskborste ex om man råkar glömma dunkarna och behöver mekaniskt göra dem rena. Men sådana dunkar kostar avsevärt mycket mer, vi pratar så mycket som trippla priset i många fall.
Jag preppar inte aktivt men rekomenderar vatten från djupborrad brunn till långtidslagring, det kommunala vattnet i Linköping och Norrköping upplever jag ha betydligt kortare lagringsbarhet än mitt eget från ca 90m djup.
 
Har rostfri hydrofortank med genomströmning istället för traditionellt avstickare til tank så har förberett med nya dunkar så jag kan tappa ur tanken och lagra vid behov sen kan jag köra pumpen på elverk om vi inte snackar grundvattenproblem
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Jag preppar inte aktivt men rekomenderar vatten från djupborrad brunn till långtidslagring, det kommunala vattnet i Linköping och Norrköping upplever jag ha betydligt kortare lagringsbarhet än mitt eget från ca 90m djup.
Intressant, läste annars raka motsatsen, att vatten från kommunen har redan lite medel i sig för att hålla sig fräscht längre ex klorin. MEN samtidigt, är vattnet och dunkarna helt rena så sägs det att vatten inte kan bli dåligt att dricka även om det kan få en viss gammal doft\smak.

Oavsett har jag tyvärr inte tillgång till egen brunn och att köra iväg och hämta speciellt vatten vid varje byte känns inte hållbart i längden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Intressant, läste annars raka motsatsen, att vatten från kommunen har redan lite medel i sig för att hålla sig fräscht längre ex klorin. MEN samtidigt, är vattnet och dunkarna helt rena så sägs det att vatten inte kan bli dåligt att dricka även om det kan få en viss gammal doft\smak.

Oavsett har jag tyvärr inte tillgång till egen brunn och att köra iväg och hämta speciellt vatten vid varje byte känns inte hållbart i längden.
Att som Linköping ta sjövatten till dricksvatten betyder ju att det finns näringsämnen i vattnet som kan ge beläggning/växtlighet i vattendunkar.

Nån droppe klorin vore väl lätt att själv tillsätta om du själv har möjlighet att fylla dunk med bergborrat vatten nån gång i kvartalet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Bra råd men vem f#@ skriver kattstrypare? Det finns ett stort antal mer korrekta ord att använda, ex buntband, zip-ties, cable ties, tie-wraps o.s.v Att antyda att vi faktiskt använder dem för att strypa katter är bara opassande och förhoppningsvis falskt.
Ha ha, min katt sket nyss på vardagsrumsmattan.
Och "kattstrypare" är ett begrepp som är välkänt, alla vet vad det är, så fattar inte överreaktionen i tråden.
Det är väl inget illa menat, bara ett begrepp som alla förstår sig på.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.