electroluxaren skrev:
detta är normalt för samsungs produkter,
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
 
  • Gilla
Timmersaxen och 1 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
För egen del kan jag bara slå ett slag för Bosch eller Siemens. Aldrig besviken på deras vitvaror.
 
  • Gilla
Maria T och 15 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr.
Men då bör det väl vara lönt att reparera? Eller får du lika stor ersättning om du köper en ny istället?

Jag tror som sagt att du har haft lite otur med denna maskin. Vitvaror i största allmänhet, brukar väl börja gå sönder efter 4 - 5 år, alltså enstaka exemplar håller inte längre. Och sedan ökar felfrekvensen upp till 10 - 12 år. En tumlare med värmepump är klart mer komplicerad, än en vanlig kondenstumlare som bara har en värmeväxlare.

jag roade mig att jämföra deklarerad förbrukning mellan en kondenstumlare och en med värmepump. Ser ut som man sparar ca 3 kwh per körning med värmepump.

Om man då tänker sig en familj med småbarn, så kör man nog mer än en gång per dag, säg 400 ggr per år?

Då skulle man spara drygt 1000 kwh per år. Om man tänker sig 2 kr/kWh (inkl. nätavgiften). Så skulle man vara på breakeven vad gäller inköpspriset efter ca 3 år. Å andra sidan så brukar man kanske inte ha "småbarnstvätt" mer än i 3 - 5 år, sedan brukar man väl klara sig med kanske 2 - 3 körningar i veckan.

Och så kompliceras det av att värmen som kommer ur en kondenstumlare även värmer huset. Så det minskar uppvärmningskostnaden.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Nä det skulle jag aldrig ta
 
  • Gilla
  • Haha
hansbertil och 7 till
  • Laddar…
Jag bör nog vara nöjd med min (på den tiden ett billighetsalternativ) 18 år gamla Bauknecht. Kör dock ofta utan värme (för att eliminera hundhår).

Men den skränar numera så den är väl i sin slutfas.
 
  • Gilla
Onkelborg och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Men då bör det väl vara lönt att reparera? Eller får du lika stor ersättning om du köper en ny istället?

Jag tror som sagt att du har haft lite otur med denna maskin. Vitvaror i största allmänhet, brukar väl börja gå sönder efter 4 - 5 år, alltså enstaka exemplar håller inte längre. Och sedan ökar felfrekvensen upp till 10 - 12 år. En tumlare med värmepump är klart mer komplicerad, än en vanlig kondenstumlare som bara har en värmeväxlare.

jag roade mig att jämföra deklarerad förbrukning mellan en kondenstumlare och en med värmepump. Ser ut som man sparar ca 3 kwh per körning med värmepump.

Om man då tänker sig en familj med småbarn, så kör man nog mer än en gång per dag, säg 400 ggr per år?

Då skulle man spara drygt 1000 kwh per år. Om man tänker sig 2 kr/kWh (inkl. nätavgiften). Så skulle man vara på breakeven vad gäller inköpspriset efter ca 3 år. Å andra sidan så brukar man kanske inte ha "småbarnstvätt" mer än i 3 - 5 år, sedan brukar man väl klara sig med kanske 2 - 3 körningar i veckan.

Och så kompliceras det av att värmen som kommer ur en kondenstumlare även värmer huset. Så det minskar uppvärmningskostnaden.
OM man vill tro tex electrolux så kostar en
7kg konventionell kondenstumlare 7000.- tar 140minuter och 500kWh per år
8kg värmepumpsdito 8000.- tar 180 minuter och drar 235kWh/år

så egentligen ingen skillnad på inköpspriset men halva driftskostnaden och längre torktid
tyvärr går vp-tumlare sönder tidigare och är aldrig lönsamma att reparera,
konventionella kan man hålla liv i tills det inte går att få tag på reservdelar dessutom till en rimlig kostnad.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Min Miele tumlare är gissningsvis från slutet av 90talet. När förra ägaren av mitt hus (som jag känner) inredde sitt hus fick han sina föräldrars gamla torktumlare. Det var 2003.

Vi kommer köra den till det bittra slutet, sådana maskiner görs inte längre.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Samsung och kvalitet, särskilt på vitvaror, hör inte ihop. Jag har gått på Samsungminan på flera områden och undviker numera märket helt och hållet, oavsett varutyp. De drabbas av en massa obegripliga fel på ex TV eller skärmar (kan vara allt från kondensatorer, motstånd för 5 öre, dioder eller transformatorer som annars aldrig går sönder).
Tvättmaskinerna varnas det för, med många exempel, över hela västvärlden. Korset som håller hela trumman brukar korrodera sönder så maskinen blir oanvändbar och för dyra att laga.
Samsung för mig är numera själva definitionen av "planned obsolescence", dvs planerat åldrande.

Jag hade köpt en annan med 5 års garanti, helst tillverkad i Tyskland som t ex BSH (Bosch/Siemens) har (men bara de dyrare). Olika ÅF kör med 5 års garanti till och från, men man kan kanske inte välja exakt den modell man vill ha.
Vad du än väljer, undvik Samsung och köp alltid med 5 års garanti. LG är t ex klart bättre trots från samma land (både tvättmaskiner och TV).
 
  • Gilla
Karmalicious och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Samsung och kvalitet, särskilt på vitvaror, hör inte ihop. Jag har gått på Samsungminan på flera områden och undviker numera märket helt och hållet, oavsett varutyp. De drabbas av en massa obegripliga fel på ex TV eller skärmar (kan vara allt från kondensatorer, motstånd för 5 öre, dioder eller transformatorer som annars aldrig går sönder).
Tvättmaskinerna varnas det för, med många exempel, över hela västvärlden. Korset som håller hela trumman brukar korrodera sönder så maskinen blir oanvändbar och för dyra att laga.
Samsung för mig är numera själva definitionen av "planned obsolescence", dvs planerat åldrande.

Jag hade köpt en annan med 5 års garanti, helst tillverkad i Tyskland som t ex BSH (Bosch/Siemens) har (men bara de dyrare). Olika ÅF kör med 5 års garanti till och från, men man kan kanske inte välja exakt den modell man vill ha.
Vad du än väljer, undvik Samsung och köp alltid med 5 års garanti. LG är t ex klart bättre trots från samma land (både tvättmaskiner och TV).
LG är i samma klass som Samsung tyvärr. Ren dynga
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Håller inte med.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Håller inte med.
Tur vi alla får tycka olika :)
 
H hempularen skrev:
Men då bör det väl vara lönt att reparera? Eller får du lika stor ersättning om du köper en ny istället?
Folksam som jag har betalar helt enkelt ut summan. Sen är det upp till mig att göra nåt vettigt med pengarna 😀
 
  • Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
OM man vill tro tex electrolux så kostar en
7kg konventionell kondenstumlare 7000.- tar 140minuter och 500kWh per år
8kg värmepumpsdito 8000.- tar 180 minuter och drar 235kWh/år

så egentligen ingen skillnad på inköpspriset men halva driftskostnaden och längre torktid
tyvärr går vp-tumlare sönder tidigare och är aldrig lönsamma att reparera,
konventionella kan man hålla liv i tills det inte går att få tag på reservdelar dessutom till en rimlig kostnad.
För att en värmepumpstumlare ska löna sig så behöver man vara småbarnsfamilj eller annan som använder mycket torktumlare. 2-3 tumlingar i veckan är för lite.Vi körde under småbarnsåren i princip dagligen eller till och med mer, då börjar det bli pengar
 
  • Gilla
relaterad och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
skaffa woods sverigetillverkade avfuktare
mina har gått 24/7 i minst 30 år och gör fortfarande sina uppgifter.
har en mitsubishi oxå som försöker hinna ikapp...
Woods gjorde kanske bättre avfuktare för 30 år sedan, eller så beror det på modell. För tre år sedan köpte vi två stycken (likadana) Woods avfuktare med några månaders mellanrum. Båda pajade med samma felkod efter ungefär lika lång tid. Den ena lyckades vi byta ut på garantin, den andra hade precis gått ut.

Nu har vi en lite rejälare och simplare Woods (utöver den utbytta). Den verkar klara sig lite bättre utan att isa ihop, men vi får väl se vad den säger när den närmar sig slutet på garantin.
 
  • Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Förstår helt enkelt inte.

1995 köpte jag huset och slängde ut torkskåpet. Satte upp torklinor i tvättstugan. Torkar det mesta av tvätten över natten.

Vad skulle en torktumlare tillföra?
I vart fall ingen gratis värme.
 
  • Gilla
Marie Beliaev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.