H
K kurlakarl skrev:
TS kan ju vara med när snickaren åtgärdar skadorna TS orsakat, för stt lära sig. Inser du inte att vissa människor är mer nybörjare än andra? Här är uppenbarligen en person som är mer nybörjare än genomsnittet, och inte förstår vad en gipsskiva är ens efter att han insett att han faktiskt monterat ner den i smådelar. Andra saker han antagligen inte kan/vet är; skillnad på träskruv och gipsskruv, skillnaden på olika skruvskallar, hur känsliga gipsskivor kan vara, hur en skruvdragare fungerar, hur en gipsskarv hanteras, hur en eldosa är monterad eller kopplad, vad färgerna på kablarna betyder, hur en multimeter fungerar, hur det ser ut bakom en gipsskiva, hur en vägg är uppbygga, vad plasten han ser i väggen som har ett badrum på andra sidan är för något, hur man undviker att skruva/spika i kabelgenomföringar och vattenrör. Osv. Vem tror du att det är som står för alla byggmissar och fuskjobb som hemmapulare gör som det tas upp om i tråd efter tråd på forumet? Det är ju folk som ts som blir uppmuntrade av obetänksam omgivning att göra saker själv
TS ber därför om råd och är medveten om att det inte var det bästa TS har gjort. Forumet är en väg att få kunskap. Man behöver inte vara elektriker eller snickare för att ta ner gips sätta upp gips. Om det är en duktig snickare som kan sitt jobb så gör denne det snabbt och snyggt. MEN det finns personer som köpt sig en hammare och kallar sig snickare eller alt. hantverkare som slarvar och inte vet vad de sysslar med. Det ska gå fort och resultatet blir en katastrof. Har sett båda delarna. Har även haft snickare som har gjort ett kanonjobb. Så summan av kardemumman, det är bättre att göra det själv i detta fallet. Riva försiktigt och sen sätta upp ny gips eller OBS skivor. Är TS osäker så kan TS fråga på detta forum eller någon släkting, kompis, bekant, bygghandel osv. TS har lärt sig sin läxa, fråga, fråga, fråga innan man sätter igång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Bör gå att sätta renoveringsgips ovan. Men du måste förstås hitta reglarna överallt då (gissar du ser skruvarna). Vill du ha mer stabilitet och ljudisolering sätt hårdgips eller ultraboard. Det andra skivlagret sätts förskjutet jämfört med första så att skarvar på första lagret täcks.

Ett annat alternativ är att riva det gamla gipset och sätta nytt, då kan du passa på och isolera innerväggen med mineralull. Eventuellt osb + gips därefter.
Limma reparationsgips med PL400
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Det är väl ingen som på allvar tror att trådskaparen har tagit bort all kartong på gipsskivorna? Han eller hon driver ju med alla som engagerar sig i detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
om man inte vill riva ut helt kan man köra renoveringstapet, renoveringsgips eller nytt gips på gamla gipset. Samma för en och samma väggsida men blandat i rummet valfritt beroende på skick och utstick/påbyggnad foder, eldosor etc. Spackla största håligheterna först. Rutinerade hade nog bredspacklat alla ytor. Tror inte naket gips kommer ramla av väggen så länge du inte slår på det. Är det lite fnöskigt så måla på ett lager vävlim och låt torka innan steg 2. Nytt ytskikt skyddar nog nakna gipset tillräckligt så länge du inte bara målar det.
 
B bygges skrev:
Bör gå att sätta renoveringsgips ovan. Men du måste förstås hitta reglarna överallt då (gissar du ser skruvarna). Vill du ha mer stabilitet och ljudisolering sätt hårdgips eller ultraboard. Det andra skivlagret sätts förskjutet jämfört med första så att skarvar på första lagret täcks.

Ett annat alternativ är att riva det gamla gipset och sätta nytt, då kan du passa på och isolera innerväggen med mineralull. Eventuellt osb + gips därefter.
Så när du sätter hårdgipset ovanpå det gamla spröda, förskjutet. Vart skruvar du då fast det i? Reglarna borde hamna rätt fel i förhållande till de nya skivorna. Eller ska du skruva i de spröda skivorna?
 
X Xaktly skrev:
Så när du sätter hårdgipset ovanpå det gamla spröda, förskjutet. Vart skruvar du då fast det i? Reglarna borde hamna rätt fel i förhållande till de nya skivorna. Eller ska du skruva i de spröda skivorna?
Svarar generellt, så vet inte utan att ha sett rummet. Om reglat bakom (har hittat både regel, puts och heltimmrat i äldre hus) kan man ju provskruva för att hitta regel och skruvat lod och kört monteringslim där skruv inte funkat. Eller bryta upp mindre partier i gamla gipskivan för att hitta regel.
 
B Byggarn Bob skrev:
Jag har sett det tipset här på forumet tidigare, men jag letar efter något enklare lösning. Just för att jag brister i kompetens. Jag antar de skivorna ska skruvas fast i reglarna bakom. Känns övermäktigt.

Utifall gipset är inte så spröd, betyder det att man kan spackla direkt på gipset, med primer?

Jag kan ge det ett försök, är det något jag ska kolla efter ?

Tack för svar.
Kan du inte sätta upp gipsskivor så känns det inte som att det kommer bli bra om du ska spackla heller 🤣
 
B
X Xaktly skrev:
Så när du sätter hårdgipset ovanpå det gamla spröda, förskjutet. Vart skruvar du då fast det i? Reglarna borde hamna rätt fel i förhållande till de nya skivorna. Eller ska du skruva i de spröda skivorna?
Det är standard att sätta skivlager 2 förskjutet. Gör du inte det får du sämre styrka och sämre ljudisolering. I övrigt vet jag inte vad du menar riktigt, du skruvar fast skivlager 2 i reglarna, skivorna är förskjutna en halv skiva jämfört skivlager 1. Läs gipstillverkarnas instruktioner om du behöver hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggarn Bob skrev:
Hej, jag har ingen tidigare kunskap eller kompetens inom renovering. Men jag gav mig på det ändå, lärt mig en del längs vägen. Men nu till problemet.

Första väggen jag rev alla tapeter på, var en gipsvägg. jag visste inte att gipsväggar har ett lager av papp/kartong av armerings skäl. Så jag rev av allt detta med 😄(tog jävligt långt tid)

Nu har jag retats väldigt mycket av vänner o familj, hur som helst är allt ytskikt från väggar som ska bort, nerriven nu. Men jag vet inte vad jag ska göra med denna vägg, som jag gick för långt med.

Går det att spackla över rå gips? Kan jag måla på rå gips?

Värt att nämna är att gipset är poröst och svagt, spricker ganska enkelt. Säkert 50 år gammalt.

Känns som jag har sökt över hela internet, blir ändå inte klokare.
Jag hade rivit ned och satt nytt, passat då på att kanske bytt eldosorna till eluttagen med ny 1 1/2 dosa så man kan få de mindre utstickande.

Elen får du leja för men riva gips och sätta nytt är bland de enklare man kan göra om man har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det är standard att sätta skivlager 2 förskjutet. Gör du inte det får du sämre styrka och sämre ljudisolering. I övrigt vet jag inte vad du menar riktigt, du skruvar fast skivlager 2 i reglarna, skivorna är förskjutna en halv skiva jämfört skivlager 1. Läs gipstillverkarnas instruktioner om du behöver hjälp.
Det var inte frågan. Så jag provar igen.
Ska du skruva dom nya förskjutna skivorna i den gamla spröda gipsen? Eftersom det kanske inte finns vare sig osb eller reglar bakom, där du skruvar dom nya skivorna.
 
X Xaktly skrev:
Det var inte frågan. Så jag provar igen.
Ska du skruva dom nya förskjutna skivorna i den gamla spröda gipsen? Eftersom det kanske inte finns vare sig osb eller reglar bakom, där du skruvar dom nya skivorna.
Nej dom måste så klart skruvas i bakomliggande reglar
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B
X Xaktly skrev:
Det var inte frågan. Så jag provar igen.
Ska du skruva dom nya förskjutna skivorna i den gamla spröda gipsen? Eftersom det kanske inte finns vare sig osb eller reglar bakom, där du skruvar dom nya skivorna.
Du har cc 45 eller cc 60 mellan dina reglar i normala fall, förutom mot ett hörn eller dörr tex, om inte vägglängd med multipel av 45 eller 60. När du förskjuter ett skivlager en halv skivbredd har du fortsatt reglar att skruva i.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Det är väl ingen som på allvar tror att trådskaparen har tagit bort all kartong på gipsskivorna? Han eller hon driver ju med alla som engagerar sig i detta.
Lol, jag har ju bilder ifrån inlägg 51 och framåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
KuAr KuAr skrev:
Jag hade rivit ned och satt nytt, passat då på att kanske bytt eldosorna till eluttagen med ny 1 1/2 dosa så man kan få de mindre utstickande.

Elen får du leja för men riva gips och sätta nytt är bland de enklare man kan göra om man har tummen mitt i handen.
Jag ska sätta nya skivor, kollade videos. Verkar inte alls svårt. Jag hade förväntat mig annat.

Angående el, finns det inga uttag på väggen. Men vi får se efter jag rivit av nakna gipset.

Elektriker har jag redan som jag kan ringa i värsta fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Jag ska sätta nya skivor, kollade videos. Verkar inte alls svårt. Jag hade förväntat mig annat.

Angående el, finns det inga uttag på väggen. Men vi får se efter jag rivit av nakna gipset.

Elektriker har jag redan som jag kan ringa i värsta fall.
Tänk på att skivorna ska tryckas mot tak, det finns fotlyft och en annan variant som klämmer fast skivan med tryck som är underbar men kommer inte på namnet. Därtill ska första skivan sättas i lod oavsett takets lutning, detta då dina reglar är i lod (förhoppningsvis..).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.