P
D daVinci skrev:
Du har fått vilken reglering det är och referensen till vilken regulatorisk instans jag tittat. Det får man säga är konkret.
Inga siffror. Det brister lite i konkretion då.
D daVinci skrev:
Det är dock så att Presidenten har väldigt mycket att säga till om.
Bara om han får kongressen med sig, när det gäller lagstiftning. Presidenten stiftar nämligen inte lagar. I det aktuella fallet handlar det om att avskaffa en lag (vilket görs genom att stifta en ny lag).
D daVinci skrev:
Därför är det ganska stor sannolikhet att detta ryker efter att Trump är tillbaka i Vita Huset.
Bara om han får kongressen med sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Nä, men är man ett "transit" område så har man tillgång till flödena.
Lite skimming, kanske?
😎
 
P
P paralun skrev:
Jo angående Putin så är det väl ingen oenighet förutom då med "svarte Petter" i Ungern.
Slovakerna röstade fram putinister i senaste parlamentsvalet (i september förra året).
 
P
Z Zodde skrev:
Faktum kvarstår att det är SE4 som skickar ström ut av landet. Hade det varit brist hade man bara behållit lite mer själv…
Hur skulle det göras?
Z Zodde skrev:
Men med bättre inhemsk infrastruktur hade SE3 å SE4 varit ett prisområde å då hade denna diskussion inte funnits. (Klandra SVK som inte hängt med)
Med bättre överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige i kombination med ett fortfarande aktivt Barsebäck hade livet varit lite gladare för oss alla (nästan).
 
P
P paralun skrev:
Sen var det väl bara en människa som kunde tala förstånd med Putin och det var Angela Merkel
Vad har du fått det ifrån?
Rysslands agerande har inget att göra med vad utomstående säger.
 
P
J JockeHX skrev:
Men sen är det så många bisarra grejer i Tyskland som gör att man tror att de också var mutade, utpressade eller liknande.
Gerhard Schröder har helt klart haft fingrarna i syltburken.
 
P
D daVinci skrev:
Det är ekonomiskt vansinne som Ryssland håller på med. Dom är lika stolliga som de som förordar hyresreglering förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Det är svårt självskadebeteende. Det kommer visa sig.
Silovikerna som styr Ryssland struntar i landets befolkning. Speciellt mycket struntar de i befolkningen i de ryska kolonierna. De koloniserade folken skickas som kanonmat till Ukraina.
Ryssland är en slags maffia med en bensinmack. Det är säkerhetstjänsterna som kontrollerar droghandeln.

I ett sånt land finns inte självskadebeteende. Det är en irrelevant term. De som vinner på situationen vill förstås att det ska fortsätta och de som förlorar på den kan inget göra åt saken.

Cirka 24 % av Rysslands befolkning saknar inomhustoalett.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Själv är jag mer positiv till elproduktion som anpassar sig till förbrukningen. Man slipper att elnätet dyker då.
Vilken slags elgenerering förordar du? "Marknaden" tycks gilla vindkraft, vilken du inte gillar eftersom den inte anpassar sig till förbrukningen.

Jag tycker att vattenkraft har många fördelar, men den är ur miljösynpunkt lite problematisk.
För klimatets skull kan jag dock tänka mig att de återstående outbyggda älvarna i Norrland regleras.
 
P
D daVinci skrev:
Kan någon verkligen tro något annat än att ett svenskt kärnkraftsbygge blir något annat än svindyrt.
Det är ganska troligt med dagens prognoser, ja.

Varför lyckades Sverige bygga tolv kärnkraftverk en gång i tiden? Vad har hänt som gör det så jäkla svårt nu?
Hur korrigerar vi det på bästa sätt?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Du tycks inte förstå vad marknadsekonomi är.
Jodå, det gör jag. Berätta varför du inte tror att jag gör det!
 
D
P paralun skrev:
För att Citera Carl Berglöf, "Hoppsan här blev det fel"....
[media]
Om NZIA och kärnkraft
Haha, varför det är fel att prata om det egentliga priset vet jag inte, varför skulle man bara få prata om en del av priset, efter att skattebetalarna stått för den riskabla biten?

Jag är nog inte ensam om att tycka denna planekonomiska manöver smakar illa och vi är nog mer intresserad av de riktiga kostnaderna, samt hur dessa ska fördelas.
 
D
P paralun skrev:
Nej vi ska hålla oss borta från stora reaktorer, vi har för många räknenissar som kalkylerar sönder precis alla stora infrastrukturprojekt, precis allt vi bygger för miljardbelopp.

Sen serietillverkade SMR reaktorer är en helt annan sak! Utmaningen är att hitta vart man ska tillverka till en rimlig kostnad.
Det finns ännu bättre maskiner att bygga, bygger vi denna så löser den alla problem på en gång

Google Doodle firar Zlatko Grgićs 82:a födelsedag med tecknad karaktär och abstrakta former.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Hur skulle det göras?
Betalat mer, antar jag.
Dvs högre köpbud.

Det saknas inte ström (effekt), det är bara att vissa vill ha den så mycket att priset går upp.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, varför det är fel att prata om det egentliga priset vet jag inte, varför skulle man bara få prata om en del av priset, efter att skattebetalarna stått för den riskabla biten?

Jag är nog inte ensam om att tycka denna planekonomiska manöver smakar illa och vi är nog mer intresserad av de riktiga kostnaderna, samt hur dessa ska fördelas.
Fast i det här fallet med Vattenfall så är det ju våra skattepengar ändå, oavsett om det är Vattenfalls utdelning till staten eller statens kassa direkt. Om det blir skillnader i räntekostnad eller avkastningskrav, så är det det som är de riktiga kostnaderna för det projektet.

(Med andra aktörer som bygger så blir det förstås en fråga om att diskutera kostnaden för risken.)
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns ännu bättre maskiner att bygga, bygger vi denna så löser den alla problem på en gång

[bild]
Hmmm?
 
  • Satirisk tecknad bild visar personer med lista över vindkraftskostnader; kvinna uttrycker missförstånd om att det är gratis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.