B
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är ju ingen bärighet kvar i de gamla skivorna, det är kartongen som håller ihop dom.
Sitter de uppe så kommer de inte ramla ned. Det innebär merjobb för TS att ta ned allt, skräp, damm etc. Han verkar dessutom tycka det här är lite för mkt. Det enklaste är att slå på gips på gips. Det blir samma bärighet eller bättre och fördel betydligt mer ljudisolerad vägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Byggarn Bob skrev:
Jag ska väl spackla hur jag än gör(väggen ska målas föresten)

Men jag antar du menar det är mycket svårare bredspackla ovanpå gipsputs/bruk än ovanpå skivor.
Japp att bredspackla en hel yta är mkt svårare än skarvspackling.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Sitter de uppe så kommer de inte ramla ned. Det innebär merjobb för TS att ta ned allt, skräp, damm etc. Han verkar dessutom tycka det här är lite för mkt. Det enklaste är att slå på gips på gips. Det blir samma bärighet eller bättre och fördel betydligt mer ljudisolerad vägg.
Nej, den gamla gipsen har ingen bärighet kvar i stort sett. Du kanske vet hur lätt det är att knäcka en gipsskiva när man skurit av pappen. Det finns ingen styvhet kvar längre.

Klart det är lite merjobb, men inte mycket. Det större jobbet är ju att sätta upp ny gips, och det blir enklare när den gamla är borta. Reglarna ligger synliga.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Nej, den gamla gipsen har ingen bärighet kvar i stort sett. Du kanske vet hur lätt det är att knäcka en gipsskiva när man skurit av pappen. Det finns ingen styvhet kvar längre.

Klart det är lite merjobb, men inte mycket. Det större jobbet är ju att sätta upp ny gips, och det blir enklare när den gamla är borta. Reglarna ligger synliga.
När det sätts ny gips ovanpå så pressas den mot den gamla gipsen och reglar. Så länge den gamla gipsen inte spricker och faller sönder i skruvmomenten utan det är ett jämnt underlag för skivlager 2 och denna fästs med typ cc 20 mellan varje skruv så finns det inget som kommer vara sämre med denna vägg än samma vägg med endast 1 skivlager. TS har skrapat bort all kartong på framsidan och skivorna sitter trots det uppe hela.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
När det sätts ny gips ovanpå så pressas den mot den gamla gipsen och reglar. Så länge den gamla gipsen inte spricker och faller sönder i skruvmomenten utan det är ett jämnt underlag för skivlager 2 och denna fästs med typ cc 20 mellan varje skruv så finns det inget som kommer vara sämre med denna vägg än samma vägg med endast 1 skivlager. TS har skrapat bort all kartong på framsidan och skivorna sitter trots det uppe hela.
Det är ju just det, att den gamla gipsen är kraftigt försvagad, så hur det ser ut bakom den nya gipsen om du låter den gamla sitta kvar vet du inte.
Vi har väl olika känsla för kvalitet helt enkelt.
Jag hade definitivt tagit bort resterna av de gamla gipsskivorna, de är ju förstörda.

Skulle jag vilja ha dubbelgips, så hade jag satt upp båda lagren med nya skivor, hade aldrig låtit de gamla resterna vara kvar.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Det är ju just det, att den gamla gipsen är kraftigt försvagad, så hur det ser ut bakom den nya gipsen om du låter den gamla sitta kvar vet du inte.
Vi har väl olika känsla för kvalitet helt enkelt.
Jag hade definitivt tagit bort resterna av de gamla gipsskivorna, de är ju förstörda.

Skulle jag vilja ha dubbelgips, så hade jag satt upp båda lagren med nya skivor, hade aldrig låtit de gamla resterna vara kvar.
Bara provskruva på ett par ställen och se hur det artar sig, det är inte raketforskning. Nej det tror jag inte, jag har satt hårdgips och ultraboard som andra skivlager på nästan alla väggar om vi ska prata kvalitet men man får anpassa sina råd till situation. Om du tar in vilken nivå TS är på gäller det att återställa på enklast sätt för att kunna måla rummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karrock
Avgörande är väl om det finns något bakom gipsskivorna. Är det råspont eller grovmasonit/spånskiva bakom spelar det inte så stor roll vad som händer i nästa steg. Att skruva på ett lager 13mm gips utanpå lär vara enklast för alla som har hållit i en skruvdragare förut. Att istället prima och tapetsera borde också duga, även om det för mig som kan skruva och inte måla låter otroligt jobbigt.
 
Det är ju en risk att det tillkommer lite andra problem såsom el-dosor, dörrfoder osv osv som är satta efter enkelgips. (troligen).

Att då riva ner det befintliga och montera upp nya förändrar inget. Att lägga på en extra skiva innebär att man måste modifiera dörrfoder, montera förhöjningsringar i el-dosor och vad som mer kan följa.

Lite foto från TS hade hjälpt en del för att kunan ge vettiga råd, både översiktliga och lite inzoomade på detaljer.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Jag är inte hantverkare och det där gränsar väl till personangrepp. Om du läser vad jag skrev i mitt första svar föreslog jag som alternativ att ta ner allt, isolera med mineralull, sätta osb och gips. Det är förstås det bästa. Men, TS verkar inte ligga på den nivån och verkar vilja få problemet löst på enklast sätt, jag och andra anpassar oss till det.
Nej, det är absolut inget personangrepp. Att göra allt det du beskriver i citatet är verkligen overkill. Att du inte är hantverkare det har jag förstått, för då hade du inte sett det som ett alternativ att ha kvar det som en gång var gipsskivor.
Det spelar liksom ingen roll vilken nivå ts är på, de före detta gipsskivorna är skräp oavsett.

Och det blir faktiskt lättare att sätta upp de nya gipsskivorna om man tar bort resterna av de gamla först.

Vi kommer nog inte längre i den diskussionen, vi har olika syn på detta helt enkelt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
De sitter ju uppenbarligen uppe, då tillför de massa, även om hållfastheten inte är vad den varit så är den inte negativ.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
De sitter ju uppenbarligen uppe, då tillför de massa, även om hållfastheten inte är vad den varit så är den inte negativ.
Den håller uppe sig själv ja, men det är ju kanske inte nog för en vägg.
Har du byggt med gips någon gång?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är absolut inget personangrepp. Att göra allt det du beskriver i citatet är verkligen overkill. Att du inte är hantverkare det har jag förstått, för då hade du inte sett det som ett alternativ att ha kvar det som en gång var gipsskivor.
Det spelar liksom ingen roll vilken nivå ts är på, de före detta gipsskivorna är skräp oavsett.

Och det blir faktiskt lättare att sätta upp de nya gipsskivorna om man tar bort resterna av de gamla först.

Vi kommer nog inte längre i den diskussionen, vi har olika syn på detta helt enkelt.
Det känns mer som att du bortser från fysik. Om första skivlagret hade varit 2,5 mm masonit (hittar på) hade vägg med endast det skivlagret inte heller haft någon bärighet. Men när du sätter skivlager 2 dras skruvarna i reglarna och skivlager 1 kläms. Så länge inte skivlager 1 går sönder eller spricker blir denna vägg byggd med större massa och bättre ljuddämpande egenskaper samt sannolikt styvare konstruktion.

Självklart hade jag tagit ned det första skivlagret i TS fall. Men återigen, TS verkar intresserad av enklast lösning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Det känns mer som att du bortser från fysik. Om första skivlagret hade varit 2,5 mm masonit (hittar på) hade vägg med endast det skivlagret inte heller haft någon bärighet. Men när du sätter skivlager 2 dras skruvarna i reglarna och skivlager 1 kläms. Så länge inte skivlager 1 går sönder eller spricker blir denna vägg byggd med större massa och bättre ljuddämpande egenskaper samt sannolikt styvare konstruktion.

Självklart hade jag tagit ned det första skivlagret i TS fall. Men återigen, TS verkar intresserad av enklast lösning.
Sannolikt har 2mm masonit bättre bärighet än resterna av gipsskivorna som sitter där nu. Enda bärigheten värd namnet sitter i pappen på baksidan på de befintliga resterna. Hur mycket bärighet har pappen tror du? Kan den vara 0,3 mm tjock i bästa fall?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt har 2mm masonit bättre bärighet än resterna av gipsskivorna som sitter där nu. Enda bärigheten värd namnet sitter i pappen på baksidan på de befintliga resterna. Hur mycket bärighet har pappen tror du? Kan den vara 0,3 mm tjock i bästa fall?
Nej det tror jag absolut inte. Nu har jag skrapat bort pappen på en gipsbit och skruvat 3 skruvar nära kant ner i trä. Förstås betydligt svårare för gipsen att hantera skruvskallar med tryck jämfört ett skivlager 2 som fördelar tryck jämnt.

Resultat? Ingen sprickbildning och gipset sitter stumt som bara den.
 
  • Vägg med skador, tapet borttagen, skruvar synliga, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Är det ett helt rum du rivit?
Eller är det några kvm?

Ja hur det än är så har du ställt dig i lite jobb 🙂
Skulle nog också lägga min röst på att ta bort den gamla skivan.
En magnet hittar skruvarna, det kan ju vara så tråkigt att det är spikat också...
Alla golv och tak lister samt foder runt dörrar och fönster måste bort.
Alla el kontakter strömbrytare måste också bort från väggarna.
Ta kort på hur det är kopplat och märk upp alla kontakter (om det finns fler) så du vet vart dom ska tillbaka.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.