M maxmsm skrev:
Kanske inom EU.
Nja, rimligen så måste svenska polisen/skatteverket kontakta motsv myndighet i det land där "EU-banken" finns. Sedan kanske det landets polis har motsv direktlina, men de brukar ju vara lite mer odigitaliserade på kontinenten.
 
  • Gilla
Frasse07
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Nja, rimligen så måste svenska polisen/skatteverket kontakta motsv myndighet i det land där "EU-banken" finns. Sedan kanske det landets polis har motsv direktlina, men de brukar ju vara lite mer odigitaliserade på kontinenten.
Jag är ganska övertygad om att det finns myndigheter inom EU som man kan kontakta i dessa ärende, är det polisiärt så finns Euorpol om det är allvarligt nog.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Domstol eller polis kan begära fram kontoutdrag mm.
Nej polisen har inte den befogenheten annat än om det ligger till grund för en förundersökning ledd av åklagare som begärt tillstånd från domstol dvs brottmål.
Det vi har här är en tvist inom familjerätt, dvs enskiltmål i domstol där respektive part kommer att stå för sina egna omkostnader och som inte är täckt av någon försäkring.

Om motparten inte bidrar till samarbete, visst trist, skaffa jurist och motparten skaffar jurist.
Juristerna börjar skicka lite papper fram och tillbaka, några telefonsamtal och vips har du själv en faktura på 100.000.- framför dig.
Låt säga att man fortfarande inte kommer överens efter något år och en upparbetat fint skuldsaldo till din jurist så tillslut begär juristerna att det ska anlitas en 3,e advokat som skiljeman. Kul i jul för dina pengar och plånbok den advokaten kostar också.

Min fråga är vad pratar vi om för storlek på pengar motparten inte redovisar? Är det miljoner, ett antal hundra tusen eller ett sparkonto med typ 20.000?

Ett gott råd lägg ner, kasta inte iväg friska bra pengar för att eventuellt i slutet inte få ett nickel tillbaka.

Bättre att svälja förtretet, svära och gå på krogen för att träffa någon ny.
 
  • Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
Q Quecken skrev:
Hej
3600kr/h kostade det för mig och exfrun med en bodelningsförättare 2021. Landade på 70k och sen solidarisk betalning så 35k för min del. Men mitt ex ville inte betala alls så jag fick ligga ute med 70k och sen i bodelningen så fick jag tillbaka 35k.
Utdragen process men väl värt spenderade pengar i mitt tycke. Skulle aldrig komma framåt i bodelningen om inte jag hade ansökt via tingsrätten för en bodelningsförättare. Lite tjafs blev det om familjebilen som var 6 månader gammal och var i exet ägo på pappret. Hon försökte undanhålla den genom att skriva över bilen på hennes pappa. Men bodelningen började gälla från det datumet som ansökan för skilsmässan blev registrerad. Så hon missade det med 15 dagar.
Fast de kollar vad som införskaffades inom äktenskapet, och är giftorättsgods, upp till tre år innan skilsmässan. Så bilen hade behövt räknas in även om hon skrivit över den innan datum för skilsmässan ansökan.
Har kollat upp det där...
 
  • Gilla
Quecken
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Om man vid bodelning struntar i att redovisa alla sina konton och inte har några som helst problem med att ljuga under ed, är det möjligt att spåra pengarna då?
Skattemyndigheten har troligen kontrolluppgifter på samtliga konton som finns i en persons namn/personnummer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nobelpriset i blåögdhet går till…
Nja, för att få kalla sig advokat måste man vara medlem av advokatsamfundet, och de har ganska stränga regler för hur en advokat får bete sig. Så han får bara ljuga på sådana sätt som lagen tillåter....
 
  • Gilla
  • Haha
relier och 4 till
  • Laddar…
P Peter Mi skrev:
Fast de kollar vad som införskaffades inom äktenskapet, och är giftorättsgods, upp till tre år innan skilsmässan. Så bilen hade behövt räknas in även om hon skrivit över den innan datum för skilsmässan ansökan.
Har kollat upp det där...
Det stämmer att en bil är giftorättsgods om inget annat har avtalats.

Däremot om du har ett konto med pengar på är det väldigt lätt att gå till sin "pappa" och be om en gåva (gåvobrev) som enskild egendom för samma summa och dessutom bakåt datera gåvan.
Det finns inga regler om hur liten eller stor gåvan kan vara dessutom behöver inte ett gåvobrev vara bevittnat, endast gåva av fast egendom behöver bevittnas och registreras.

Fult javisst, men har man börjat strida så....
 
Dett helt klart värt att ha en jurist som har mandat och skyldighet att redovisa allt vad som finns på olika konton och fonder. Min svärmor ville lägga vantarna på min pappas hela fond innehav på 375000kr själv utan att det skulle komma någon av barnen till godo. Så från att en släkting till henne som skulle göra bodelningen och först redovisade att det fanns 40000kr i hela dödsboet vart det efter juristen koll närmare 500000kr att dela på. En viss skillnad. Det var bara en normal bodelning av en jurist och det kostade nog inte mera än 12000kr totalt som dödsboet fick dela på.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
G Gurra67 skrev:
Skattemyndigheten har troligen kontrolluppgifter på samtliga konton som finns i en persons namn/personnummer.
Inte på kapitalförsäkring. Det kommer dock om det nya avdraget går genom.
 
  • Gilla
hansbertil
  • Laddar…
P peter.wahlberg skrev:
Dett helt klart värt att ha en jurist som har mandat och skyldighet att redovisa allt vad som finns på olika konton och fonder. Min svärmor ville lägga vantarna på min pappas hela fond innehav på 375000kr själv utan att det skulle komma någon av barnen till godo. Så från att en släkting till henne som skulle göra bodelningen och först redovisade att det fanns 40000kr i hela dödsboet vart det efter juristen koll närmare 500000kr att dela på. En viss skillnad. Det var bara en normal bodelning av en jurist och det kostade nog inte mera än 12000kr totalt som dödsboet fick dela på.
Hur kunde din svärmor ens ha möjlighet att roffa åt sej din fars pengar?
Du kanske menade styvmor?
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
P peter.wahlberg skrev:
Dett helt klart värt att ha en jurist som har mandat och skyldighet att redovisa allt vad som finns på olika konton och fonder. Min svärmor ville lägga vantarna på min pappas hela fond innehav på 375000kr själv utan att det skulle komma någon av barnen till godo. Så från att en släkting till henne som skulle göra bodelningen och först redovisade att det fanns 40000kr i hela dödsboet vart det efter juristen koll närmare 500000kr att dela på. En viss skillnad. Det var bara en normal bodelning av en jurist och det kostade nog inte mera än 12000kr totalt som dödsboet fick
P peter.wahlberg skrev:
Dett helt klart värt att ha en jurist som har mandat och skyldighet att redovisa allt vad som finns på olika konton och fonder. Min svärmor ville lägga vantarna på min pappas hela fond innehav på 375000kr själv utan att det skulle komma någon av barnen till godo. Så från att en släkting till henne som skulle göra bodelningen och först redovisade att det fanns 40000kr i hela dödsboet vart det efter juristen koll närmare 500000kr att dela på. En viss skillnad. Det var bara en normal bodelning av en jurist och det kostade nog inte mera än 12000kr totalt som dödsboet fick dela på.
Jag antar du menar styvmor, hur hade hon tänkt att komma undan med det?

En bouppteckning ska kontrolleras och videmeras av två personer, som inte har roll som bröstarvinge eller direkt nedstigande led efter bröstarvinge.
Jag antar att din styvmors kompis var bouppgivare eller var hon en av de som skulle kontrollera att de redovisade uppgifterna stämmde och din styvmor var bouppgivare?

Oavsett är det bra att anlita en jurist vid bouppteckning vid dödsbo, speciellt om inte efterlevande make/makan är icke biologiskt förälder eller en av föräldrarna redan avlidit.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur kunde din svärmor ens ha möjlighet att roffa åt sej din fars pengar?
Du kanske menade styvmor?
Även om det är styvmor vet jag inte riktigt hur planen var.
Banken kräver in den registrerade bouppteckningen och om den inte stämmer med verkligheten får man ingen framgång hos banken.
Dessutom kommer bankerna att meddela alla bröstarvingar vad de gör.
Väldigt korttänkt enligt mig, risk för att bli föremål för att anklagas för falskt intygande och bedrägeri vilket är straffbart enligt brottsbalken.
 
  • Gilla
fjellstedt och 1 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Nja, rimligen så måste svenska polisen/skatteverket kontakta motsv myndighet i det land där "EU-banken" finns. Sedan kanske det landets polis har motsv direktlina, men de brukar ju vara lite mer odigitaliserade på kontinenten.
Schweiz har en bankombudsman, tror det tom heter så. De kan faktiskt leta efter konton trots deras bank sekretess, Jag tror jag kommer ihåg att det var gratis dessutom.
 
D Danne824 skrev:
Även om det är styvmor vet jag inte riktigt hur planen var.
Banken kräver in den registrerade bouppteckningen och om den inte stämmer med verkligheten får man ingen framgång hos banken.
Dessutom kommer bankerna att meddela alla bröstarvingar vad de gör.
Väldigt korttänkt enligt mig, risk för att bli föremål för att anklagas för falskt intygande och bedrägeri vilket är straffbart enligt brottsbalken.
Att barn från tidigare äktenskap blir blåsta vid arvsskiften är tyvärr inget ovanligt. Man behöver väl vara lite mer förslagen än vad exemplet här visar, men att det emellanåt försöks är det ändå ett tydligt exempel på.

I TS fall med skilsmässa kan man befara samma sak, att ena parten försöker blåsa den andra. Att granska tidigare års deklarationer kan vara ett sätt att se banktillgodohavanden och ISK-pengar, vilket väl är de vanligaste sparformerna. Redovisas inte rimliga belopp utifrån en baklängesberäkning där är det nog läge att ta hjälp om det rör sig om större belopp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nobelpriset i blåögdhet går till…
Tack!

Gillar verkligen mina blåa ögon.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.