F fribygg skrev:
Det är nog bäst att vi bygger ordentligt med ny baskraft, både vattenkraften och kärnkraftsreaktorerna är gammla. Jag känner inte till några fler älvar som kan exploateras och tror därför att fler reaktorer är det lämpligaste för Sverige.
Jag är inte jättesugen på att förstöra fler älvar eller lägga skattepengar på att bygga kärnkraft för lysa upp Tyskland.
F fribygg skrev:
Dock tar bygge av all storskalig elproduktion tid så vi får väl se till att minska elförbrukningen i hushållen nu för att undvika framtida elprischocker oavsett vilken väg vi väljer för ny kraftproduktion.
Något som skulle kunna vara lämpligt kanske är någon slags autobalanserare. Tex om spisen sätts på så kopplas en fas ur i elpatronen i uppvärmningen eller liknande. Det skulle ju minska effekttopparna något. Man kan ju räkna approximativt med att all el i huset värmer huset.

Men återigen så finns det ju inga egentliga incitament att lösa det hela när varje sparad watt är en tysk watt ...
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog bäst att vi bygger ordentligt med ny baskraft, både vattenkraften och kärnkraftsreaktorerna är gammla. Jag känner inte till några fler älvar som kan exploateras och tror därför att fler reaktorer är det lämpligaste för Sverige.
Jag har inget emot att ni bygger mer elproduktion. Varsågod och sätt igång. När tror du att ni kan börja leverera?

Vattenkraftverk är ganska enkla att renovera. Turbiner byts ibland. Inget problem med att vattenkraft är gammal.

Mycket mer problem att modernisera kärnkraft. Och det är därför man lägger med skrotet. De gamla är dessutom behäftade med dåliga lösningar, där det finns bättre nu. En lite långsökt liknelse kunde vara att få skulle köpa renoverade Amasoner. De är bara för nostalgiker. De flesta av oss ser det som gammal junk.

F fribygg skrev:
Dock tar bygge av all storskalig elproduktion tid så vi får väl se till att minska elförbrukningen i hushållen
OL3 tog nog 25 år från beslut till drift. Och det är en del tid.

Vindkraft går däremot reptilsnabbt att få upp. Största problemet är staten (kommuner) som obstruerar. Kommuner som obstruerar borde få strypt elleverans från SvK som konsekvens.

Vindkraft är dessutom billig.
Det kan vara ett litet problem för er när ni kommer med er dyra elproduktion och vill ha 100 öre för att gå runt, men får bara 40 öre. Då är det bara för er att ta av era besparingar och subventionera med 60 öre/kWh. Men det är väl inget problem för er.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ändå är det SE4 som är det området som exporterar mest UT av Sverige.

Har inte sett nån sån analys av SVK som visar att SE4 hänger på en skör tråd om någon av alla kablarna in i området får problem.

Glöm sen inte att SE4 först å främst är ett prisområde och inte nån geografiskt särområde.
Mellan SE3 å SE 4 finns nog kablar så det håller.
Det är från norra Sverige infrastrukturen kunde varit bättre
Svenska Kraftnät varnar så mycket så de skrikit sig hesa. Men de har uppenbarligen svårt att nå ut till gemene man eller politiker för den delen.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag har inget emot att ni bygger mer elproduktion. Varsågod och sätt igång. När tror du att ni kan börja leverera?

Vattenkraftverk är ganska enkla att renovera. Turbiner byts ibland. Inget problem med att vattenkraft är gammal.

Mycket mer problem att modernisera kärnkraft. Och det är därför man lägger med skrotet. De gamla är dessutom behäftade med dåliga lösningar, där det finns bättre nu. En lite långsökt liknelse kunde vara att få skulle köpa renoverade Amasoner. De är bara för nostalgiker. De flesta av oss ser det som gammal junk.


OL3 tog nog 25 år från beslut till drift. Och det är en del tid.

Vindkraft går däremot reptilsnabbt att få upp. Största problemet är staten (kommuner) som obstruerar. Kommuner som obstruerar borde få strypt elleverans från SvK som konsekvens.

Vindkraft är dessutom billig.
Det kan vara ett litet problem för er när ni kommer med er dyra elproduktion och vill ha 100 öre för att gå runt, men får bara 40 öre. Då är det bara för er att ta av era besparingar och subventionera med 60 öre/kWh. Men det är väl inget problem för er.
Vindkraften är så billig så tysk industri flyr sitt land.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
OL3 tog nog 25 år från beslut till drift. Och det är en del tid.
Jag vet ju inte hur lång tiden från beslut till byggstart var på O3an, men man byggde verket på under 5 år och blev färdiga före utsatt tid.
Kärnkraft behöver inte ta så lång tid att bygga om man väljer rätt leverantör och bygger på samma sätt som man gjorde då på 80 talet men likafullt eldar vi fossilt denna vinter då elen från befintlig vind,vatten och kärnkraft inte räcker till.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är ju inte vad jag kan se.

Mängder av trasiga kärnreaktorer (i Frankrike) gör Frankrike till en enorm effekt-sänka som driver upp elpriset i Europa drastiskt. Det är nog det med störst påverkan på våra elpriser.

LNG-anläggningen i Freeport exploderar och stoppar 20% av USA-s export av naturgas. Det driver upp naturgaspriset enormt. Och då många länder i Europa (inte Sverige) bränner naturgas för att producera el så driver det upp elpriset i Europa och för våra elområden.
Det är nog nr 2 i prispåverkan.

Med start på våren 2021 driver uppköpare i Asien upp naturgas och oljepris rejält. I spekulation om att Kina skall komma ur corona-restriktionerna och en enorm högkonjunktur etableras. (Så blev det inte med det drev upp naturgaspriset på spotmarknaderna i asien och Europa).
Detta är nog nr 3 i prispåverkan.

Ryssland slutade sent omsider att exportera el till Finland. Det lär ju ha prispåverkan men inte så att det märks direkt.

Gazprom fortsatte leverera enligt avtal. Men div EU-politiker skrek och gastade som övergivna bandhundar. När de konfronterades med att Gazprom levererade, så menade dom att Gazprom borde sälja mer på spotmarknaden. Det hade Gazprom varken intresse eller skyldigheter till. Dom menade att det fanns klausuler i befintliga avtal som inköpare i EU kunde aktivera om dom ville köpa mer gas.
Och så pågick länge. Till slut så minskade gasleveranserna till Europa men det var efter mycket bråk och kanske inte pga Gazprom.
Men Gazprom levererar fortfarande till Europa vad jag känner till. Men det är väl mer till östra Europa och troligen Italien.

Det med att elpriserna beror på Ryssland och Putin, är vad jag kan se något som politiker lurat i dum-media.

Nr 2 ovan som har stor påverkan viss knapp nämnd i media. Jag såg det när det hände genom att priserna på Henry hub och TTF gick åt olika håll. Och så blir det ju när stor export försvinner.

Jag kan tycka att det är väldigt anmärkningsvärt att rapporteringen i media så drastiskt skiljer från verkligheten.
Det finns några få korrekta beskrivningar, med de är sällsynta.
”Det med att elpriserna beror på Ryssland och Putin, är vad jag kan se något som politiker lurat i dum-media.”

Nej. Alla marknadsaktörer är helt eniga i att det var gaspriset som var den största boven i dramat.


Så här skrev energiföretagen om varför elpriset skenade i 2021

"
Året gav också rekordhöga noteringar för såväl tim-, dygns-, vecko- som månadsgenomsnitt. "

– Bakgrunden är framför allt höga priser på naturgas vilket lett till höga elpriser i hela Europa. Till detta kommer höga priser på kol och utsläppsrätter, periodvis låg vindkraftsproduktion och en ökad efterfrågan på el med återhämtning efter Coronapandemin."
Fransk KK nämns öht inte så det är nog mer din egen lilla teori, kanske därför det inte är märkligt att media heller inte nämner det...


https://www.energiforetagen.se/pres...-2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vet ju inte hur lång tiden från beslut till byggstart var på O3an, men man byggde verket på under 5 år och blev färdiga före utsatt tid.
Kärnkraft behöver inte ta så lång tid att bygga om man väljer rätt leverantör och bygger på samma sätt som man gjorde då på 80 talet men likafullt eldar vi fossilt denna vinter då elen från befintlig vind,vatten och kärnkraft inte räcker till.
Det är väl inte speciellt många 1000-delar av totala eltillverkningen som eldas med olja i vinter va?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Svenska Kraftnät varnar så mycket så de skrikit sig hesa. Men de har uppenbarligen svårt att nå ut till gemene man eller politiker för den delen.
Det är SVK som i decennier varit för sega i att bygga ut inhemsk infrastruktur. (Precis som i Norge)
Hade vi haft väl utbyggd infrastruktur hade hela Sverige bara varit ETT prisområde.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl inte speciellt många 1000-delar av totala eltillverkningen som eldas med olja i vinter va?
Troligtvis inte, men sen tillkommer ju kol och fossilgas om vi tänker på att elsystemen är ihopkopplade.
 
F fribygg skrev:
Troligtvis inte, men sen tillkommer ju kol och fossilgas om vi tänker på att elsystemen är ihopkopplade.
Jodå, men från lilla Svärje har vi inget att skämmas för, bara att elda på :=)
 
D daVinci skrev:
Det är ju inte vad jag kan se.

Mängder av trasiga kärnreaktorer (i Frankrike) gör Frankrike till en enorm effekt-sänka som driver upp elpriset i Europa drastiskt. Det är nog det med störst påverkan på våra elpriser.

LNG-anläggningen i Freeport exploderar och stoppar 20% av USA-s export av naturgas. Det driver upp naturgaspriset enormt. Och då många länder i Europa (inte Sverige) bränner naturgas för att producera el så driver det upp elpriset i Europa och för våra elområden.
Det är nog nr 2 i prispåverkan.

Med start på våren 2021 driver uppköpare i Asien upp naturgas och oljepris rejält. I spekulation om att Kina skall komma ur corona-restriktionerna och en enorm högkonjunktur etableras. (Så blev det inte med det drev upp naturgaspriset på spotmarknaderna i asien och Europa).
Detta är nog nr 3 i prispåverkan.

Ryssland slutade sent omsider att exportera el till Finland. Det lär ju ha prispåverkan men inte så att det märks direkt.

Gazprom fortsatte leverera enligt avtal. Men div EU-politiker skrek och gastade som övergivna bandhundar. När de konfronterades med att Gazprom levererade, så menade dom att Gazprom borde sälja mer på spotmarknaden. Det hade Gazprom varken intresse eller skyldigheter till. Dom menade att det fanns klausuler i befintliga avtal som inköpare i EU kunde aktivera om dom ville köpa mer gas.
Och så pågick länge. Till slut så minskade gasleveranserna till Europa men det var efter mycket bråk och kanske inte pga Gazprom.
Men Gazprom levererar fortfarande till Europa vad jag känner till. Men det är väl mer till östra Europa och troligen Italien.

Det med att elpriserna beror på Ryssland och Putin, är vad jag kan se något som politiker lurat i dum-media.

Nr 2 ovan som har stor påverkan viss knapp nämnd i media. Jag såg det när det hände genom att priserna på Henry hub och TTF gick åt olika håll. Och så blir det ju när stor export försvinner.

Jag kan tycka att det är väldigt anmärkningsvärt att rapporteringen i media så drastiskt skiljer från verkligheten.
Det finns några få korrekta beskrivningar, med de är sällsynta.
Jo det stortyska energihaveriet med Energiewende.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, men från lilla Svärje har vi inget att skämmas för, bara att elda på :=)
Jag tycker inte att du ska skämmas, men det vore lämpligt om vi åter gjorde oss oberoende av fossil energi för bostadsuppvärmning.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag har inget emot att ni bygger mer elproduktion. Varsågod och sätt igång. När tror du att ni kan börja leverera?

Vattenkraftverk är ganska enkla att renovera. Turbiner byts ibland. Inget problem med att vattenkraft är gammal.

Mycket mer problem att modernisera kärnkraft. Och det är därför man lägger med skrotet. De gamla är dessutom behäftade med dåliga lösningar, där det finns bättre nu. En lite långsökt liknelse kunde vara att få skulle köpa renoverade Amasoner. De är bara för nostalgiker. De flesta av oss ser det som gammal junk.


OL3 tog nog 25 år från beslut till drift. Och det är en del tid.

Vindkraft går däremot reptilsnabbt att få upp. Största problemet är staten (kommuner) som obstruerar. Kommuner som obstruerar borde få strypt elleverans från SvK som konsekvens.

Vindkraft är dessutom billig.
Det kan vara ett litet problem för er när ni kommer med er dyra elproduktion och vill ha 100 öre för att gå runt, men får bara 40 öre. Då är det bara för er att ta av era besparingar och subventionera med 60 öre/kWh. Men det är väl inget problem för er.
Felet du gör i ditt resonemang är att jämföra bidrag från intermittent kraft med baskraft, de är väsensskilda vad gäller systemnytta och därmed måste man värdera dessa kraftslag olika.

Till detta ska läggas betydande miljöbekymmer med vindkraft vilket är anledningen att folk inte kan acceptera detta i närhet till där man bor och där man vill spendera sin fritid. Det finns anledningar att medborgare protesterar mot vindkraftsparker som skjuter fastighetsvärden och livsmiljöer i sank.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”Det med att elpriserna beror på Ryssland och Putin, är vad jag kan se något som politiker lurat i dum-media.”

Nej. Alla marknadsaktörer är helt eniga i att det var gaspriset som var den största boven i dramat.
Då verkar dom använda dum-media som primär informationskälla.

Men visst har det bidragit. Främst av att asiater handlade upp det lång innan invasionen i Ukraina. Bara titta på data på JKM och TTF. Och begrunda.

Z Zodde skrev:
– Bakgrunden är framför allt höga priser på naturgas vilket lett till höga elpriser i hela Europa.
JKM låg före och Europa laggade efter i uppgången.
2021 var det priser på naturgas som drev upp elpriset. Men sedan tog slukarhålet Frankrike över.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Här kan man se hur priset ökade med början på våren 2021. och vid slutet på 2021 (innan invasionen) var det långt över normalt.

Sedan kan man se hur det hoppar till i slutet på Feb 2022 vid invasionen. För att sedan falla tillbaka.

Sedan drar det iväg som satan när LNG anläggningen i Freeport går i luften. Och det är inte förrän i slutet på 2022 som man börjar ana att Freeport kommer igång igen.
I början på 2023 så är det lägre pris än innan invasionen. Om nu invasionen och kriget låg bakom högt pris på naturgas då borde priset tvärtom vara högre 2023, i och med att Gazprom levererar mindre till Europa då än innan invasionen. Logiken saknas. Svammelnivån på dum-media och dum-politiker är däremot på topp.

Z Zodde skrev:
Fransk KK nämns öht inte så det är nog mer din egen lilla teori, kanske därför det inte är märkligt att media heller inte nämner det...
Problemet för verklighetsförnekarna är att data från Nordpool håller med mig. Och det är det som är facit.

Det visar väldigt tydligt hur Frankrike utgör en pris topp och priset faller med transmission till Frankrike. (Priset avklingar alltså).
Och data för transmissionen visar att ledningarna är fyllda med effekt som går TILL Frankrike.

Det borde väl gå att begripa att priserna på el i Tyskland, Holland, Belgien, UK går upp när Frankrike importerar allt som går. Och därmed går priset upp i södra Norge och Danmark. Och därmed Sverige.

Titta nu när man reparerat skrot-kraftverken. Då är det inte alls så. Och vi har inte heller samma höga elpriser. I morgon ligger Frankrike på måttliga 57 öre och Tyskland på 52 öre. Numera är det Polen och UK som är sänkorna. Men mer måttliga sådana. Där UK är på 69 öre och Polen på 71.
För ett år sedan låg Frankrike på 204 öre. Viss skillnad.


Rekommendation till alla: Titta vilka i media som gaggar om att Putin/Ukraina ligger bakom de höga elpriserna vi hade. Lyssna aldrig mer på vad de säger. Utgå från att de har lika mycket fel igen.

Kolla vilka som korrekt pekar ut trasiga reaktorer i Frankrike och en förstörd LNG-anläggning i Freeport. Dom har rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.