A AndersS skrev:
Utseendemässigt och att jag provkörde en Volvo 5-cylinders.
Och V4orna hade borrade Fordmotorer så man hamnade uppåt 1900-kubik , tror grundmotor var på 1840-kubik.
Bilhandlare är ibland underliga. När jag nyligen hade köpt min 9-3 Aero så fick jag inbjudan att provköra Volvo 850 på en bana vid Bromma flygplats. Hade jag inte nyligen köpt Saaben så hade jag nog köpt en Volvo 850. Både motorkaraktären och väghållningen var riktigt bra. De följande åren fortsatte det att droppa in reklam för diverse bilar inklusive Saab. Hur kan någon tro att man ska byta bil inom ett år efter att man har köpt en ny bil. Jag har råkat ut för samma sak även efter andra inköp som t ex ny bildskärm.
 
galento
A AndersS skrev:
Utseendemässigt och att jag provkörde en Volvo 5-cylinders.
Och V4orna hade borrade Fordmotorer så man hamnade uppåt 1900-kubik , tror grundmotor var på 1840-kubik.
Hade 2 liters V4 i Transit , skulle visst vara den engelska när fördelaren satt fram sades det.
Har kört Taunus också med V4 och V6. 65,an med V6,a gillade jag .

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Löp å köp! 😆
Hade denna varit i bättre skick så vore det klart intressant , bra vinterbilar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mazdan gick igenom besiktningen idag, trots rosthål som måste lagas. Men han var snäll och släppte mig med reparationsuppmaning. Så nu behöver jag få ihop Saaben plockad och utrullad i vinterkölden så jag kan svetsa lite rost.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en mazda 6 från 2006. Men tydligen så ville inte tankmätaren funka riktigt =) Den står still på 11 mils räckvidd så givaren har väl gett upp.
Men att hitta delar var lite svårare.

Var hittar man nytt sånt skit? Hade ju varit trevligt med rätt siffra på mätaren.
 
T TommyC skrev:
Jag gissar att du menar ACC? Det heter ECC på Volvo. Funktionen är densamma. Fantastiskt bra som sagt!
ECC var klimatkontroll utan AC.
 
Isakare Isakare skrev:
ECC var klimatkontroll utan AC.
Verkligen?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Träffade en gammal kompis på ett jobb här om dagen.
I ungdomen tävlade vi alltid om olika saker, tex monterade jag 4 extraljus på bilen, så smällde han dit 6 st på sin.

Du har fler extraljus än mig, sa jag när vi nu träffades och jag såg hans bil.
Fan vad jag blev besviken sa han. Köpte de här 4 beg för 5000;- de lyser, men blev inte imponerad, trodde lampor som kostar 4000:- st skulle vara nått i hästväg, satan vad besviken jag skulle varit om jag betalat 12.000:- för 4a nya.
De han köpt var NBB 225 Alpha LED.
 
A Argastesnickaren skrev:
Electronic climate control defintivt med ac:)

[länk]
Ursäkta, jag trodde vi pratade SAAB. 9000 fanns med ECC och ACC.
 
richardtenggren
T TommyC skrev:
…en Volvo 850. Både motorkaraktären och väghållningen var riktigt bra…
Gillar du känslan av sjögång då eller? 😂
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gillar du känslan av sjögång då eller? 😂
Han skrev 9 3, inte 9000/9 5, 850 GLT var ju rena banracingbilen i jämförelse, SAABen gick ju bara rakt fram, skulle man svänga blev det problem.
 
richardtenggren
Isakare Isakare skrev:
Han skrev 9 3, inte 9000/9 5, 850 GLT var ju rena banracingbilen i jämförelse, SAABen gick ju bara rakt fram, skulle man svänga blev det problem.
Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
Jättestor skillnad på 940 och 850. Sen beror det ju på modell T5R modellerna va ju ganska vassa
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jättestor skillnad på 940 och 850. Sen beror det ju på modell T5R modellerna va ju ganska vassa
Jo så är det säkert, men har sedan ett erfarenhetsglapp fram till S80 och XC70, men vill minnas att de också kändes lite krängiga i kurvorna.

Saab har jag bara kört 9-3 TTiD och det var en trevlig bil vill jag minnas, men lite nyare också. Saab hann ju nästan gå i konkurs när jag väl fått körkort 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.