Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonas

Jag håller med att det definitivt finns bättre ficklampor och radioapparater etc.

Men hur ersätter du möjligheten att med vev ladda din mobiltelefon, för ett 5 minuters nödsamtal när andra möjligheter är uttömda?

Min ”vevradio” står på köksbordet, fungerar utmärkt för morgonnyheterna, ficklampan finns till hands för överaskande strömavbrott och batteriet kan laddas med en vanlig USB-C laddare. Det var enklaste sättet att få tag på en vettig vevgenerator.

Veven har jag prövat men Anders har nog vevat den mer än vad jag gjort.
Tveksam till hur väl det fungerar i praktiken. Scenariot med att ladda mobilen med vevradion och dess batteri är smalt.
  • Samtliga mobiltelefoner är urladdade, men samtidigt är mobiltelefonnätet fortfarande uppe.
  • Du har ingen vanlig powerbank laddad
  • Tveksam till hur mycket energi veven ger, men du lär få veva en stund för att kunna ladda batteriet och du måste bli klar innan mobilnätets batterier tar slut.
  • Nu har jag aldrig klämt och känt på en vevradio, men hur välbyggda är de. Tror du de håller, eller går veven eller någon inre komponent sönder efter en stunds vevande?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tveksam till hur väl det fungerar i praktiken. Scenariot med att ladda mobilen med vevradion och dess batteri är smalt.
  • Samtliga mobiltelefoner är urladdade, men samtidigt är mobiltelefonnätet fortfarande uppe.
  • Du har ingen vanlig powerbank laddad
  • Tveksam till hur mycket energi veven ger, men du lär få veva en stund för att kunna ladda batteriet och du måste bli klar innan mobilnätets batterier tar slut.
  • Nu har jag aldrig klämt och känt på en vevradio, men hur välbyggda är de. Tror du de håller, eller går veven eller någon inre komponent sönder efter en stunds vevande?
Hej Jonas

Jag utgår inte ifrån att ”veven” i den radio jag har är en kvalitetsprodukt.

Vid användning vevar du bara den stund som du behöver för ditt, låt säga 5 min långa, nödsamtal.

Den behöver inte fungera mer än så, låt säga en timme totalt vevande, uppdelar i ett antal tillfällen, för att det kan ha en betydelse att den finns där som en ”sista” utväg att ladda en mobiltelefon för att klara 5 minuter samtal, det är allt. Fungerar den längre så vore det ännu bättre.

Men jag saknar naturligtvis bättre alternativ till vevgenerator. I mitt fall sitter en vev på den radio som står framme och som jag kan lyssna på radio i vardagslag och på samhällsinformation i ett nödläge.

I Anders framställning så vände han på det hela och fick det att framstå att vevgeneratorn var det stora.
Att "nödveven" var huvudsaken på en enhet som kan innehålla en 5 Ah Powerbank (17 Wh), en bra radio, ficklampa, Bluetooth-Högtalare, USB-A utgång, USB-C för laddning, och plats för ett minneskort där man t.ex. kan lagra musik.

Han pratade bara om "nödveven", och gjorde parodi på själva idén, som inte alls är dum.

Under repövningar hade vi generatorer, för att ladda batterier till radioutrustning som trampades, de liknade denna:
https://www.amazon.se/Pedalgenerator-kraftgenerator-nödströmförsörjning-Motionscykelgenerator-kraftgenerering/dp/B0BXPKFS65

Om man skall klara sig i tuffa (nöd)lägen så kan enkla metoder att lösa elgenerering till en mobiltelefon eller för att få samhällsinformation vara viktiga.

Här finns andra alternativ, som här, men den känns inte så smidig;
https://www.amazon.se/nödöverlevnad-multifunktion-strömförsörjning-USB-gränssnittsladdare-USB-nattlampa/dp/B08HVN66C1

Jag saknar naturligtvis bättre alternativ till dagens vevgeneratorer, men jag sågar inte iden.

Lite kuriosa;
Jag har i säkert 10 år efterfrågat att de motionscyklar som idag finns i många hem och som i vissa fall innehåller en generator som bromsas med resistanser även hade möjlighet att ladda ett batteri. Men det finns vad jag vet ännu inte att köpa i Sverige.

En sådan motionscykel skulle kunna användas som nödgenerator.

Blev för ca 10 år sedan kontaktad av en grupp teknologer som drev ett projektarbete mot ett gym där de hade uppdraget att modifiera motionscyklarna (eller spinningcyklarna) så att de kunde leverera ut eleffekt mot elnätet.

Gör man så då vinner man framför allt att den värme som uppstår i lokalen när, låt säga, 20 personer trampar och effekten bränns upp i resistanser i lokalen och måste ventileras (kylas bort) nu kan flyttas utanför lokalen.

Det kan krävas, låt säga, 2–3 kW för att kyla bort 1 kW extra värme i lokalen, därför är den vinsten nog så stor, som inkomsten för den elenergi man kan sälja mot elnätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Kärnan i detta är att den ger en falsk trygghet. Den löser ett ickeproblem då de vanliga produkterna fungerar.

Veven kan kännas fiffig, men jag vill påstå att den ger en känsla av oberoende för en svaghet som inte är kritisk.

Det är inte oberoendet av batterier som kommer att avgöra om du klarar dig eller inte, utan allt det andra som mat, värme och skydd mot vädret som avgör.

Även om sekundärt för vissa, anser jag att förmågan att rädda sitt hem är viktig. Krig är en sak, men jag vill klara mig, min familj och mitt hem igenom en naturkatastrof så bra som möjligt. Att utnyttja försäkringar och göra reparationer vill jag helst undvika. Jag vill komma tillbaks till ett normalt liv så fort som möjligt.

De som köper en låda med utrustning för katastrofer gör det enkelt för sig och blir lurade om de tror det räcker. Säkert svårt för många, men man måste försöka sätta sig in i situationen man kommer att hamna i, och med de kunskaperna skaffa utrustning som fungerar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kärnan i detta är att den ger en falsk trygghet. Den löser ett ickeproblem då de vanliga produkterna fungerar.

Veven kan kännas fiffig, men jag vill påstå att den ger en känsla av oberoende för en svaghet som inte är kritisk.

Det är inte oberoendet av batterier som kommer att avgöra om du klarar dig eller inte, utan allt det andra som mat, värme och skydd mot vädret som avgör.

Även om sekundärt för vissa, anser jag att förmågan att rädda sitt hem är viktig. Krig är en sak, men jag vill klara mig, min familj och mitt hem igenom en naturkatastrof så bra som möjligt. Att utnyttja försäkringar och göra reparationer vill jag helst undvika. Jag vill komma tillbaks till ett normalt liv så fort som möjligt.

De som köper en låda med utrustning för katastrofer gör det enkelt för sig och blir lurade om de tror det räcker. Säkert svårt för många, men man måste försöka sätta sig in i situationen man kommer att hamna i, och med de kunskaperna skaffa utrustning som fungerar.
Hej Jonas

Om en sak skapar falsk trygghet, då håller jag med dig att det inte är bra. Tar du det argumentet då kan jag hålla med dig.

I min förberedelse ger inte ”nödveven” en falsk trygghet, tvärtom.

Jag försöker i denna tråd beskriva hur viktigt det är att vara trygg i sitt agerande även vid strömavbrott och kriser.

Ett sätt att komma dit är genom kunskap och förberedelse.

Därför så försöker jag här, ta upp hur man agerar på ett bra sätt och t.ex. ordna strömförsörjning på mängder av sätt. ”Nödveven” är en av många alternativ.

Jag hittar många förslag som är tveksamma och kan ge falsk trygghet.

Till exempel, att använda bilens batteri för nödström och sedan ladda upp batteriet genom att starta bilen och ladda har många tipsat om. Utan att berätta att det är tveksamt om det fungerar om du har en nyare bil.

Att koppla elverk via vanliga elcentraler i tron att de kan självklart kan lösa ut våra vanliga säkringar vid fel och i stället riskeras att överraskas av ett nytt strömavbrott vid överlast eller kortslutning.

Etc. etc.

Tack för synpunkten!

Det är bra att vi kan hjälpas åt.👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Tack för synpunkten!

Det är bra att vi kan hjälpas åt.👍
Just så - det är betydligt fler som läser tråden, än som skriver ett inlägg. Med lite tur sätter det fart på tankarna hos läsarna och hjälper dem med förberedelserna. 🙂

En vecka är absolut inte samma sak som att vara utan ström i säg 12 timmar, och att komma till insikten vad det innebär är inte enkelt.

Besöker man olika webbsidor som utnyttjar den pågående debatten, ser man att utbudet mer är för en elektrifierad fjällvandring, än vad som behövs hemma i en vecka. Till att börja med gör det inget att sakerna du behöver är tunga, de ska inte flyttas, utan vara kvar hemma. Vanlig mat går utmärkt att laga på en enkel spis, du behöver inte köpa mat för en vandring osv. Samtidigt har du redan många saker du kan använda om du bara identifierar dem:
  • Konserver, torrskaffning och annat som har lång hållbarhet
  • Batterier och powerbanks har många redan hemma
  • Varma kläder om man inte har en plan för att värma upp platsen man vistas på. (det lär bli rejält kallt efter en vecka om det är vinter)
  • osv
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
A
Har du hört något hur det gick för teknologerna med deras projektarbete? Din ide om att kunna använda motionscyklar som generatorer var ju för övrigt riktigt bra.
Blev för ca 10 år sedan kontaktad av en grupp teknologer som drev ett projektarbete mot ett gym där de hade uppdraget att modifiera motionscyklarna (eller spinningcyklarna) så att de kunde leverera ut eleffekt mot elnätet
 
A avh67f skrev:
Har du hört något hur det gick för teknologerna med deras projektarbete? Din ide om att kunna använda motionscyklar som generatorer var ju för övrigt riktigt bra.
Hej avh67f

Jag blev uppringd av teknologerna när jag höll på med ett annat arbete och hade bara telefonkontakt med dem. Något år efteråt när jag började fundera hur det gick var det svårt att hitta några dokument om hur det gick.

Det är lite länge sedan för att komma ihåg namn mm.

Samtidigt känns det tråkigt att saker bara får ”rinna ut i sanden” och försvinna.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej avh67f

Jag blev uppringd av teknologerna när jag höll på med ett annat arbete och hade bara telefonkontakt med dem. Något år efteråt när jag började fundera hur det gick var det svårt att hitta några dokument om hur det gick.

Det är lite länge sedan för att komma ihåg namn mm.

Samtidigt känns det tråkigt att saker bara får ”rinna ut i sanden” och försvinna.
http://large.stanford.edu/courses/2016/ph240/lange1/
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Man blir lite ledsen i ögat att folk som pluggar på Stanford gör enhetsfel av denna typ...

"There are about 7,000 undergraduates at Stanford. Lets say 80% of them bike about 15 minutes a day. That is 1400 hours of bike riding per day, or 9,800 hours per week. Biking at a casual energy output of 50W yields 490,000W. Using the same harvesting-efficiency coefficient as earlier, Stanford undergraduates could collectively harvest over 160kW each week."
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Vi får vara fortsatt vaksamma att vår hemberedskap med t.ex. reservkraftdrivet värmesystem inte drabbas av att det samtidigt är beroende av någon form av kommunikation eller molntjänst för att fungera.

Hur kontrollerar vi det?

Det verkar som om olika typer av It-attacker nu ökar i omfattning; ”It-attacken påverkar myndigheter och kommuner” https://www.dn.se/sverige/it-attacken-paverkar-myndigheter-och-kommuner/

”Fredagens it-attack verkade verkade till en början mest ha drabbat Filmstaden, Rusta, Granngården och i mindre omfattning Systembolag, som under lördagen hade problem omväxlande med sina hemsidor och med att ta betalt av sina kunder. Värst drabbades Granngården med ett hundratal butiker i hela landet, som helt fick stängas. Men även it-system som kommuner och många statliga myndigheter använder sig av kan vara påverkade.”

”Vellinge kommun är en av dem som drabbats hårdast. Enligt it- och digitaliseringschefen Thomas Jarbo är många av de system som man använder i den dagliga verksamheten påverkade. Dessutom ligger hemsidan nere sedan attacken inleddes.”

Samtidigt som vi nås av nyheten att; ” För att öka Sveriges möjlighet att planera och förstärka personalförsörjningen inom totalförsvaret aktiveras civilplikten inom räddningstjänst.”…
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ikt/civilplikt-inom-kommunal-raddningstjanst/
…så drabbas även räddningstjänsten av IT-attack; ”Detta har hänt: It-attacken mot räddningstjänsten Jämtlands Räddningstjänstförbund har blivit hackade. Här följer en sammanfattning över händelseutvecklingen under sedan intrången upptäcktes.....” https://www.op.se/2024-01-18/detta-har-hant-it-attacken-mot-raddningstjansten

Vid krig och kris är möjligheten att få ut information viktig. IT-system finns idag i princip överallt och ibland vet vi inte om den utrustning vi använder, eller tänker använda är beroende av någon form av kommunikation eller molntjänst för att fungera.

Hur kontrollerar vi det?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hur kontrollerar vi det?
Enklast är nog om du frågar här, det brukar vara rätt uppenbart om man bara förstår vilken tjänst eller funktion du pratar om.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Enklast är nog om du frågar här, det brukar vara rätt uppenbart om man bara förstår vilken tjänst eller funktion du pratar om.
Hej MathiasS
Jag trodde det framgick av frågeställningen

Om jag t.ex. har en värmepump eller ett värmesystem som kan fjärrstyras när jag inte är hemma.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej MathiasS
Jag trodde det framgick av frågeställningen

Om jag t.ex. har en värmepump eller ett värmesystem som kan fjärrstyras när jag inte är hemma.
Ja men det går inte att svara generellt med så lite information. Det beror ju på vad det är för tjänst/funktion du använder. Pumpar som använder elprisstyrning är ju generellt kopplade till en molntjänst, men du kan ju stänga av den funktionen. Enklare styrningar kan ju gå via mobilnätet och då används ingen molntjänst. Det viktiga är ju att du inte är beroende av molnet för att prylen ska fungera, och det är ju typiskt så det är byggt också.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men det går inte att svara generellt med så lite information. Det beror ju på vad det är för tjänst/funktion du använder. Pumpar som använder elprisstyrning är ju generellt kopplade till en molntjänst, men du kan ju stänga av den funktionen. Enklare styrningar kan ju gå via mobilnätet och då används ingen molntjänst. Det viktiga är ju att du inte är beroende av molnet för att prylen ska fungera, och det är ju typiskt så det är byggt också.
Hej MathiasS

Tack för respons

Jag arbetar aktivt för att det jag köper och använder i mitt hem undviker molntjänster eller är beroende av kommunikation för att fungera.

Agerar alla som tänker på att ha reservkraft till sina hem på det viset?
 
Vi behöver nog inte fundera på att använda molntjänster eller inte, om det blir ett mer allvarligt strömavbrott än några dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.