Svensk uppfinning.

/Höghus

Gammal gul parkeringsmätare med text "Högst två tim parkering", "Duncan Meter", på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
New_options och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Svensk uppfinning.

/Höghus

[bild]
Och som de kärvade...
 
Höghus Höghus skrev:
Svensk uppfinning.

/Höghus

[bild]
Nu var det nyare modeller, men minns ni att man kunde använda ringen från en läskburk att lägga i myntfacket och parkera gratis? :D Brukade leta efter såna ringar på marken om jag inte hade några pengar, funkade nästan alltid... :)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
5 Mb data i form av 62500 hålkort.
För er som är för unga för hålkort är det alltså rektangulära papperskort med stansade hål (eller inte hål) som motsvarar ettor och nollor på en hårddisk eller cd/dvd.

/Höghus

[bild]
Ja, jag har länge undrat vart alla söta stansoperatriser tagit vägen? Det var ju lite av ett trend-yrke på den tiden, de flesta var unga kvinnor.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Ja, jag har länge undrat vart alla söta stansoperatriser tagit vägen? Det var ju lite av ett trend-yrke på den tiden, de flesta var unga kvinnor.
De har, precis som alla andra söta flickor och unga kvinnor på den tiden, blivit äldre kvinnor. En del har t.o.m blivit gamla tanter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Daniel 109 och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
De har, precis som alla andra söta flickor och unga kvinnor på den tiden, blivit äldre kvinnor. En del har t.o.m blivit gamla tanter.
Kan det verkligen vara så? Då är det väl lika bra att jag slutar leta.

Ja, stansoperatriserna var väl unga vuxna på 1960-talet. Då borde de vara – ganska gamla nu?
 
Jag vet inte om det har varit uppe redan, men det fanns också tvättmaskiner (för hemmabruk) som man laddade med någon slags hålkort i metall. Hålkorten styrde sedan om maskinen skulle köra fintvätt 40°, kulörtvätt 60 ° och så vidare.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag vet inte om det har varit uppe redan, men det fanns också tvättmaskiner (för hemmabruk) som man laddade med någon slags hålkort i metall. Hålkorten styrde sedan om maskinen skulle köra fintvätt 40°, kulörtvätt 60 ° och så vidare.
Tvättmaskiner med hålkort var före min tid men eftersom jag blev nyfiken kollade jag runt och hittade en intressant reklamfilm om nyheten med automatiserad tvätt och det framstår nästan som science fiction.


Framtiden var bättre förr 😃
 
  • Gilla
  • Älska
New_options och 14 till
  • Laddar…
Äckel-päckelkaffe från såna här hade jag förträngt.

/Höghus

En gammal Jede-Matic dryckesautomat med Gevalia kaffe, nyponsoppa och blåbärssoppa, samt cappuccino. Retro och färgglad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 15 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Äckel-päckelkaffe från såna här hade jag förträngt.

/Höghus

[bild]
Garagekaffe. Inte jättebra men bättre än att helt vara utan kaffe när man ska skruva
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Garagekaffe. Inte jättebra men bättre än att helt vara utan kaffe när man ska skruva
Sant. Stilenliga plastmuggshållare hör förstås till.

/Höghus

Bruna keramikkoppar med utsågade hål och handtag, konstnärligt designade, ovanliga, grupp, liggande på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 20 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Äckel-päckelkaffe från såna här hade jag förträngt.

/Höghus

[bild]
Farsan hade sån på sitt företag när jag var liten, kan fortfarande minnas smaken av nypon och blåbär... 😀
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Farsan hade sån på sitt företag när jag var liten, kan fortfarande minnas smaken av nypon och blåbär... 😀
Fanns det inte behållare med choklad också eller kom den från påsar på sidan om?

Minns den från pappas jobb.
 
Sån hade man i ena garaget för ~15år sedan. Det är ju vanligt frystorkat kaffe, och fyller man det med Nescafe lyx är det inga problem för mig med tanke på vart man var.

Städade lite och försökte ge bort den i våras utan framgång, hamna på tippen

Automatisk kaffemaskin utomhus, plastmuggar staplade, grönt landskap bakgrund, blå himmel, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fanns det inte behållare med choklad också eller kom den från påsar på sidan om?

Minns den från pappas jobb.
Finns väl fortfarande allt möjligt till dom eftersom det bara är varmvatten i tanken

Färgpatroner klädda i förpackningsdesigner för olika kaffesmaker och livsmedelsprodukter. Kreativt och lekfullt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.