Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror du underskattar saken verkligen men låt säga att det stämmer, vad är din poäng? Du har då hittat på att wifi klarar 30 meter och 20 mobiltelefoner och därför passar det inte till smarta puckar i en villa?
På en flygplats är nog inte maximal bandbredd i alla hörn målet utan snarare uppkoppling iaf. Min poäng är att det är en dålig jämförelse med ett hem där man tex streamar 4k på flera enheter samtidigt på en enda router.
 
P Pin skrev:
Dator och TV kan köras trådat utan WiFi.
Självklart. Så några simpla Shellys får sitt...
 
Nissens Nissens skrev:
Precis som när man har ett system som inte använder wifi. Inga kapacitetsproblem alls. Inget att kongfigurera. 😊
Sällan jag håller med dig men här så.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det var du som sa att zigbee noderna kommunicerade via varandra. Det är inte tillåtet här hemma. Här ska alla terminaler prata med en AP som är trådad. Det är så jag vill ha det och så jag bygger. Du får göra hur du vill.
Du med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll att det inte är optimalt. Det är med råge tillräckligt bra. Har man byggt sitt wifi rätt har man inga kapacitetsproblem.
Jo.
 
K karlmb skrev:
På en flygplats är nog inte maximal bandbredd i alla hörn målet utan snarare uppkoppling iaf. Min poäng är att det är en dålig jämförelse med ett hem där man tex streamar 4k på flera enheter samtidigt på en enda router.
Det är klart att man kan föreställa sig scenarion där tekniken inte fungerar. Det är inte bara wifi. Alla tekniker vi har diskuterat fungerar dåligt under vissa förutsättningar.
Om man regelbundet tittar på 4k via wifi på flera enheter samtidigt så har man säkert ett bra nätverk som kan hantera även Shellypuckar.
 
K karlmb skrev:
OK, men det är ju sällan ett gästwifi sträcker sig mer än typ 30 m. Så på samma nät finns sällan mer än något 20-tal inloggade gissar jag.
Vad menar du med att bara något 20-tal skull vara inloggade samtidigt på gästwifi på exempelvis Arlanda? Jag gissar att du gissar väldigt fel och tror snarare på tusentals samtida inloggade på nätet Airport-Guest på Arlanda. Och vadå 30-meter? Det nätet ska väl fungera över hela flygplatsen även om jag själv inte aktivt testat att det faktiskt gör det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B bygges skrev:
Till er i pro-wifi-gänget med era flygplatsjämförelser och annat. Känns som man bör sätta sig in i grundläggande nätverksteknik innan man sätter sig och raljerar på forum?

En flygplats är otroligt stor, öppna ytor, med säkerligen hundratals accesspunkter. Om ni tror tusentals resenärer kommunicerar med en och samma accesspunkt som ensam täcker kvadratkilometer stora ytor, ja hur ska vi då ens kunna diskutera detta? Ni verkar ju allvarligt talat lite tappade?
Varför har du helt låst fast dig i att det enda möjliga är att det finns en access punkt? En del av tekniken wifi är att man kan sprida den genom accesspunkter. Jag tror personligen att väldigt många villaägare skulle klara sig med en accesspunkt. Men gör man inte det så får man ju anpassa nätverket efter behoven.

Du har liksom tittat på wifi, begränsat den efter eget tycke och sen gillar du inte vad du själv har skapat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Raljerar? Jag ifrågasätter ett påstående som jag anser felaktigt. På vilket sätt är det att raljera.

Varför tror du att någon tror det. Naturligtvis finns det massvis med accesspunkter på exempelvis Arlanda. Vem har ens antytt att det skulle röra sig om en enda?

Det där är inte ens att raljera utan ett opåkallat och regelvidrigt personangrepp!
Det är väl helt uppenbart att karlmb pratar om inloggade per accesspunkt och dess täckningsyta. Varför krångla till det o få diskussionen att verka handla om antal inloggade på deras totala nätverk helt plötsligt, som du försöker skruva det till nu? Det är ju helt ointressant, lika ointressant som att det går miljontals kopplingar varje sekund i atlantkabeln.

Eftersom du/ni inte verkar förstå vad det handlar om, antal klienter per given yta blir det ett enda raljerande om hur bra WiFi är, bara man byggt sitt system bra.

Det är faktum att WiFi inte byggdes för smarta hemmet. Det fungerar oftast, men det är inte optimalt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför har du helt låst fast dig i att det enda möjliga är att det finns en access punkt? En del av tekniken wifi är att man kan sprida den genom accesspunkter. Jag tror personligen att väldigt många villaägare skulle klara sig med en accesspunkt. Men gör man inte det så får man ju anpassa nätverket efter behoven.

Du har liksom tittat på wifi, begränsat den efter eget tycke och sen gillar du inte vad du själv har skapat.
Återigen, vad är det ni inte greppar. Du kan klämma in 30 accesspunkter i en lägenhet om 30 kvm, det blir inte bättre om du trodde det. Garanterat sämre.
 
B bygges skrev:
Återigen, vad är det ni inte greppar. Du kan klämma in 30 accesspunkter i en lägenhet om 30 kvm, det blir inte bättre om du trodde det. Snarare sämre.
Talar du av erfarenhet nu? Jag börjar förstå varifrån det här hatet mot wifi kommer.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det är väl helt uppenbart att karlmb pratar om inloggade per accesspunkt och dess täckningsyta.
Det är möjligt att han avser det men det är inte vad han skriver.
B bygges skrev:
Varför krångla till det o få diskussionen att verka handla om antal inloggade på deras totala nätverk helt plötsligt, som du försöker skruva det till nu?
Skruva till det? Jag utgår från det som skrivs.
K karlmb skrev:
Så på samma nät finns sällan mer än något 20-tal inloggade gissar jag.
och det kan inte tokas som annat än "på deras totala nätverk".
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Talar du av erfarenhet nu? Jag börjar förstå varifrån det här hatet mot wifi kommer.
Mina Shelly fungerar jättebra. Mitt WiFi likaså. Har du tid över, läs på om interferens, kanalbredd, antal icke-överlappande kanaler, användningsområde för respektive teknik samt fundera lite hur klokt det är att system1 (Shelly) är beroende av system2 (WiFi) för att fungera, samtidigt som system1 inte har någon som helst kontroll över system2.
 
B bygges skrev:
Mina Shelly fungerar jättebra. Mitt WiFi likaså. Har du tid över, läs på om interferens, kanalbredd, antal icke-överlappande kanaler, användningsområde för respektive teknik samt fundera lite hur klokt det är att system1 (Shelly) är beroende av system2 (WiFi) för att fungera, samtidigt som system1 inte har någon som helst kontroll över system2.
Varför ska jag läsa på? Det är du som skulle behöva åka till en flygplats och förklara hur deras wifi inte kan fungera.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför ska jag läsa på? Det är du som skulle behöva åka till en flygplats och förklara hur deras wifi inte kan fungera.
Men dom har ju inte Shelly där, förmodligen. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.