D
R Robert-san01 skrev:
Något som inte är bra med en Tesla? Måste vara fake news! ;)
Vill du ha en lista... hehe :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt tycker du en elbil ger skönare resor? För mig är det tämligen likvärdigt och ingen större skillnad med el eller ICE. Olika bilmodeller tycker jag medför större skillnader i "reseskönhet" än vad motortekniken påverkar.
Jag läste häromdagen (om det var aftonbladet) att en fördel med elbil är att antisladd/antispinn är bättre.
Elbilen har med sin snabbare respons en större möjlighet till snabb reglering. Jag tycker själv detta är tydligt när man tex ska smyga igång på halt underlag.

Jag kom då att tänka på en film som visades i ett föredrag som kördes på jobbet, detta är länge sen och jag försökte googla, jag tror det var när en projektledare på volvo vann "årets projektledare" 2014. Nå. Personen från Volvo berättade iallafall om hur de utvecklat en ny motor med (om jag minns rätt) direktinsprutning och där en bieffekt de inte räknat med var snabbare respons. De visade en sekvens med två identiska volvobilar som accelererade på halt underlag där den med snabbare reglering (men samma motoreffekt har jag för mig) kunde ha betydligt bättre traction. Tyvärr verkar inte filmen finnas på YouTube, det var nog helt enkelt en presentation direkt från volvo... Nu var detta ju konventionella bilar. Men det borde vara ännu mer föredelaktigt med en elektrisk drivlina...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Vill du ha en lista... hehe :)
Med det sagt ska man vara källkritisk, Tesla rör upp mycket känslor och folk säger de dummaste saker, som han i den länkade videon som var sut för att han inte kunde skadeanmäla till Tesla istället för till sitt försäkringsbolag. Sen är det stor skillnad mellan generationerna, större än jag trodde, så ett problem kanske inte finns på alla.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag läste häromdagen (om det var aftonbladet) att en fördel med elbil är att antisladd/antispinn är bättre.
Elbilen har med sin snabbare respons en större möjlighet till snabb reglering. Jag tycker själv detta är tydligt när man tex ska smyga igång på halt underlag.

Jag kom då att tänka på en film som visades i ett föredrag som kördes på jobbet, detta är länge sen och jag försökte googla, jag tror det var när en projektledare på volvo vann "årets projektledare" 2014. Nå. Personen från Volvo berättade iallafall om hur de utvecklat en ny motor med (om jag minns rätt) direktinsprutning och där en bieffekt de inte räknat med var snabbare respons. De visade en sekvens med två identiska volvobilar som accelererade på halt underlag där den med snabbare reglering (men samma motoreffekt har jag för mig) kunde ha betydligt bättre traction. Tyvärr verkar inte filmen finnas på YouTube, det var nog helt enkelt en presentation direkt från volvo... Nu var detta ju konventionella bilar. Men det borde vara ännu mer föredelaktigt med en elektrisk drivlina...
Här kan jag säga att min upplevelse är gammelmodig, jag älskar min Merca med permanent fyrhjulsdrift 60 bak 40 fram, alla såna versioner som kopplas i ur har jag upplevt som sämre. Teslan är bra i vinterväglag men jag håller nog min Mercasuv som bättre, nu är det ju också en annan bilmodell så hur mycket det spelar in låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D djac skrev:
Med det sagt ska man vara källkritisk, Tesla rör upp mycket känslor och folk säger de dummaste saker, som han i den länkade videon som var sut för att han inte kunde skadeanmäla till Tesla istället för till sitt försäkringsbolag. Sen är det stor skillnad mellan generationerna, större än jag trodde, så ett problem kanske inte finns på alla.
Generation på bilarna eller köparna? ;)
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Generation på bilarna eller köparna? ;)
Kanske bägge men jag tänkte på bilarna, haha
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Jag provade den nu. Bra tips. Den var väldigt optimistisk 😄.
Om du går igenom och gör alla inställningar skulle jag säga att det är väldigt realistisk. Går man igenom inställningarna som gäller Vägförhållanden, Laddare & Nätverk, Batteri, Hastighet och Fordon så kan man få en väldigt bra uppfattning om hur resor med just en specifik bilmodell kommer att bli.

/Krille
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här kan jag säga att min upplevelse är gammelmodig, jag älskar min Merca med permanent fyrhjulsdrift 60 bak 40 fram, alla såna versioner som kopplas i ur har jag upplevt som sämre. Teslan är bra i vinterväglag men jag håller nog min Mercasuv som bättre, nu är det ju också en annan bilmodell så hur mycket det spelar in låter jag vara osagt.
De reportage som gjordes av NEVS bil med hjulmotorer var ju lyriska över körbarheten, just för att varje hjul kunde regleras helt separat. Det blir nog ännu bättre än att ha en motor per axel och diff + bromssystem som styr fördelningen mellan hjulen. Men hjulmotorer har säkert sina brister.

En MV SUV som du beskriver är säkert jättebra för vissa tillämpningar. Det är väl lite grejen här. Att det finns för och nackdelar med alla tekniska koncept. Allt är en kompromiss. För mig kanske framkomlighet i terräng inte är viktigt alls, för någon annan är det helt avgörande. För mig kanske det är viktigt att hunden (jag har ingen iofs) kan sitta i en sval bil, för nån annan kan man lämna jycken hemma.

Förutom range, vikt och laddhastighet ser jag i princip bara fördelar med eldrift. Packningen av bilen kan göras bättre, tyngdpunkten, regleringen, inga komplexa mekaniska konstruktioner, avgasrening mm mm. Elbilar har i praktiken bara funnits i 10 år. Låt det gå ett par generationer i tekniken så kanske mycket av begränsningarna är lösta.

Jag tror det fortfarande kommer finnas många tillämpningar där förbränningsmotorn blir kvar, om vi får över alla som enkelt kan köra på el så finns det både tillgång och utrymme (sett till CO2) att fortsätta köra en mindre flotta på förbränning. Säg en militärjeep som ska stå i mobförråd, eller ett utryckningsfordon på en beredskapsbrandstation. Där passar en förbränningsmotor perfekt, som kan stå oanvänd i månader och sen gå igång.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med förutom att jag ser en stor nackdel med Li-Ion batterier som har felmoden brand inklusive självantändning och att en eventuell brand är extremt svår att släcka. Den nackdelen gör att dessa bilar går bort för mig. Jag hoppas att "solid state" batterier kommer relativt snart och hoppas att jag orkar hålla igång min bensindrivna bruksbil tills dess.
 
T TommyC skrev:
Jag håller med förutom att jag ser en stor nackdel med Li-Ion batterier som har felmoden brand inklusive självantändning och att en eventuell brand är extremt svår att släcka. Den nackdelen gör att dessa bilar går bort för mig. Jag hoppas att "solid state" batterier kommer relativt snart och hoppas att jag orkar hålla igång min bensindrivna bruksbil tills dess.
Men bilarna står ju inte och brinner ute på gatorna och bensinbilar brinner mycket oftare. Det går ju inte att förstå vad du baserar din oro på. Det finns väl egentligen bara en handfull exempel på elbilar som brunnit, verkar ju extremt ovanligt i alla fall.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mökertalet är nog snarare för dieselbilar. När en elbil brinner är det stora rubriker men sen att det brann tre dieselbilar samma dag ger ju inga rubriker.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Men hjulmotorer har säkert sina brister.
Låg (lägre) effekt och tillför ofjädrad vikt.

Jag misstänker att vi kommer få se bilar med navmotorer på mindre stadsbilar, men inte så mycket på bilar där användningsområdet mer siktar på landsvägskörning.
Men det är bara min gissning.
 
G Greger_08 skrev:
Undra hur många droppar Etanol dom ~4600 bilarna kommer tankas med.

Dags att täcka till kryphålet kanske...
Typisk etanolbil:

Ett svart Ram pickupfordon i ökenlandskap vid skymning, robust och äventyrsredo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dodge Ram Laramie med en 5,7-liters HEMI-V8 på 400 hk kommer undan med 2400 kr i årsskatt, tack vara at den kan köras på etanolbränslet E85.
 
MultiMan
500 kr lägre skatt än på min 2-liters 22 år gamla Saab 9-5. Verkligen rimligt! Det är så man odlar politikerföraktet.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.