J Johan&huset skrev:
Har precis fått ett mindre badrum renoverat av välrenommerad firma. Trevlig och hjälpsam kontaktperson och alla hantverkare har vi upplevt som noggranna och angelägna om att göra ett bra arbete.

Men. En av fyra (den längsta och tyvärr mest framträdande) väggar har inte blivit bra. Plattsättaren menar att kakelplattorna är vågiga vilket ställer till det men har erbjudit sig att knacka ner och byta de plattor som är värst. Vid närmare granskning är det ganska många och utan fackkunskap är det svårt att se hur man skulle kunna få väggen jämn utan att helt göra om arbetet på den aktuella väggen.

Frågor:

Kan man göra om väggen ifråga utan att förstöra tätskiktet?

Om inte, finns det någon klok rekommendation om annan åtgärd som kan vara lämplig?

Tack.
Oops... It does happen that the tiles are a little bent, but in this case manufacturers usually put a note on the box that max recommended overlap is no more than 1/3 of tile, or similar. Check your tiles manufacturer recommendations on a box, and if that is the case, then the contractor should probably be responsible for not following them.

As to the solution, I would not remove the current tiles from the wall. It is possible to grind off a top couple of millimeters with a diamond disk and then put a new layer of tiles on top. This way you loose a tiny bit of space, but preserve the integrity of the membrane and save yourself a hassle of knocking off the tiles.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
D DeamonSteel88 skrev:
Ovanpåläggning är tämligen vanligt och givetvis godkänt, finns ypperligt bra primer som är framtagna för just detta med mer struktur (läs sandkorn).
Självklart skall en rörelsefog finnas, silicone i golv/vägg och gärna en övermålningsbar fog i taket, typ tec7.
Hur vanligt?
Jag vet att det förekommer, men att kalla det för "vanligt", är nog dagens överdrift. Godkänt kan också diskuteras. Det kan möjligtvis göras, då inget annat alternativ finns. Det ska då tas upp som en avvikelse, om jag inte minns fel.
 
Med tanke på hur fogsprånget och fogningen ser ut så är det ingen van plattsättare som har gjort jobbet. Jag skulle beställt en besiktning av jobbet för att bedöma resten av jobbet. Att företaget låter knacka ner en hel vägg må vara ett sätt att ta ansvar men det är ju inte seriöst att släppa den ”plattsättaren” på ett eget jobb innan man vet vad hen har för kompetens och möjligt har inkompetensen lett till fler fel som du inte ser eller har kunskap om.
 
  • Gilla
Daleby
  • Laddar…
Hej
Har inget att säga om plattsättningen, har ingen som helst kunskap om detta men (för helvete!) sluta skrämma upp TS om rören! Efter att tätskiktet är satt kan du kapa skiten längs plattan om du vill! Klinker är inte tätskiktet. Man kan få dit en en tätring för WC och en gumminippel för handfat som är tät i fler (hundra!) år.
Just my two cents

/MrS
VS-montör
 
  • Gilla
Fromax och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur vanligt?
Jag vet att det förekommer, men att kalla det för "vanligt", är nog dagens överdrift. Godkänt kan också diskuteras. Det kan möjligtvis göras, då inget annat alternativ finns. Det ska då tas upp som en avvikelse, om jag inte minns fel.
Missförstå mig inte, det är en vanlig lösning på utfallet av badrummet ovan, badrummet ovan är givetvis tämligen ovanligt.
Godkänt ska inte diskuteras, bara ringa och fråga BKR/BBV, detta är deras rekommenderade lösning om det skulle spöka.

(Varit mycket stora problem med viss tillverkares hårdfog, där det är mycket svårt att foga om en hel vägg eller i värsta fall ett helt badrum, där har BKR även på samma visa gett råd att göra ovanpåsättning)

Rätt farligt i sånna här forum när så extremt många konstant skriver och kommer med felaktiga påståenden.
Nu kom ju även en VVSare och backade det jag påpekade innan som en tidigare hejaklack beklagade sig över..
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
D DeamonSteel88 skrev:
40mm gäller ENDAST vid montering av rörmanchett, inte efter skalskydd/golvet är beklätt.

Väldigt vanligt rören sågas ner av rörläggaren efter golvet är lagt.
Ja nu har du ändrat det om höjd på rör , bra.
 
D DeamonSteel88 skrev:
Påvisa gärna vart jag har fel, snacket med nivåskruv är ju dessutom så dumt så man baxnar. Hur skall man böja en platta hade ni tänkt?!
Personen till badrummet ovan får gärna ta ett kort, ställ 2 plattor med glaserade ytan mot varandra eller rätskiva om möjligt.
Kan skilja sig mellan plattorna givetvis men den väggen är inte rolig att åtgärda.

Nej jag är ingen hemmapulare, yrkesarbetare och jobbar som konsult med liknande uppdrag.
Jag har faktiskt en batch kvar av mina plattor hemma, och nivåskruvar. Så jag kan gladeligen torrlägga ett gäng med och utan skruvar och ta kort för att visa. Mina plattor reser sig ungefär 1-2mm på mitten och det lägger sig när man skruvar på hatten. Jag var osäker på att det skulle fungera innan jag testade men i mitt fall var det inga problem och blev finfint. Granitkeramikplattor, såpass hårda att jag fick kapa alla med vinkelslip istället för min kakelskärare. Det kan säkert skilja sig mellan plattor också, men jag kan göra en torrläggning och ta kort om bilder önskas :)
 
För min egen förståelse: du kan alltså trycka bort konkavheten hos plattan genom att använda nivåskruvar (eller vad det nu heter), på plattor du säger är stenhårda?
 
J JonathanFlod skrev:
Jag har faktiskt en batch kvar av mina plattor hemma, och nivåskruvar. Så jag kan gladeligen torrlägga ett gäng med och utan skruvar och ta kort för att visa. Mina plattor reser sig ungefär 1-2mm på mitten och det lägger sig när man skruvar på hatten. Jag var osäker på att det skulle fungera innan jag testade men i mitt fall var det inga problem och blev finfint. Granitkeramikplattor, såpass hårda att jag fick kapa alla med vinkelslip istället för min kakelskärare. Det kan säkert skilja sig mellan plattor också, men jag kan göra en torrläggning och ta kort om bilder önskas :)
Ja vissa tunnare kakel kan du lägga i spänn med nivåskruv men mycket stor sannolikhet att du får sprickor i glaseringen över tid då plattan är bränd i formen den tagit.
Kakel har inte samma material igenom utan är tämligen porösa med ett tunt skikt glasering.

Lägga kakel i spänn är inget att rekommendera även om vissa klarar det ett tag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Mina plattor var inte lika konvexa som det TS har visat så det är antagligen inte samma sak. Och det klart att plattan hamnar i spänn, men det är max en millimeter mot den ursprungliga formen. De jag pratade med innan jag la sa att det var helt lugnt, så vi får väl se. Än så länge är det inga som helst problem. Anyway, jag lovade att visa skillnaden med skruvar, så jag bifogade en film på två plattor i halvförband som jag skruvar ihop. Plattorna är hårda men om man lägger de på ett plant underlag och trycker på mitten så sjunker de ner en millimeter där upphöjnaden är.
 
  • Gilla
magnfris och 2 till
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Mina plattor var inte lika konvexa som det TS har visat så det är antagligen inte samma sak. Och det klart att plattan hamnar i spänn, men det är max en millimeter mot den ursprungliga formen. De jag pratade med innan jag la sa att det var helt lugnt, så vi får väl se. Än så länge är det inga som helst problem. Anyway, jag lovade att visa skillnaden med skruvar, så jag bifogade en film på två plattor i halvförband som jag skruvar ihop. Plattorna är hårda men om man lägger de på ett plant underlag och trycker på mitten så sjunker de ner en millimeter där upphöjnaden är.
Det du gör där är inga problem, du har ryggen på mitten utåt, kolla TS, där går plattan in i mitten.
Förövrigt ser det ut som du har granitkeramik och inte kakel men lite svårt att se uppifrån.
Tack för förtydligandet med filmen, tar bort diverse missförstånd, snyggt!
 
  • Gilla
JonathanFlod och 1 till
  • Laddar…
D DeamonSteel88 skrev:
Det du gör där är inga problem, du har ryggen på mitten utåt, kolla TS, där går plattan in i mitten.
Förövrigt ser det ut som du har granitkeramik och inte kakel men lite svårt att se uppifrån.
Tack för förtydligandet med filmen, tar bort diverse missförstånd, snyggt!
Ah, det har du rätt i. Jag tänkte nog fel när jag såg TS bilder, gick lite fort.
Helt rätt, det är granitkeramik. Innebär det att den inte är glaserad? Jag har uppenbarligen inte så bra koll, ville bara visa att jag tyckte nivåskruvarna var bra när jag la i halvförband. 😅
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
För min egen förståelse: du kan alltså trycka bort konkavheten hos plattan genom att använda nivåskruvar (eller vad det nu heter), på plattor du säger är stenhårda?
Jag tänkte på konvexa plattor, my bad!
 
J JonathanFlod skrev:
Ah, det har du rätt i. Jag tänkte nog fel när jag såg TS bilder, gick lite fort.
Helt rätt, det är granitkeramik. Innebär det att den inte är glaserad? Jag har uppenbarligen inte så bra koll, ville bara visa att jag tyckte nivåskruvarna var bra när jag la i halvförband. 😅
Granitkeramik är inga problem, samma material genom hela plattan, tillskillnad från TS som har kakel👍👌

Du har bättre koll än de flesta här, och nivåskruvarna du har är de kraftigare 1,8mm som tål att spänna mer med, ”standard” 1mm går nivåskruven sönder när man försöker spänna upp plattan.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Nej, det var jag som skrev fel :) Växer de på mitten är de konvexa.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.