K Klacken skrev:
Kolandel fr Danmark 9%, Tyskland 35%, Polen 68%. Hur filtrerar man leveranser till Sverige så vi får 100% kol?
Marginal produktionen är nog till stor del kol. Så det är inte ett helt galet antagande att vår import ökar kolelen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med andra ord får du ett elpris i slutändan som är baserat på en kollektiv förbrukning den timmen, trotts att du sov när det var som dyrast. Hur kan du se det som en fördel?
Jag är nöjd med det slutpris jag får utan att behöva ändra mitt leverne överhuvudtaget

SE4
December : 80,74 öre/kW + moms (80,24)
November 85,21 öre/kW + moms (84,71)
Oktober : 36,50 öre/kWh + moms (35,95)
September : 51,80 öre/kWh + moms (51,33)

inom parentes är spotmedelpris enligt Elbruk.se
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Ser att SE4 importerar för fullt från Tyskland idag. Och importerar Tysklands låga elpriser. 46 öre lägre.

Väntar att få se nyhetsrubrik när som helst om att tålamodet trutit för någon kabelhuggar som huggit av kabeln till Tyskland.
 
Kan det vara detta som trådstartaren lite klärvoajant avsåg med elprischocken?
Dock ligger nog detta längre fram i tiden.

https://omniekonomi.se/kallduschen-karnkraft-kan-bli-nastan-dubbelt-sa-dyr/a/kEkqaB

Nuvarande prognoser som regeringen använder sig av bygger på att elen från kärnkraft kostar 55–60 öre per kilowattimme. Men med det nya prisförslaget kan elen från ny kärnkraft bli nästan dubbelt så dyr, med kostnader på 90-112 öre per kilowattimme.

Detta kan jämföras med elen från vindkraft på land som ligger på 35 öre per kilowattimme.
Vet inte vem som vill satsa på kärnkraft, om försäljningsintäkterna bara täcker 30-40% av kostnaderna.

Någon här i tråden som räcker upp handen?

En del säger att Wallenberg vill satsa. Men jag är lite tveksam till att Wallenberg vill subventionera mer än halva elpriset. Varför tror folk det?

Finns väl ingen vettig människa som vill investera i kärnkraft. Och gå med förlust. (Ovettiga kan väl finnas. Men för dom brukar det handla om att någon annan skall ta förlusten. Inte dom själva.).
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kan det vara detta som trådstartaren lite klärvoajant avsåg med elprischocken?
Dock ligger nog detta längre fram i tiden.

[länk]


Vet inte vem som vill satsa på kärnkraft, om försäljningsintäkterna bara täcker 30-40% av kostnaderna.

Någon här i tråden som räcker upp handen?

En del säger att Wallenberg vill satsa. Men jag är lite tveksam till att Wallenberg vill subventionera mer än halva elpriset. Varför tror folk det?

Finns väl ingen vettig människa som vill investera i kärnkraft. Och gå med förlust. (Ovettiga kan väl finnas. Men för dom brukar det handla om att någon annan skall ta förlusten. Inte dom själva.).
Vår nya kärnkraftsamordnqre Carl Berglöf kommenterar att artikeln är vilseledande:

https://x.com/carlberglof/status/1747177974120525943?s=46&t=G29-R2qHcGiR4C5aWqYpyQ
 
D Dilato skrev:
Jag är nöjd med det slutpris jag får utan att behöva ändra mitt leverne överhuvudtaget

SE4
December : 80,74 öre/kW + moms (80,24)
November 85,21 öre/kW + moms (84,71)
Oktober : 36,50 öre/kWh + moms (35,95)
September : 51,80 öre/kWh + moms (51,33)

inom parentes är spotmedelpris enligt Elbruk.se
Är priserna inklusive påslag?
 
G
D daVinci skrev:
Kan det vara detta som trådstartaren lite klärvoajant avsåg med elprischocken?
Dock ligger nog detta längre fram i tiden.

[länk]


Vet inte vem som vill satsa på kärnkraft, om försäljningsintäkterna bara täcker 30-40% av kostnaderna.

Någon här i tråden som räcker upp handen?

En del säger att Wallenberg vill satsa. Men jag är lite tveksam till att Wallenberg vill subventionera mer än halva elpriset. Varför tror folk det?

Finns väl ingen vettig människa som vill investera i kärnkraft. Och gå med förlust. (Ovettiga kan väl finnas. Men för dom brukar det handla om att någon annan skall ta förlusten. Inte dom själva.).
Nä, fossilt är väl mycket bättre, i synnerhet när högtrycken på vintern slår till och varken sol eller vind ger så mycket.
 
B Boende45 skrev:
Är priserna inklusive påslag?
Ja. Cheap Energy, tecknat via Elskling, start leverans 1:e September -23
Elektricitetsavtal, rörligt pris, elprisuppgifter, rabatt, månadsavgift, exklusive moms, i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D daVinci skrev:
Kan det vara detta som trådstartaren lite klärvoajant avsåg med elprischocken?
Dock ligger nog detta längre fram i tiden.

[länk]


Vet inte vem som vill satsa på kärnkraft, om försäljningsintäkterna bara täcker 30-40% av kostnaderna.

Någon här i tråden som räcker upp handen?

En del säger att Wallenberg vill satsa. Men jag är lite tveksam till att Wallenberg vill subventionera mer än halva elpriset. Varför tror folk det?

Finns väl ingen vettig människa som vill investera i kärnkraft. Och gå med förlust. (Ovettiga kan väl finnas. Men för dom brukar det handla om att någon annan skall ta förlusten. Inte dom själva.).
Tänk efter ett par gånger till. Hur mycket kostar elen när det blåser? Hur mycket kostar elen när det inte blåser? Bara som ett par tips på vart dina resonemang bör starta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk efter ett par gånger till. Hur mycket kostar elen när det blåser? Hur mycket kostar elen när det inte blåser? Bara som ett par tips på vart dina resonemang bör starta.
Och om vi ska ha nån el när det under högtryck inte blåser så mycket på vintern.
 
J JockeHX skrev:
Vår nya kärnkraftsamordnqre Carl Berglöf kommenterar att artikeln är vilseledande:

[länk]
Hm, hur menar han att kostnaden blir en annan (lägre?).
Ska byggjobbarna jobba för halva lönen, eller hur ska det där ordnas?
 
Jag begriper inte heller hur det skulle gå till. Visst kan staten garantera ett elpris som man gjort i UK. Men det medför ju inte att kärnkraften klarar sig med ett lägre pris.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk efter ett par gånger till.
Hur ska jag kunna komma fram till något annat om ingen ny fakta tillkommer.
Hur tänkte du där?

Hade du halat fram ett gäng kärnkraftsanhängare som startat ett kärnkraftsbolag från sina besparingar, och menat att dom kommer bygga fast det blir förluster. Då hade det varit en bit relevanta fakta.

Men har du någon sådan?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur mycket kostar elen när det blåser? Hur mycket kostar elen när det inte blåser?
Ja, det är bara att titta i kontrollrummet.
Ta data-sampel från en relevant tidsperiod och beräkna korrelationen mellan vindkrafts effekt och elpris.
Har du gjort det?
Vad blev svaret?

pacman42 pacman42 skrev:
Bara som ett par tips på vart dina resonemang bör starta.
Eftersom du menar att detta är relevant så bör du ju ha gjort det själv. Annars vet du ju inte om det är relevant.

Det skulle vara bra om du förklarar hur du tänker.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte heller hur det skulle gå till. Visst kan staten garantera ett elpris som man gjort i UK. Men det medför ju inte att kärnkraften klarar sig med ett lägre pris.
Jag befarar ju att det är så Ebba & Co tänker.

Överheten skickar ut fogden och hans mannar och plundrar folket. Stöldgodset använder man för att subventionera kärnkraften med 70% eller vad som nu behövs. Och så står Ebba där och säger titta vad bra det blev nu när vi ordnade kärnkraft. Och så kablar media ut detta, och alla lättlurade tror blint på det.

Men vi får se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.