TRJBerg TRJBerg skrev:
20mm gipsskiva är betydligt tyngre och lite styvare än 13mm gipsskiva. Vilket betyder en hel del för ljuddämpning. En vanlig rekommendation är t ex dubbla gipsskivor på vägg mot ljudkälla som en bra (pris o utrymme) lösning.
Har tyvärr inte i huvudet en relevant test av det just nu.
Ok, då vet jag. Tack.
 
R Rejäl skrev:
Stegljudet dämpas lite med isolering i bjälklaget men vill man ta bort mer av det så år ett stegljudsdämpande mellanlägg bättre..
...
Ångspärr hade jag inte satt dit om man inte har det konsekvent över hela bostaden…
Vi kommer ha 5mm mellanlägg/parkettunderlag mellan OSB:en och parkettgolvet för att minimera stegljud. Hade vi haft någon ytterligare fördel av att även lägga 5mm mellanlägg ovanpå limträbalken så att OSB:en inte ligger direkt på limträbalken?

Ang. ångspärr så tror jag inte de planerat något för väggarna. Dock för yttertaket. Jag ska fråga arkitekten.
 
R
M mvs skrev:
Vi kommer ha 5mm mellanlägg/parkettunderlag mellan OSB:en och parkettgolvet för att minimera stegljud. Hade vi haft någon ytterligare fördel av att även lägga 5mm mellanlägg ovanpå limträbalken så att OSB:en inte ligger direkt på limträbalken?

Ang. ångspärr så tror jag inte de planerat något för väggarna. Dock för yttertaket. Jag ska fråga arkitekten.
Nej det är viktigare o skruv/spik limma undergolvet mot dina limträbjälkar..
Det räcker bra med 5mm det har vi normalt inte i våra enbostadshus, utan används mer i flerbostadshus..
Ja yttertaket är en annan sak där hade jag lagt en ångbroms i ditt läge, finns dessa inte i det landet så är det enkelt att köpa med sig härifrån..

https://www.isover.se/supporten-tipsar/hur-fungerar-variabla-angbromsen-isover-varior-xtra
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
50mm räcker
Ska just skicka ett email till arkitekten om detta. Ska inte en sådan isodränskiva monteras på utsidan av väggen? Här delar vi ju vägg med grannen, så då måste det bli på insidan av vår väggsida. Är det ok? Och avslutar man i så fall med gipsskiva eller behövs något ytterligare mellan isodränskivan och gipsskivan?
 
Jag skulle isoler mellan väggarna så eventuell fukt kan rinna ner utanför källaren
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag skulle isoler mellan väggarna så eventuell fukt kan rinna ner utanför källaren
För att klargöra, det är en enda tjock vägg (mestadels av sten). På ena sidan av denna tjocka vägg befinner du dig inne i vårt hus och på andra sidan av den tjocka väggen befinner du dig inne i grannens hus. Så det finns ingen möjlighet att leda fukt utanför källaren. Tänk dig en vägg som delar två rum inne i ditt eget hus ... samma princip.
 
M mvs skrev:
För att klargöra, det är en enda tjock vägg (mestadels av sten). På ena sidan av denna tjocka vägg befinner du dig inne i vårt hus och på andra sidan av den tjocka väggen befinner du dig inne i grannens hus. Så det finns ingen möjlighet att leda fukt utanför källaren. Tänk dig en vägg som delar två rum inne i ditt eget hus ... samma princip.
Jag tänker att det bästa nog är att skrapa bort allt löst krafs på innerväggen och sedan montera en 20mm gipsskiva, men med 30-50mm luftspalt mellan så att den gamla väggen kan andas. Låter det vettigt? Om man sedan skulle hitta en fin stenvägg bakom så kan det i och för sig vara snyggt att låta den vara helt exponerad.
 
Redigerat:
M mvs skrev:
Jag tänker att det bästa nog är att skrapa bort allt löst krafs på innerväggen och sedan montera en 20mm gipsskiva, men med 30-50mm luftspalt mellan så att den gamla väggen kan andas. Låter det vettigt? Om man sedan skulle hitta en fin stenvägg bakom så kan det i och för sig vara snyggt att låta den vara helt exponerad.
Varför inte bara köra med putsade innerväggar och klinkers/stengolv? Måla väggarna med silikatfärg så att de kan andas. Det kan behövas en luftavfuktare för att hålla kontroll på luftfuktigheten.
Vet hur fukten kommer in i källaren? Är det via vägg, golv eller luft? Gissar att det kan bli väldigt varmt och fuktigt där på somrarna och när uteluften kommer in i en kall källare och kyls ner får du in mängder med fukt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag trodde du skulle gjuta nya väggar enligt ditt första inlägg därav svaret. Putsa är det bästa på dina gamla väggar. Gips i källare kan mögla.
 
D Dublin skrev:
Varför inte bara köra med putsade innerväggar och klinkers/stengolv? Måla väggarna med silikatfärg så att de kan andas. Det kan behövas en luftavfuktare för att hålla kontroll på luftfuktigheten.
Vet hur fukten kommer in i källaren? Är det via vägg, golv eller luft? Gissar att det kan bli väldigt varmt och fuktigt där på somrarna och när uteluften kommer in i en kall källare och kyls ner får du in mängder med fukt.
👍 Precis vad jag föreslog i mitt email till arkitekten, d.v.s. putsa innerväggarna och sedan måla. Ser man ofta där nere. Känns också bra att kunna ha koll på om något ställe börja se fuktigt ut.

Angående fukt, så är i princip alla källare i gamla stan fuktiga. Ofta är det en kombination av att husen är byggda kloss intill varandra (utan en tanke på dränering, fuktspärr osv. - inget man brydde sig om på den tiden) och att den väldigt varma luften träffar kalla stenväggar i källaren och att kondens då bildas. Ofta blir det bättre om man kan få luften att cirkulera. Så snart det börjar blåsa sjunker fuktigheten rejält. Vår källare är nog en av de minst fuktiga jag sett, så på så vis har vi tur. Väggarna längst in har dock fuktfläckar så vi kommer installera ett ventilationssystem för att få luften att cirkulera bättre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag trodde du skulle gjuta nya väggar enligt ditt första inlägg därav svaret. Putsa är det bästa på dina gamla väggar.
👍 Låter vettigt!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gips i källare kan mögla.
Ok, bra att veta. Jag som alltid trott att gipsskiva är väldigt motståndskraftigt mot just fukt och mögel.
 
M mvs skrev:
Ok, bra att veta. Jag som alltid trott att gipsskiva är väldigt motståndskraftigt mot just fukt och mögel.
Skulle du får för dig att använda något skivmaterial så är våtrumsskivor att föredra, men som sagt hellre putsade väggar.
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
M mvs skrev:
Väggarna längst in har dock fuktfläckar så vi kommer installera ett ventilationssystem för att få luften att cirkulera bättre.
Här tror jag det är bra att läsa på ordentligt. Det är lurigt med kalla källare och varm, fuktig uteluft. Lagom ventilation i kombination lämplig avfuktning är nog melodin men det verkar inte alltid enkelt att få till en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.