Passar på att fråga här.
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Passar på att fråga här.
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
Har du tänkt sprida analog tv-signal?
Ofta är det ju hopp dosa-dosa-dosa och inte stjärnnät, men det kanske du har koll på.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Passar på att fråga här.
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
Möjligen dra ur och dra i nätverk till TVn kanske, ser ingen nytta med att spackla igen, bättre då att sätta täcklock, då finns det om du skulle komma på nåt användningsområde 🙂
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Passar på att fråga här.
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
Byt till nätverkskabel såklart.
(Eller fiber om man vill ligga på topp)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Möjligen dra ur och dra i nätverk till TVn kanske, ser ingen nytta med att spackla igen, bättre då att sätta täcklock, då finns det om du skulle komma på nåt användningsområde 🙂
Inteno-switchen med Coax sitter precis innanför ytterdörren, där är det draget upp till kattvinden som fördelar ut coax. Dock utanpåliggande dragningar längs randen på huset så det är ju synliga kablar längs med golvlist.
Inga VP rör så går tyvärr inte dra nätverk... vore ju drömmen!
Ritning över ett hus med sovrum, kontor, WC och klädkammare._markerad fördelare och kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Inteno-switchen med Coax sitter precis innanför ytterdörren, där är det draget upp till kattvinden som fördelar ut coax.
Då har ni (tillgång till) kabel-tv via fiber.
Följande är det mest troliga;
I inkommande fiber är det ett fiberpar, ena fibern används för internet, andra fibern går till CA-modulen för kabel-tv.
 
Trångt nätverksskåp med router, kablar och adapter i en väggmonterad trälåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande fiber och just nu router, switch och ap. Tanken är att switchen ska flytta...
Elektriskt skåp öppet, installationsplats för komponenter, tomma plintar, eluttag, oordnade kablar, väggmonterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... hit, och apn till En Bra Plats, kanske till kök/matplats. PoE-injektorn kan gärna också sitta här.

Eventuellt skaffar jag en lite större switch med PoE inbyggd. Den lilla switchen skulle kunna bo i tvbänken om det behövs mer än två uttag där.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då har ni (tillgång till) kabel-tv via fiber.
Följande är det mest troliga;
I inkommande fiber är det ett fiberpar, ena fibern används för internet, andra fibern går till CA-modulen för kabel-tv.
Nja inte riktigt eller?
Hörde av mig till de som äger fibernätet, som sa att vill jag ha marksänd TV behöver jag beställa en IP-TV tjänst via tjänsteutbudet.

Kundservice supporten sa att det var Sappa som ägde marknätet, jag har utan att lyckats försöka söka fram kanal 1 & 2 genom att koppla in en antennsladd från vägguttag i sovrum till TV men får ingen signal.

Det sitter en sånhär i hallen.
Två trådlösa enheter, troligen routrar, vitt hölje, etikett "Inteno", flera portar, antenner och indikatorlampor fram.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Nja inte riktigt eller?
Hörde av mig till de som äger fibernätet, som sa att vill jag ha marksänd TV behöver jag beställa en IP-TV tjänst via tjänsteutbudet.

Kundservice supporten sa att det var Sappa som ägde marknätet, jag har utan att lyckats försöka söka fram kanal 1 & 2 genom att koppla in en antennsladd från vägguttag i sovrum till TV men får ingen signal.

Det sitter en sånhär i hallen.
[bild]
Supporten har fel.

Marknätet är det som man tar in via vanlig tvantenn, signalerna skickar Teracom ut,
https://www.teracom.se/privat/tv/kanalutbud-i-marknatet/

Modulen i vänstra delen lär vara en CATV-modul,
https://www.alcadon.se/inteno/catv-103/inteno-optical-catv-module
CATV-modulen är en del av kabel-tv via fiber.
Sen är det upp till nätägaren om signalen skickas öppet eller krypterat.


Här är en annan tråd på forumet angående CATV-modulen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-att-dra-flytta-naetverk-fiber.346294/post-3332148
 
Du behöver troligen abonnemang från Sappa.

Det som kommer ut på koaxen ska vara vanlig analog TV-signal har jag för mig (den skickas "rå" via den extra fibern och omvandlas bara elektriskt i den där boxen). Fördelen är att du kan grena upp som vilken antennsignal som helst. Det var i alla fall så som det marknadsfördes när vi skaffa fibern (vi har den extra fibern för den extra kostnaden för en dubbelfiber var bara typ 800 spänn, men vi skaffade aldrig abonnemang från Sappa eftersom jag körde MythTV med DVB-T via antenn på den tiden).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Supporten har fel.

Marknätet är det som man tar in via vanlig tvantenn, signalerna skickar Teracom ut,
[länk]

Modulen i vänstra delen lär vara en CATV-modul,
[länk]
CATV-modulen är en del av kabel-tv via fiber.
Sen är det upp till nätägaren om signalen skickas öppet eller krypterat.


Här är en annan tråd på forumet angående CATV-modulen,
[länk]
Okej tack för svar!
Verkar dock inte finnas någon kabel-tv tjänst att beställa.
Kollar jag hos ex. sappa så erbjuder dom IP-tv via en box som kopplas in i mediaomvandlaren. Så som jag förstår det kan jag då inte använda uttagen i rummen till något särskilt?
 
J
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Okej tack för svar!
Verkar dock inte finnas någon kabel-tv tjänst att beställa.
Kollar jag hos ex. sappa så erbjuder dom IP-tv via en box som kopplas in i mediaomvandlaren. Så som jag förstår det kan jag då inte använda uttagen i rummen till något särskilt?
Som jag brukar tipsa om när folk frågar om man kan använda coax till bredband, ja visst, det går kanonbra. Finns det redan kablar och det är bökigt att dra nya så kan man koppla på adaptrar som även kan fungera som switchar. Amerikanarna kör väldigt mycket sådant eftersom de också ofta har gammal coax i sina villor.
Jag har provat några billiga för några år sedan bara på kul och de var iofs bara för 10 Mbit/s men det funkade bra. Ersatte dom med mesh när vi fick fiber i stället för Comhem. Finns för Gbit/s numera.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-coax-med-ethernet.508999/post-5579044
 
Inte hos mig, men när en kund skaffat nätverksuttag själv. Då åker kroneverktyget fram 😀
Nätverksanslutningspunkt, Ethernet-kablar, kontakter, kabeldragning, säkrad på en trävägg, datainfrastruktur, installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Inkommande fiber, en omvandlare och en router med flera kablar inkopplade, inklusive en mörkgrön kabel, monterade inuti ett Garo-skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande fiber, omvandlare och router. Mörkgrön kabel går till...
Fiberomvandlare, router och nummermärkt patchpanel i ett öppet Garo nätverksskåp med inkopplade nätverkskablar och strömkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... nätverksskåpet. Hur hänger man snyggt upp switchen? Det är ett Garo-skåp.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
tommib
Självborrande plåtskruv? Har switchen sådana upphängningsögon på baksidan? Annars ett 3D-printat fäste kanske.

Min åsikt är att alla dessa nätverksskåp är gräsliga och svårt ogenomtänkta såtillvida att de inte passar på något ändamålsenligt sätt till den nätverksutrustning som finns. De är byggda för att enkelt kunna installeras på samma sätt som ett elskåp så att elektrikerna inte klagar för mycket.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.