K kniv skrev:
Tätskiktet och manschetterna sitter ju under klinkern så de borde inte varit några större problem att få dit. Men jag skulle bli lite rätt för att tätskiktet inte rätt rätt gjort det heller, då det inte ser ut som några proffs jobbat direkt. Hade krävt att få se deras dokumentation och få rabatt på priset
Jag tror det gäller hur man skall kunna sätta gummimanchetten som tätar mellan rör och wc stolen. Den skall ju träs på röret, och är typ. 40 - 50 mm hög.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sedan är ett nivå system bra att använda så kan man få det hyfsat beroende på hur konvexa plattorna är..
Jag tänkte också att man kanske borde gjort så här. Men det kostar ju lite extra pengar…

Kommer iaf att göra så när jag klinkar i hallen med mina 60x60.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för alla inspel. Har nu haft kontakt med entreprenören som återigen visat sig seriös och mån om att göra ett gott arbete genom att erbjuda sig att göra om väggen och dokumentera noggrant. Nästa steg blir att diskutera alternativ plattstorlek, kanske lika bra att välja en annan typ.
 
  • Gilla
Flamso och 3 till
  • Laddar…
Kolla det där med rörhöjden också. Att det går att ansluta WC.
 
  • Gilla
Pierre Thomasson
  • Laddar…
BirgitS
J Johan&huset skrev:
Nästa steg blir att diskutera alternativ plattstorlek, kanske lika bra att välja en annan typ.
En avvikande fondvägg kan se bra ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag själv la byggmax billigaste 60x30 klinker på ett endast slodat betonggolv inklusive halvförband och det ser dubbelt så bra ut. Vad är det för underlag dom byggt på egentligen?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T
nutchuk nutchuk skrev:
Jag själv la byggmax billigaste 60x30 klinker på ett endast slodat betonggolv inklusive halvförband och det ser dubbelt så bra ut. Vad är det för underlag dom byggt på egentligen?
Ställ en bygglampa som kastar ett släpljus och återkom med bilder på ditt golv så ska vi se hur bra det ser ut🙄

Som sagt, nästan alla plattor är lite konvexa mer eller mindre och därför ska man aldrig sätta till exempel 30x60 cm i halvförband men oftast vill inte kunden lyssna på det men ett nivåsystem kan rädda det hela genom att dom kan dra ut plattor i nivå med varandra så att det inte blir fogsprång!
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En avvikande fondvägg kan se bra ut.
ja vi lät golvplattorna gå upp på väggen som fondvägg vart jättebra
 
  • Gilla
Joboo
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag tänkte också att man kanske borde gjort så här. Men det kostar ju lite extra pengar…

Kommer iaf att göra så när jag klinkar i hallen med mina 60x60.
Vad kostar extra pengar? Eller visst en påse med 100 stycken nivåkilar/skruvar kostar 100-300kr. Känns knappt som extra i sammanhanget.
Eller var det något annat du tänkte på?
 
A AG A skrev:
Vad kostar extra pengar? Eller visst en påse med 100 stycken nivåkilar/skruvar kostar 100-300kr. Känns knappt som extra i sammanhanget.
Eller var det något annat du tänkte på?
Dom jag har kikat på ligger runt 1500-2000 om jag inte minns fel.
Men nu när jag kikar på golvpoolen så verkar det mirakulöst ha blivit mycket billigare typ mindre än halva priset. Så runt 700 vilket är lite pengar men kanske lite i sammanhanget för ett badrum.

Men för mig som lägger klinker i hallen är det ändå en del i den kalkylen. MEN sen är frågan hur mycket bättre det blir. Då kan det ju vara ovärdeligt.
 
R
D Dr Benz skrev:
Dom jag har kikat på ligger runt 1500-2000 om jag inte minns fel.
Men nu när jag kikar på golvpoolen så verkar det mirakulöst ha blivit mycket billigare typ mindre än halva priset. Så runt 700 vilket är lite pengar men kanske lite i sammanhanget för ett badrum.

Men för mig som lägger klinker i hallen är det ändå en del i den kalkylen. MEN sen är frågan hur mycket bättre det blir. Då kan det ju vara ovärdeligt.
Är man ovan med att lägga klinkers och speciellt stora plattor så ska man ha nivåsystem det blir inte bra annars😢
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Det där måste vara topp 3 på BH forum av av vad jag sett av badrumsrenoveringar. Ser man enbart till plattsättning kanske det rent utsagt är värst. Som hemmapularen säger så ser rören vansinnigt korta ut. Trådar som den här borde ha en upplysning som varnar känsliga tittare för bilder som kan väcka anstöt.
 
  • Gilla
Spikpickan
  • Laddar…
J Johan&huset skrev:
Har precis fått ett mindre badrum renoverat av välrenommerad firma. Trevlig och hjälpsam kontaktperson och alla hantverkare har vi upplevt som noggranna och angelägna om att göra ett bra arbete.

Men. En av fyra (den längsta och tyvärr mest framträdande) väggar har inte blivit bra. Plattsättaren menar att kakelplattorna är vågiga vilket ställer till det men har erbjudit sig att knacka ner och byta de plattor som är värst. Vid närmare granskning är det ganska många och utan fackkunskap är det svårt att se hur man skulle kunna få väggen jämn utan att helt göra om arbetet på den aktuella väggen.

Frågor:

Kan man göra om väggen ifråga utan att förstöra tätskiktet?

Om inte, finns det någon klok rekommendation om annan åtgärd som kan vara lämplig?

Tack.
Det är skillnad på kakel och kakel beroende på pris och kvalitet. Lägre kvalitet och pris påverkar rakheten på plattorna. Då spelar det ingen roll hur duktig plattsättaren är tyvärr.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Dom jag har kikat på ligger runt 1500-2000 om jag inte minns fel.
Men nu när jag kikar på golvpoolen så verkar det mirakulöst ha blivit mycket billigare typ mindre än halva priset. Så runt 700 vilket är lite pengar men kanske lite i sammanhanget för ett badrum.

Men för mig som lägger klinker i hallen är det ändå en del i den kalkylen. MEN sen är frågan hur mycket bättre det blir. Då kan det ju vara ovärdeligt.
Jag köpte på biltema. Totalt sett kostade det 198kr för 50st. Dessa funkade väldigt bra. Har satt/lagt relativt mycket kakel/klinker tidigare. Men när jag byggde min tvättstuga så satte jag 60x60-plattor för första gången. Det gick väldigt enkelt med hjälp av nivåkilarna som jag använde. Men jag tror att det hade gått ännu enklare om jag använt nivåskruvarna istället. Dessa var dock slut, när jag skulle sätta igång.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J Johan&huset skrev:
Har precis fått ett mindre badrum renoverat av välrenommerad firma. Trevlig och hjälpsam kontaktperson och alla hantverkare har vi upplevt som noggranna och angelägna om att göra ett bra arbete.

Men. En av fyra (den längsta och tyvärr mest framträdande) väggar har inte blivit bra. Plattsättaren menar att kakelplattorna är vågiga vilket ställer till det men har erbjudit sig att knacka ner och byta de plattor som är värst. Vid närmare granskning är det ganska många och utan fackkunskap är det svårt att se hur man skulle kunna få väggen jämn utan att helt göra om arbetet på den aktuella väggen.

Frågor:

Kan man göra om väggen ifråga utan att förstöra tätskiktet?

Om inte, finns det någon klok rekommendation om annan åtgärd som kan vara lämplig?

Tack.
J Johan&huset skrev:
Ja, vi som köpt kaklet men enligt ök med entreprenören.

Inte reflekterat gällande rören, menar du att det kan bli svårt att få tätt till toaletten?
Tycker också att rören upp från golvet ser lite korta ut. Enligt "säker vatteninstallation" skall det sticka upp minst 40 mm. Eller är det 40 mm i ditt fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.