M maria01 skrev:
är man så snål att man ska ta med sig den?
Vilka mer möbler är man snål om man tar med sig? Tv-bänk? Köksbord? Säng?
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är man så snål att man ska ta med sig den?
Vad har det med snålhet att göra?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Näe, man kan väl likaväl lämna soffan och köksbordet också.
Lösa garderober, vem vill ha kvar vissa möbler, eller några möbler alls?
Köper man en sommarstuga så kan jag se att man kanske vill ha kvar möbler.

Min syster hyrde en gång en lägenhet där hon köpte en soffa av förra hyresgästen, nästa hyresgäst efter henne köpte soffan av henne. Orsak det var otroligt svårt att få in en soffa av den storlek i lägenheten. Så ibland finns det specialfall.
 
M maria01 skrev:
är man så snål att man ska ta med sig den?
Jösses, t.o.m. när jag gör mitt bästa för att förtydliga mig så är det tydligen för svårt för dig.
 
M maria01 skrev:
är man så snål att man ska ta med sig den?
Ta en extra titt på garderoben. Praktiskt taget är det ett löst skåp.

Lämnar du din byrå med? Exakt samma princip.

Det är tack vare sådana som dig som man får punkta ner minsta lilla detalj som inte ingår vi försäljning.
Det märkte man vid visningarna att folk inte var med på noterna och trodde saker som inte ingick gjorde det. Och gjorde de inte det så ville de överalta säljaren att det skulle vara kvar.
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ta en extra titt på garderoben. Praktiskt taget är det ett löst skåp.

Lämnar du din byrå med? Exakt samma princip.

Det är tack vare sådana som dig som man får punkta ner minsta lilla detalj som inte ingår vi försäljning.
Det märkte man vid visningarna att folk inte var med på noterna och trodde saker som inte ingick gjorde det. Och gjorde de inte det så ville de överalta säljaren att det skulle vara kvar.
jag lämnar den har försökt montera ner dom dagens ikea skåp blir aldrig bra igen efter en nedmotering

sen brrukar ju bli sunkiga efter flera år inget som jag vill ta med mig till ett nytt hem men vi alla är olika

bästa hade ju vart om reglerna sa att det ska vara helt tomt i huset som många andra länder inga vitvaror allt borta och rent

här håller mäklaren i en summa just för att det ska vara rent och inget lämnat annars blir det vite
 
Vad gäller egentligen för nätverksswitch, accesspunkt, router och liknande utrustning?
 
H HEM2121 skrev:
Monterat dörrlås bör tillhöra huset. Rotorgräsklippare också om det är nedgrävda avgränsnings ”kablar”. Förre ägaren kan knappast få lov att börja gräva upp dessa på tomten, fast installation. Skriver säljaren innan köp att dessa inte ingår då får priset anpassas efter det och köparen vet vad som ingår och inte ingår. Skriver inte säljaren in det i kontraktet så kan inte säljaren börja plocka bort fasta installationer efter accepterat pris.
R Rkarlsson skrev:
Om stegen specifikt är till för just skorstenen. Om den sotas var 3e 5e år så tyder jag som att den inte är specifikt till det ändamålet.
Jag fick ingen. den fanns inte vid visning och vi har sotning varje år.

En stege kostar runt 2000 kr ny.
Dessutom sotar fler och fler distrikt underifrån, så just sotarmurre har troligen inget intresse av stegen längre, däremot är den använbar för skötseln av huset.

Å andra sidan, två papp för en stege när det säkert är en hoper andra saker som man vill/behöver i på nya fastigeheten som har kostat X antal mille att buda in...
Rent spontant skulle jag nog budgetera 100kkr för (o)förutsedda inflyttningsutgifter, däribland kanske en (annan) stege än den förra ägaren tycke dög åt mig.
 
K Klass0n skrev:
Haha nja, det var ju en dåligt formulerad fråga! Men en släkting köpte hus och de tidigare ägarna lämnade absolut ingenting.
Jag menar bestämt att tidigare ägare var tvungna att lämna en stege då huset har eldstad och skorsten och det ska sotas var 3dje eller 5e år (myseldning ej uppärming).
Där fanns stegar vid visning. Sen kände väl släktingen att de inte orkar bråka om småsaker.
Kravet är inte att det ska ingå en stege utan att om säljaren äger en stege som används till huset så ingår den.

Detta är vad jag minns väldigt utförligt diskuterat i andra trådar här på forumet 😅
 
A adron skrev:
Vad gäller egentligen för nätverksswitch, accesspunkt, router och liknande utrustning?
För att veta helt säkert behöver man en domstol som avgör saken för de här grejerna är inte specifikt nämnda.

Men frågan är ju relevant när mer och mer teknik integreras i husen...

Jag skulle säga att i standardfallet skulle ingen förvänta sig att en router följer med huset.

Men om man t.ex. har digitala lås på dörrar, fönster, grindar och larm, kameror etc och nätverksutrustningen är en del av systemet så kanske nån skulle hävda att det också är installerat för stadigvarande bruk.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Vad gäller egentligen för nätverksswitch, accesspunkt, router och liknande utrustning?
Det som lämnas är 1:a fiberuttaget.
Fiberanslutning betyder att det finns fiber, inte att det finns WiFi eller andra anslutningar.

Sedan beror det på, om det är nätleverantörens router vill dom ofta ha tillbaks den, det är inte säkert att den nya ägaren vill ha samma leverantör.

Din privata tar du med dig om du vill.
 
  • Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Vad gäller egentligen för nätverksswitch, accesspunkt, router och liknande utrustning?
Tolkningsanarki skulle jag förmoda, med mindre än att huset är byggt med AMA efter 2001, och därmed har någon form av riktig kanalisering av IT-infrastrukturen, inklusive patchpanel/skåp. Vårt har det inte.

Routern balanserar på vattenmätaren - i högsta grad lös (nackeldelen med Ubiquiti DM - den är enbart designad för att ställas på hylla bord, inte att första uttaget är i tvättstugan)

Mina switchar ligger lösa eller hänger på kant så de lär väl då inte anses ingå, medan ena AP:n är hängd i tak med kabelkanal draget uppe vid taklist, så den skulle enligt artikeln anses ingå, den andra AP:n är fäst i undnerkant på en en lagerhylla/ELFA på hemmakontoret så den får jag behålla!

Vad nya ägaren skall ha en Unifi AP till vet jag inte 😂
Speciellt som tråddraget AP säkert kommer anses lika modernt som textilisolerad kulo den dagen vi flyttar.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Tolkningsanarki skulle jag förmoda, med mindre än att huset är byggt med AMA efter 2001, och därmed har någon form av riktig kanalisering av IT-infrastrukturen, inklusive patchpanel/skåp. Vårt har det inte.

Routern balanserar på vattenmätaren - i högsta grad lös (nackeldelen med Ubiquiti DM - den är enbart designad för att ställas på hylla bord, inte att första uttaget är i tvättstugan)

Mina switchar ligger lösa eller hänger på kant så de lär väl då inte anses ingå, medan ena AP:n är hängd i tak med kabelkanal draget uppe vid taklist, så den skulle enligt artikeln anses ingå, den andra AP:n är fäst i undnerkant på en en lagerhylla/ELFA på hemmakontoret så den får jag behålla!

Vad nya ägaren skall ha en Unifi AP till vet jag inte 😂
Speciellt som tråddraget AP säkert kommer anses lika modernt som textilisolerad kulo den dagen vi flyttar.
https://www.dustinhome.se/product/5011293612/3d-printat-vaggfaste-for-ubiquiti-dream-router
 
M maria01 skrev:
jag lämnar den har försökt montera ner dom dagens ikea skåp blir aldrig bra igen efter en nedmotering
Den enda gång jag flyttat med garderober togs de hela på flyttbussen som vilken stor möbel som helst.

M maria01 skrev:
sen brrukar ju bli sunkiga efter flera år inget som jag vill ta med mig till ett nytt hem men vi alla är olika
Varför skulle de bli sunkigare än andra möbler?

M maria01 skrev:
bästa hade ju vart om reglerna sa att det ska vara helt tomt i huset som många andra länder inga vitvaror allt borta och rent
Bäst är väl väldigt subjektivt. I Sverige antar jag att många uppskattar att vitvaror ingår. Antar att praxis även här sett annorlunda ut annars.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kravet är inte att det ska ingå en stege utan att om säljaren äger en stege som används till huset så ingår den.

Detta är vad jag minns väldigt utförligt diskuterat i andra trådar här på forumet 😅
Jo det var precis det jag menade, att om det finns en stege till huset så ska denna lämnas kvar.

Det fanns men den lämnades inte, men men.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.