K Klass0n skrev:
Haha nja, det var ju en dåligt formulerad fråga! Men en släkting köpte hus och de tidigare ägarna lämnade absolut ingenting.
Jag menar bestämt att tidigare ägare var tvungna att lämna en stege då huset har eldstad och skorsten och det ska sotas var 3dje eller 5e år (myseldning ej uppärming).
Där fanns stegar vid visning. Sen kände väl släktingen att de inte orkar bråka om småsaker.
Om stegen specifikt är till för just skorstenen. Om den sotas var 3e 5e år så tyder jag som att den inte är specifikt till det ändamålet.
Jag fick ingen. den fanns inte vid visning och vi har sotning varje år.

En stege kostar runt 2000 kr ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jobbigt om elbilsladdaren skulle ingå. De sitter ju i bilen.

Den på väggen är bara ett eluttag som brukar ha lite smart styrning samt lastbalansering.

Laddbox kanske funkar som uttryck men elbilsladdare är det absolut inte.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jobbigt om elbilsladdaren skulle ingå. De sitter ju i bilen.

Den på väggen är bara ett eluttag som brukar ha lite smart styrning samt lastbalansering.

Laddbox kanske funkar som uttryck men elbilsladdare är det absolut inte.
Så då ingår den vid försäljning då eftersom uttag ingår?
 
Fast garderober?

Platsbyggda garderober ska förstås anses vara fastighetstillbehör men t.ex. en Pax garderobskombination från IKEA måste väl ändå anses vara möbler och således inte ingå som fastighetstillbehör vid en överlåtelse? Visst kan man argumentera för att den (om den är korrekt monterad) är fast installerad eftersom den ska förankras i vägen av säkerhetsskäl men den är ju till sin natur ändå fullt möjlig att flytta på, d.v.s. en möbel.

Om tre skruvar i väggen innebär fastighetstillbehör så ser jag inte vad skillnaden är mot div inredningsdetaljer som också monteras med skruv i väggen och som ingen normal människa anser ska ingå som fastighetstillbehör.

Om jag tar mitt fritidshus som exempel så fanns där när jag köpte kåken förutom 11 st. in och platsbyggda garderober även 4 st. fristående garderober. Dom sistnämnda hade jag inte förväntat mig skulle ingå men dom platsbyggda hade inte gått att avlägsna utan att skada ytskikten så dom ska förstås anses vara fastighetstillbehör. Nu kom vi ändå överens om att rubbet skulle ingå men som sagt ....
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Så då ingår den vid försäljning då eftersom uttag ingår?
Om det är en fast elinstallation, ej avsedd för att flyttas. Så i de flesta fall Ja.

Sen finns det mer portabla "boxar" som kan köras med handske och gjorda för att lätt flyttas med till ex sommarstuga och då kan man förvänta sig att bara uttaget är kvar och inte "boxen"

Men det är väl lika bra att ta bort den på visningen och innan fotograferingen.

Är ju en mardröm att sälja bostad. Först ska det budas och dras tillbaka bud, sen ska det tjafsas om en pryl från fotona inte finns kvar.
Sen är allt dolt fel och köparna ska ha kompensation för vad det kostar att bygga om hela huset.
 
  • Gilla
Jockebanan och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Om det är en fast elinstallation, ej avsedd för att flyttas. Så i de flesta fall Ja.

Sen finns det mer portabla "boxar" som kan köras med handske och gjorda för att lätt flyttas med till ex sommarstuga och då kan man förvänta sig att bara uttaget är kvar och inte "boxen"

Men det är väl lika bra att ta bort den på visningen och innan fotograferingen.

Är ju en mardröm att sälja bostad. Först ska det budas och dras tillbaka bud, sen ska det tjafsas om en pryl från fotona inte finns kvar.
Sen är allt dolt fel och köparna ska ha kompensation för vad det kostar att bygga om hela huset.
Exakt, det är i princip ingen skillnad mellan en fast monterad laddbox eller ett vanligt utanpåliggande ip-44 dubbeluttag som sitter på fasaden. Visst har dom olika användningsområden och olika typer av förbrukare men i övrigt så...... Det är väl ingen som skulle ta bort det sistnämnda vid en försäljning?
 
Ang "laddaren" bör den väl ingå. Då man ofta erhåller grönt avdrag för inköp och installstio . Visst är avdrag kopplat till fastighet och inte till person?
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Rot/rut/grön teknik är kopplat både till fastigheten och till ägare och dess skatt.
 
Jag tycker det är självklart att inte gräsklipparen ingår om det inte står det. När jag sålde mitt förra hus så skrev vi specifikt ”Robotgräsklippare medföljer ej” för att vara tydliga. Däremot köpte den nya ägaren klipparen av mig som det lösöre det faktiskt är.
I beskrivningen av vårt nya hus stod det att alla verktyg och utrustning för trädgården ingår, sen ville säljaren behålla robotklipparen men där fick de vika ner sig pga formuleringen av vilket lösöre som ingick.
Det var nog en miss mellan mäklaren och säljaren (Dödsbo så i princip allt i huset ingick)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
hsd
Stadigvarande bruk, gasolgrillen tex. inköpt enbart för användning vid pergolan
 
B Bästerortarn skrev:
Fast garderober?

Platsbyggda garderober ska förstås anses vara fastighetstillbehör men t.ex. en Pax garderobskombination från IKEA måste väl ändå anses vara möbler och således inte ingå som fastighetstillbehör vid en överlåtelse? Visst kan man argumentera för att den (om den är korrekt monterad) är fast installerad eftersom den ska förankras i vägen av säkerhetsskäl men den är ju till sin natur ändå fullt möjlig att flytta på, d.v.s. en möbel.

Om tre skruvar i väggen innebär fastighetstillbehör så ser jag inte vad skillnaden är mot div inredningsdetaljer som också monteras med skruv i väggen och som ingen normal människa anser ska ingå som fastighetstillbehör.

Om jag tar mitt fritidshus som exempel så fanns där när jag köpte kåken förutom 11 st. in och platsbyggda garderober även 4 st. fristående garderober. Dom sistnämnda hade jag inte förväntat mig skulle ingå men dom platsbyggda hade inte gått att avlägsna utan att skada ytskikten så dom ska förstås anses vara fastighetstillbehör. Nu kom vi ändå överens om att rubbet skulle ingå men som sagt ....
vem fan tar med sig en ikea garderober småläning?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ganska intetsägande svar.
Exempelvis tas hemmabio-skärm upp som en punkt.

Vad avgör då om en skärm för hemmabio är att anse som installerad för stadigvarande bruk, utan den informationen ger ju svaret exakt ingen information alls för att avgöra frågan.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att det finns många olika sätt att installera den på och att det bara kan avgöras från fall till fall. Det första rådet gäller alltså, gå igenom alla fastighetstillbehör med mäklaren innan kontraktsskrivning för säkerhets skull.
Precis. Finns möjligtvis en praxis. Men det är inte samma som legalt rätt.
Och är det en bedömningsfråga finns det alltid olika sätt att tolka det hela.
 
M maria01 skrev:
vem fan tar med sig en ikea garderober småläning?
Men suck ..... "t.ex. en Pax garderobskombination från IKEA" var tydligen för svårt för dig. Men det är klart att om det var någon som poängen skulle flyga över huvudet på så ........
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Men suck ..... "t.ex. en Pax garderobskombination från IKEA" var tydligen för svårt för dig. Men det är klart att om det var någon som poängen skulle flyga över huvudet på så ........
är man så snål att man ska ta med sig den?
 
M maria01 skrev:
är man så snål att man ska ta med sig den?
Näe, man kan väl likaväl lämna soffan och köksbordet också.
Lösa garderober, vem vill ha kvar vissa möbler, eller några möbler alls?
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.