Hep Hep skrev:
Äntligen klar med andra halvan av min ”serie”. Kanske sängbord, kanske på varsin sida soffan, kanske något annat. Hur som helst kul att bygga och jag lärde mig en hel del på vägen.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Min fina ytbehandlarmatta från Rusta kanske borde in i tråden om verktygsinköp.
Väldigt snygg.
Designen gör dock att den inte kan stå kloss mot en vägg, eller?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
D Dahlbergv skrev:
Vad använder du för app för ritningen?
Shapr3D
Jag testade runt lite olika innan jag valde. Sketchup och andra som var gratis tidigare är inte det längre om man vill ha lite bättre funktionalitet. När ändå betaltröskeln var passerad tog jag det som kändes bäst för rimliga pengar. Det är riktigt bra på att bygga saker och har lite enklare funktioner för material och rendering, så för mig som har som mål att få ut det i trä funkar det kanon.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Väldigt snygg.
Designen gör dock att den inte kan stå kloss mot en vägg, eller?
Japp, du ser rätt. Jag valde att låta benen sticka ut 4-5 cm framför och bakom ”kroppen”. Dels för att jag tyckte det blev snyggare, men faktiskt minst lika mycket för att den inte skulle kunna stå dikt an mot en vägg. Den rundade formen framhävs mycket bättre om den stå en aning ut från väggen och får en snygg skuggeffekt bakom. Hade jag jobbat för någon möbeltillverkare hade de säkert sagt åt mig att dra in benen för att kunderna skulle kunna möblera enklare, men kan jag tack och lov skita i. Så länge ingen betalar mig, bygger jag så att möbeln ska synas och se bra ut. Gärna på bekostnad av resten av rummet den står i. Det gäller att passa på innan jag blir upptäckt, stenrik och hunsad 😀
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Det gäller att passa på innan jag blir upptäckt, stenrik och hunsad 😀
Helt rätt tänkt.
Det är väl bara när man bygger pallar man inte får bestämma själv om jag har förstått det rätt :)
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Egentillverkade Fönsterbrädor

En gång i tiden när jag typ
"Gick i väggen", fick jag pyssla lite på jobbets lilla byggverkstad.
Bör ha varit för 25 år sedan när jag nyss köpt nuvarande hus.

Bestämde mig för att göra fönsterbräder av lite udda modell till fönstrena i huset. Timmerhus, så det borde passa. Själva fästena skulle till största delen vara dolda, men ändå stadiga.

20 tvingar, stämjärn, bandsåg med stödbockar och en cylindrisk sliprulle för slippapper på en i bänken fastspänd borrmaskin, var vad som behövdes.

Ugglafigur på fönsterbräda, gardin, krukväxter, inomhusbelysning, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylsa med kablar, keramikananas ovanpå, växter i bakgrunden, inomhusmiljö, omvänd bildvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jamab60 och 7 till
  • Laddar…
Julledigheten är nu slut och resultatet av lite extra tid i snickarboden blev ett köksbord i oljad Alm. Träbord med märkbar ådring, robusta ben, på parkettgolv, inomhusköksmiljö, hemtrevlig atmosfär, ljusinsläpp från vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med grov kant mot ett parkettgolv i ett inomhusrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med rustik design i ett hemtrevligt kök med juldekorationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 29 till
  • Laddar…
Riktigt fint☺️
 
Har haft med denna i andra trådar, men den platsar väl här också.
Kostnad dryga 600 kr, plus skorstensskoningen som en bra plåtslagare gjorde efter en trämall av min skorsten. Så totalt 2000 kr.
 
  • En stenskodd skorsten med regnskydd ovanpå ett tak, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Väggklocka med synliga kugghjul, träimitation, modern design, skuggspel, fastnar vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klocka med urverk i trä. Kugghjulen i björkplywood och urtavlan i ek. Fräst med Shaper Origin (handhållen NC).
CNC-fräsmaskin i arbete på trä, utsmyckat snitt, arbetsbänk med verktyg och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urverket är "elektromekaniskt". Det sitter en magnet på baksidan av pendeln som får en knuff av en batteridriven solenoid. Det gör att man inte behöver dra upp den varje dag. Men elektroniken bestämmer inte hur klockan går, utan det får man justera genom att ändra pendelns längd.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 58 till
  • Laddar…
Coolt bygge! Kan du finjustera pendelns längd för att tiden att stämma över tid?
 
A Anderscurl skrev:
Coolt bygge! Kan du finjustera pendelns längd för att tiden att stämma över tid?
Ja, det sitter en skruv i botten på pendeln så man kan justera "klumpen" upp och ner. Det blir en viss variation över året eftersom temperatur och fuktighet påverkar pendellängden.

Det är inget atomur, men det går att få den att gå rätt inom några minuter i veckan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Stoneage Stoneage skrev:
[bild]
Klocka med urverk i trä. Kugghjulen i björkplywood och urtavlan i ek. Fräst med Shaper Origin (handhållen NC).
[bild]
Urverket är "elektromekaniskt". Det sitter en magnet på baksidan av pendeln som får en knuff av en batteridriven solenoid. Det gör att man inte behöver dra upp den varje dag. Men elektroniken bestämmer inte hur klockan går, utan det får man justera genom att ändra pendelns längd.
[video]
Hej
Jag har funderat på denna maskin är du nöjd med maskinen ?
Har något krånglat ?
Det är ju en häftig maskin får man säga.
Mvh
Jonas
 
Det har varit "färdigt" en längre tid, men här är iaf vårt matbord (oslipat och obehandlat). Jag är ingen möbelsnickare utan det har väl varit konceptet och utformningen snarare än hantverket som varit styrande.

Enkel träbord på vit bakgrund, obehandlat trä, skruvar synliga, modern minimalistisk design, fyra ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till bordet hör en pretentiös beskrivning om max 1500 tecken, inklusive blankslag:
Stickan är inspirerad av traditionellt japanskt trähantverk och möbelsnickeri, där snill- och sinnrika metoder används med exklusiva träslag och material för att skapa starka och ofta osynliga eller intrikata sammanfogningar, vilka upphöjs till en bärande del av hantverksproduktens formgivning.

Möbler av dessa slag tillverkas ofta av möbelsnickarmästare och det krävs både superb skicklighet och många, många timmar i verkstaden för att producera ens en enkel pall. Att då ha möjlighet att kunna sitta vid ett matbord tillverkat med denna oerhörda omsorg är få förunnat.

Stickan är tänkt som en skandinavisk motsvarighet till detta, som förutom att inspireras av den japanska formtraditionen som är både geometrisk och monterad till sitt uttryck, dessutom siktar på att just upphöja skärningspunkterna till ett formgivningsattribut. Där den förra hämtar sin styrka från mästerligt och manuellt finsnickeri gör Stickan det genom enkel – men robust – furu, platta paket och insexnycklar, utan att för den sakens skull förlora de estetiska kvaliteterna.

Sammanfogningarna hos Stickan är egentligen helt banala men stommens sammanvävda uttryck och den synbara komplexiteten från dess otaliga skärningspunkter där varje möte kröns av en ensam, modig och förnicklad möbelskruv, skapar ett matbord som är enkelt att producera, frakta, montera och, naturligtvis, att titta på.
Detaljfoto på nämnda skärningspunkt.

Träbord närbild, hörnkonstruktion, metallskruvar, enkel design, ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första konceptskisserna

En skiss av konstruktioner och geometriska former med kommentarer och mått på svenska, antagligen design- eller byggteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Axonometri över innehåll platt paket / monterat bord

Illustration av monterat bord och dess nedmonterade delar med tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprängskiss

Isometrisk illustration av ett byggnadsställningssystem med detaljerade konstruktionskomponenter och monteringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototypen mäter 2x1 meter och vi använder den som matbord varje dag. Jag har dessutom ett hörn av bordet som skrivbord och daglig arbetsplats. Hantverket lämnar kanske lite att önska, fick inte pluggarna tillräckligt tajta för att de ska stabilisera bordet helt och eftersom det saknar naturlig snedsträva eller skiva som förhindrar skjuvning på längden och tvären så är det lite, lite vingligt. Jag tänke limma ihop stommen till fyra större enheter för att stabilisera det samtidigt som möjligheten att montera isär det till platta delar vid framtida flyttar bibehålles.

Nu är det obehandlat men i framtiden tänkte jag eventuellt använda vitlut och/eller vitpigmenterad hårdvaxolja för att förhindra/fördröja furuts gulningsprocess.
 
  • Väldekorerat köksbord redo för måltid, ljust rum, blomsterarrangemang, konst på väggen, modern känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Rejäl och 7 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej
Jag har funderat på denna maskin är du nöjd med maskinen ?
Har något krånglat ?
Det är ju en häftig maskin får man säga.
Mvh
Jonas
Jag antar att du menar fräsen och inte klockan :)

Jag har haft den i ett år och det har inte varit några problem. Jag är imponerad av precisionen. Jag kan fräsa en figur, ställa fräsen åt sidan och kolla att det ser OK. Sedan kan jag lyfta till baka den och fortsätta och den kör samma spår inom 0,1 mm. Det är också ganska lätt plocka in bilder (.svg) att fräsa efter.

Jämför med en konventionell NC-fräs har den för- och nackdelar. Du är inte begränsad av hur breda eller höga dina projekt är, eller ens om de är flyttbara. Men den är bara 2D. Och man måste köra den för hand, det är inte bara att trycka på knappen och göra något annat under tiden. Så ska man göra många lika dana saker är nog en vanlig NC effektivare.
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte mig denna fräs som ett komplement till min stora cnc när något speciellt behöver fräsas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.