A Avemo skrev:
Det kommer att vara en stor prövning för de flesta. Jag tror inte att ens 1% av befolkningen är lika väl förberedda som du är. Jag är det definitivt inte. Är jag hemma kan jag hålla huset varmt med ved. Några timmar kan jag få ljus från ett par UPS:er. Jag kan laga mat med gasolkök eller vedspis. Är det vinter blir ju inte förvaringen av kylvaror något problem. Det kommer att vara en ganska besvärlig vecka. Men det klarar jag av.
Hej Avemo

Du har ved, vedspis, gasolkök, ett par UPS:er, så du är ju inte utan förberedelser.

Den stress som kan uppstå vid ett strömavbrott och som jag många gånger tycker ”lyser igenom” vid mediaförmedling av strömavbrott, det är en viktig del att vi undviker. Stressen skapar många bekymmer och kan innebära dåliga beslut.

Genom att förbereda sig minskar man stressen som kan uppstå.

Vid senaste strömavbrottet, vi hade här, på drygt en timme vid ca 18 minusgrader, satte jag igång reservkraften, vi tände ljus och hade en brasa. Det hann aldrig bli någon ”otrevlig” eller ”orolig” stämning. Nyhetsförmedlingen beskrev samtidigt chock och överaskning bland de som bor här.

Jag tror den delen av förberedelser för att klara strömavbrott som kommer att vara viktig för många framöver.

Speciellt om kriget skulle komma närmare…...
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej

Den som vill ha en färdig reservkraftlösning av typen UPS, med laddare, litiumbatterier och växelriktare i en enhet, och vill slippa bygga ihop något själv har nu Ecoflow (som jag tidigare omnämnt) kommit med sin ”Delta Pro Ultra batterigenerator”.
https://www.m3.se/article/2196613/ecoflow-visar-upp-nya-batterier-for-hemmet.html

Här finns en länk med ett introduktionserbjudande.

EcoFlow DELTA Pro Ultra is our most powerful whole-house backup solution to date.
  • 7.2-21.6kW output
  • 6kWh-90kWh capacity
  • 5.6kW-16.8kW solar input
  • Auto-switchover, prolonged backup, and energy bill savings with EcoFlow Smart Home Panel 2
https://www.ecoflow.com/us/delta-pro-ultra?utm_source=article

Eftersom den innehåller både ingång för solceller och nätspänning/elverk så är den lätt att ansluta för den som har begränsade eltekniska kunskaper.

Jag tror den har bra egenskaper och verkar välkonstruerad. Man kan om behov uppkommer bygga ut sin reservkraftanläggning eftersom, men prislappen är därefter.

Själv har jag valt att bygga upp en egen lösning. Göra den flexibel och anpassningsbar för mina behov i just mitt hus. Samtidigt även försöka lära mig om reservkraftens egenskaper, för och nackdelar.

Dessutom så kombinerar jag det med att sänka husets elbehov både i normalfallet och vid reservkraftdrift.

Köper man en färdig lösning av typen Ecoflow, går rimligen arbetet snabbare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Stort tack alla för en mycket informativ tråd!

Håller på att lära mig och planera första inköp för ödrift för att klara kortare strömavbrott i huset, och hoppas det är ok att ställa frågan här.
Det gäller hur man lämpligast matar cirkulationspumpen till värmesystemet, när den är inbyggd i en värmepump.

Har en gammal värmepump för sjövärme (Thermia Diplomat D10) där jag inte hittat att man enbart kan köra cirk, pumpen via någon meny och därmed måste driva hela systemet.
Fungerar det att bara koppla loss cirk. pumpen från värmepumpens kontakt och koppla på en kontakt med matning från ödriften vid strömavbrott, eller måste den regleras på något sätt (eller är obra av annan anledning)?

Bifogar bild på hur min cirk. pump ser ut, o undrar om kontakten i röd cirkel går ersätta med en från ödriften med konstant 230V matning? Andra bilden är på kopplingspanel i pumpen, där jag gissar (utan närmare undersökning) att cirk. pumpen är kopplad inom blå cirkel - om den kan tillföra något.

Stort tack på förhand!
 
  • Cirkulationspump, varumärket Wilo, tekniska data etiketter, elektrisk anslutning, del av VVS-system, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med kretsbrytare, varningsskyltar, kablar och kontaktorer. Säkerhet och teknik i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bunker skrev:
Stort tack alla för en mycket informativ tråd!

Håller på att lära mig och planera första inköp för ödrift för att klara kortare strömavbrott i huset, och hoppas det är ok att ställa frågan här.
Det gäller hur man lämpligast matar cirkulationspumpen till värmesystemet, när den är inbyggd i en värmepump.

Har en gammal värmepump för sjövärme (Thermia Diplomat D10) där jag inte hittat att man enbart kan köra cirk, pumpen via någon meny och därmed måste driva hela systemet.
Fungerar det att bara koppla loss cirk. pumpen från värmepumpens kontakt och koppla på en kontakt med matning från ödriften vid strömavbrott, eller måste den regleras på något sätt (eller är obra av annan anledning)?

Bifogar bild på hur min cirk. pump ser ut, o undrar om kontakten i röd cirkel går ersätta med en från ödriften med konstant 230V matning? Andra bilden är på kopplingspanel i pumpen, där jag gissar (utan närmare undersökning) att cirk. pumpen är kopplad inom blå cirkel - om den kan tillföra något.

Stort tack på förhand!
Hej Bunker

I samband med en service på min värmepump. Så byttes cirkulationspumpen från en liknande typ du har på bilden, till en varvtalsstyrd cirkulationspump (som har lägre effektbehov för samma arbete och som har en mjuk startström. I mitt fall sjönk effektbehovet till mellan en halv och en tredjedel, det är en fördel, framförallt, vid reservkraftdrift.

Samtidigt så sattes en jordat skarv (jordad schuko hane/hona) på gummikabeln till den nya cirkulationspumpen. Det ser ut som att den kabel du ringade in med rött är en jordad enfasmatning till cirkulationspumpen, genom att mäta vet man säkert.

Genom att bytet av cirkulationspumpen gjordes av företaget som installerat bergvärmepumpen och den som gör elarbetet har auktorisation, så ser man till att det blir korrekt utfört och man undviker (minskar) risken för framtida bekymmer.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Det är inte säkert att man får full laddström på tomgång. Och det lär bli extremt dålig verkningsgrad. Men du lär inte bränna något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Summerar jag dessa preliminära data så har jag ca 56 W omvandlingsförluster vid 200 W effektuttag i beredskapsläge.
Stämmer det, verkar högt typ 20-25%?
 
V ViktorHg skrev:
Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Generatorn tål det, den har inbyggd kylfläkt.
Det du måste göra är att gasa på lite, dom 100 A får du bara vid höga varv.
Bränsleeffektivt är det inte heller men man tar vad man har..
 
V ViktorHg skrev:
Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Hej ViktorHg

Se inlägg #514 "Använda bil som nödströmsgenerator" i denna tråd
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Se inlägg #514 "Använda bil som nödströmsgenerator" i denna tråd
Det som framkommer av den tråden är att moderna BMW är usla på att hantera laddning av batteriet.
En generator som drivs av bilens hjul är väl en bättre lösning...typ bromsbänk/dynamo
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Det som framkommer av den tråden är att moderna BMW är usla på att hantera laddning av batteriet.
En generator som drivs av bilens hjul är väl en bättre lösning...typ bromsbänk/dynamo
Hej Dilato

När jag, för snart 2 år sedan sökte, så hittade jag att ägare till flera bilmärken, förutom min Volvo (som för övrigt har en generator på ca 215 A), beskrev samma problematik med bromskraftsåtervinning.

Genom bromskraftsåtervinning vinner man lite i bränsleförbrukning, en viktig faktor för biltillverkare.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

När jag, för snart 2 år sedan sökte, så hittade jag att ägare till flera bilmärken, förutom min Volvo (som för övrigt har en generator på ca 215 A), beskrev samma problematik med bromskraftsåtervinning.

Genom bromskraftsåtervinning vinner man lite i bränsleförbrukning, en viktig faktor för biltillverkare.
Ok, så vill man utnyttja en sådan bil som generator maximalt ska man lyfta upp ena drivhjulet, i med växel och bromsa, då laddas batteriet maximalt 😉😄
 
Tack så mycket! Jag har en Avensis diesel från 2012 som inte har allt för mycket moderna funktioner, så den kan nog fungera.
Men jag får väl prova och mäta helt enkelt :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Tack så mycket! Jag har en Avensis diesel från 2012 som inte har allt för mycket moderna funktioner, så den kan nog fungera.
Men jag får väl prova och mäta helt enkelt :)
Hej ViktorHg

Det vore värdefullt om du kunde berätta hur dt fungerar på din bil.

På min Volvo så har jag monterat in en batteriladdare med ett el intag (av typen till motorvärmare) som jag kan ansluta till elnätet och ladda ungefär var tredje gång dieselvärmaren har använts.

Jag ogillar att behöva göra detta på en bil med en 215 A generator.

Det kanske finns fler som kan berätta om deras bilar är bra på att återladda batteriet genom erfarenheter.

Jag har sett många som påstått (tipsat) om att använda bil med förbränningsmotor som reservkraftkälla vid strömavbrott. Men jag är numera veksam om hur många bilar som är bra på att återladda batteriet.

Rimligen så levererar generatorn laddning om bilmotorn är igång hela tiden man vill driva kyl och frys. Men de låter som en energimässigt dålig lösning.

Det är viktigt att veta vad som fungerar, innan ett ansträngt läge inträffar 🙂
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Stämmer det, verkar högt typ 20-25%?
Hej Dilato

Det stämmer (duger) som preliminära data, som jag snarare vill skall vara pessimistiska än att vara optimistiska.
Jag planerar att bygga och testa vidare, men det är nu ca 20 minusgrader och jag fortsätter vid senare tillfälle.

”Kylan sätter elsystem i beredskap”
https://www.dn.se/ekonomi/kylan-satter-elsystem-i-beredskap/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.