S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är rätt viktigt. Det är en väldigt effektiv avskräckning att nån som smyger runt huset får reda på att polisen är larmad och att någon ser dom.

Två gånger har jag varit med om precis det och i båda fallen flydde personen direkt. Men blev inte avskräckt av larmdekaler eller kameror då utan det behövdes den här rösten.
Du menar alltså att larmcentralen kan prata genom en högtalare? Det är något helt annat än att larmet kan prata (typ säga vilken zon som löst ut)

Problemet med funktionen du beskriver är att du behöver ge tillgång till ditt larm/hem åt vilt främmande personer. Då är jag hellre utan larm :)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du menar alltså att larmcentralen kan prata genom en högtalare? Det är något helt annat än att larmet kan prata (typ säga vilken zon som löst ut)

Problemet med funktionen du beskriver är att du behöver ge tillgång till ditt larm/hem åt vilt främmande personer. Då är jag hellre utan larm :)
Nja jag vet inte larmcentral... Det kostar ju också pengar. Jag pratar helst själv också.
Mitt larm är isolerat från resten av nätverket och kamerorna utomhus har tillgång till internet men de inomhus har inte det. Bara lokal lagring.

Jag förespråkar inte Verisure men om man verkligen inte vill göra någonting själv så är det en ok lösning. Att köpa trådar larm från en larmfirma är en rätt stor investering. Det passar inte alla.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Verisure är det värsta bolaget man kan ha att göra med. All lycka till att säga upp abonnemanget, det är inte det lättaste. Och om du vill friköpa prylarna (även om de redan är fullt betalda) så glöm inte anmäla detta enligt villkoren, gör du det för sent så brinner dom inne då Verisure vägrar avregga dom. Avreggning är ett krav för att de skall kunna användas i ett annat system eller som fristående system.
Vad märkligt, jag ringde dem och sa upp, ingen diskussion förutom de traditionella försöken att locka med lägre priser, och berättade samtidigt att samtliga enheter skulle avregistreras. Klart. Viasat däremot, där tog det en bra stund att säga upp...
 
K Kvackatore skrev:
Antingen använder du det som ett fristående larm, det låter alltså men larmar ingen väktare. Alternativt ansluter du det till en annan firma, t.ex. [länk], klicka på larmtjänster.

Eller så säljer du av delarna på blocket till någon annan stackare med Verisure som vill bygga ut sitt system och skaffar ett nytt larm från någon annan aktör.
Det kommer dock inte heller att fungera med Safe Land när 2/3G inte finns längre...
 
Krokben
Tycker väl Verisure är lite bluff och båg helt ärligt, men vi bor bredvid en brandstation och jag vet att verisure åtmostående skickar ut brandlarmen som löser ut omgående och blir återkallade om det inte finns tecken på brand vilket i vårat fall faktiskt kan vara fördelaktigt då vi bor så nära brandststionen. Vi har djur så det är deras säkerhet vi tänker på. Vi har inte hört något om byte av basenhet dock men det kanske kommer.
 
”Ärvde” ett Verisure-system av förre husägaren, och även om jag inte hyser några illusioner om att det förhindrar inbrott tycker jag ändå att det är en ganska OK månadskostnad för att det åtminstone lär skrämma ut tjuvarna ur huset. Det är det primära eftersom jag inte har något som är värt att stjäla. Om jag skulle sätta upp en lokal larmlösning är det också behäftat med en investeringskostnad i tid och pengar.
 
sysmali
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nja jag vet inte larmcentral... Det kostar ju också pengar. Jag pratar helst själv också.
Mitt larm är isolerat från resten av nätverket och kamerorna utomhus har tillgång till internet men de inomhus har inte det. Bara lokal lagring.

Jag förespråkar inte Verisure men om man verkligen inte vill göra någonting själv så är det en ok lösning. Att köpa trådar larm från en larmfirma är en rätt stor investering. Det passar inte alla.
Vilket larm har du och var det svårt att konfigurera? Vilken typ av lokal lagring och nätinfrastruktur har du och hur satte du upp de isolerade näten?
 
E EB2 skrev:
”Ärvde” ett Verisure-system av förre husägaren, och även om jag inte hyser några illusioner om att det förhindrar inbrott tycker jag ändå att det är en ganska OK månadskostnad för att det åtminstone lär skrämma ut tjuvarna ur huset. Det är det primära eftersom jag inte har något som är värt att stjäla. Om jag skulle sätta upp en lokal larmlösning är det också behäftat med en investeringskostnad i tid och pengar.
Tyvärr tror jag inte det skrämmer yrkestjuvar..
Men, pratar du inte emot dig själv då, om du inte har nåt de kan ta så blir de ju inte kvar ändå😅
Enligt bolagen brukar ju inte dessa kräk inte bry sig om larm mao de är ju inne så kort tid. De har ju givetvis vant sig med ljuden tror jag.
Klart att man kan ha larm men… är det verkligen värt alla hundralappar??
 
K Kaptenz skrev:
Tyvärr tror jag inte det skrämmer yrkestjuvar..
Men, pratar du inte emot dig själv då, om du inte har nåt de kan ta så blir de ju inte kvar ändå😅
Enligt bolagen brukar ju inte dessa kräk inte bry sig om larm mao de är ju inne så kort tid. De har ju givetvis vant sig med ljuden tror jag.
Klart att man kan ha larm men… är det verkligen värt alla hundralappar??
Tja. Det är ganska behagligt att veta att ingen varit inne hos en när man varit bortrest. Annars är det lite Schrödingers katt varje gång man är på väg hem.

Sedan är det ju inte bara Oceans Eleven som åker runt i svenska villor. Alla börjar som nybörjare någon gång, någonstans. Helst inte hos mig.
 
H Hank_Ö skrev:
Tja. Det är ganska behagligt att veta att ingen varit inne hos en när man varit bortrest. Annars är det lite Schrödingers katt varje gång man är på väg hem.

Sedan är det ju inte bara Oceans Eleven som åker runt i svenska villor. Alla börjar som nybörjare någon gång, någonstans. Helst inte hos mig.
För att veta det går det ju ha ett eget ägt larm väl?
Slippa månadskostnader?
 
K Kaptenz skrev:
För att veta det går det ju ha ett eget ägt larm väl?
Slippa månadskostnader?
Räcker med IKEAs nya sensorer om man bara vill veta att ingen varit i huset
 
  • Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
Krokben
K Kaptenz skrev:
Enligt bolagen brukar ju inte dessa kräk inte bry sig om larm mao de är ju inne så kort tid. De har ju givetvis vant sig med ljuden tror jag.
Jag tror helt ärligt att det är omöjligt att vänja sig vid ljudet av siren från utlöst larm. Verisure och Securitas Direct är vansinnigt höga dessutom. Man blir mer stressad i skallen än man kan ana om man försöker att fokusera på något intensivt medan sirenen skriker. Dessa tjuvar kanske har hörselskydd eller något iofs.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag tror helt ärligt att det är omöjligt att vänja sig vid ljudet av siren från utlöst larm. Verisure och Securitas Direct är vansinnigt höga dessutom. Man blir mer stressad i skallen än man kan ana om man försöker att fokusera på något intensivt medan sirenen skriker. Dessa tjuvar kanske har hörselskydd eller något iofs.
En vanlig siren bryr dom sig inte om. Det finns särskilda sirener som är högre men det som är riktigt effektivt är ju röklarm. Det gör det omöjligt att söka igenom hemmet (eller ja, det tar för lång tid).
 
Krokben
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En vanlig siren bryr dom sig inte om. Det finns särskilda sirener som är högre men det som är riktigt effektivt är ju röklarm. Det gör det omöjligt att söka igenom hemmet (eller ja, det tar för lång tid).
De jag har stött på inkl vår egen är vansinnigt hög i alla fall! En sån där rök-siren har vi tittat på men är rädd att vi kommer behöva uppdatera hårdvarorna för att det ens ska gå, betalar gärna inte mer pengar till draken.
 
Krokben Krokben skrev:
Tycker väl Verisure är lite bluff och båg helt ärligt, men vi bor bredvid en brandstation och jag vet att verisure åtmostående skickar ut brandlarmen som löser ut omgående och blir återkallade om det inte finns tecken på brand vilket i vårat fall faktiskt kan vara fördelaktigt då vi bor så nära brandststionen. Vi har djur så det är deras säkerhet vi tänker på. Vi har inte hört något om byte av basenhet dock men det kanske kommer.
efter lite efterforskningar så verkar det vara basenheter äldre än mars 2019 som byts ut.
alla därefter har 4g
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.