R Rejäl skrev:
Lägg ner nu du kan skriva till TS om hur du ser på det…
För TS skull är jag mån om att felaktigheter inte får stå oemotsagda. För TS del finns frågan sammanfattad i inlägg #356, ett inlägg som ingen hittills har ifrågasatt.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
R
globaljuggler globaljuggler skrev:
För TS skull är jag mån om att felaktigheter inte får stå oemotsagda. För TS del finns frågan sammanfattad i inlägg #356, ett inlägg som ingen hittills har ifrågasatt.
Vad fattar du inte med lägg ned???
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad fattar du inte med lägg ned???
Inför den bländande juridiska argumentationen kommer jag nu att använda forumets funktion för att "ignorera användare" och hänvisar till min tidigare sammanfattning. Jag tar tacksamt emot rationella invändningar mot det resonemanget. Det vore värdefullt, inte minst för TS skull.
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
terräng räknas nog extremt sällan asfalterade ytor då de är särskilt beredda att framföra fordon på,
Låt mig påminna dig om att det finns ingen asfalt i det här fallet.
”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte.

Räknas grus vid sidan av vägen som terräng, i samband med parkering?​

Terräng är ett område som inte är väg, gata, torg, annan led eller plats som brukar användas av motorfordon (2 § förordning om vägtrafikdefinitioner). Det innebär att exempelvis gräs eller grus som är vid sidan av vägen är terräng, trots att parkering ibland kan ske där.

https://lawline.se/answers/raknas-grus-vid-sidan-av-vagen-som-terrang-i-samband-med-parkering
https://lawline.se/answers/6731
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Betala och parkera bilen där varje dag! men aldrig mer än ett fordon i taget.
Sedan kan man kika på https://www.hitta.se/kartan för att se hur tomtgränsen faktiskt ligger med tanke på att avgränsningen ser ut som den gör, det kan ju ge en ledtråd i att gå vidare
 
B Bror9 skrev:
Eftersom hon efter ha fått och läst det skriftliga
Hur vet du att hon läst det?
 
R
M mojjen skrev:
En korrekt uppmärkning med p plats, och villkor kopplade till denna, hade gjort det möjligt att utfärda kontrollavgift.
Fakturan som grannen skickat lär dock inte ha bärighet, inte ens med en uppmärkning.

Ett pbolag kan skicka hur många avtal och fakturor dom vill på ett avtal dom tycker jag skall ha. Om jag inte acceptera genom att ingå avtal då finns inget avtal. Fram tills dess så kan en bil bara klassas som felparkerad och då få utfärdad kontrollavgift.

Tills dess kan grannen möjligen stämma honom för intrång. Gäller väl då att på vida sin skada och sätta pengar på den.

Min syn är därför att TS inte behöver betala någonting, men måste början respektera grannens vilja att inte nyttja dennes mark om de inte gemensamt hittar en lösning.
Håller med till 100%
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur vet du att hon läst det?
K Kasthall skrev:
Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”.
Om ett brev ska ha fallit i glömska måste man rimligen ha läst det, inte sant ? :).
 
  • Gilla
  • Haha
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Naturligtvis kan hon begå mened i domstol och hävda att hon inte har fått brevet.
Varför skulle hon göra det?
Hon kan väl säga att hon fått brevet.

Men vad har det för betydelse?

Det är ju bara att titta i tråden. Har alla som svarar på andras inlägg läst och förstått vad som står i inläggen?
Svaret är nej.

Som jag påtalat tidigare i tråden, och som få verkar ha läst och förstått, så kan hon ha läst början på brevet där det utannonseras en ny parkeringsplats. Och slutar läsa där då hon inte är intresserad av en sådan. Hon kan ju parkera mittemot vilket grannen tillåtit sedan lång tid tillbaka.

Ska domstolen döma henne för att nya grannen är oduglig på att berätta att nya regler gäller. Och gammal hävd upphör att gälla. Vad är sannolikheten för det?

Grannens juridiska biträde kommer förhoppningsvis förklara för grannen att det är utsiktslöst att driva vidare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om ett brev ska ha fallit i glömska måste man rimligen ha läst det, inte sant ?
Nej, hur har du slutit dig till det?
 
D daVinci skrev:
Nej, hur har du slutit dig till det?
Är du ironisk eller måste vi börja definiera tämligen enkla begrepp?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Varför skulle hon göra det?
Hon kan väl säga att hon fått brevet.
TS skriver att hon har fått brevet och glömt dess innehåll. Allt tyder således på att hon vid något tillfälle har tagit del av brevets innehåll (annars hade det inte kunnat falla i glömska).

Om TS kompletterar med ny information om att släktingen trots allt inte har läst brevet, då får vi ta ställning till det då.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det var klantigt av grannen att försöka få till ett avtal via någon sorts konkludent handlande. Om grannen bara skyltat och utfärdat en kontrollavgift hade systerdottern varit tvungen att betala.

Nu är det bara att bestrida fakturan.
Nu lärde jag mig ett nytt uttryck.

”Konkludent handlande” - då inget formellt avtal slutits men man agerar som om ett avtal existerar.
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Det är naturligtvis tillåtet att ta ut p-avgift på egen mark under förutsättning att det är skyltat.
Är vägen under kommunalt, vägsamfällighets eller trafikverkets ansvar. Det senare är svårt eftersom de i princip aldrig godkänner nya infarter.
DEt kan även vara så att din dotter gör sig skyldig till att parkera i terräng, ett vitt och för många luddigt begrepp, vilket inte är tillåtet.
Många frågeställningar för båda parter
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
D daVinci skrev:
Hur vet du att hon läst det?
Läser man TS inlägg så redogör TS vad som står i brevet, mao så måste TS systerdotter ha läst det.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.