D Den ofrivillige klåparen skrev:
Intressant läsning.

[länk]
Beroende på händelse så finns några livsviktiga tillgångar vid en krissituation:

- Vatten på dunk (80 - 100 liter) Därefter utnyttjas regnvatten/snö
- Livsmedel som inte kräver vatten för tillagning/konsumtion (konserver)
- Drivmedel till bil, för att med marginal kunna passera lämplig landsgränd (100 - 150L inkl full tank)
- Gasoltuber
- kontanter i olika valutor (€, $, NOK, DKK). 10 tkr per valuta.
- Handeldvapen och ammu (jägarexamen), yxa
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Problemet med att flytta ut är väl att kriminella kommer länsa övergivna hus och sedan bränna ner dem.
Det risken är jag redo att ta.
 
R Rejäl skrev:
Ja men vad hjälper det, om det finns för lite mat vad tror du händer då?
Jag är inte övertygad om att kris och matbrist måste leda till anarki.
Men det är en fråga som förtjänar ett betydligt längre svar än jag har tid med nu!

I korthet så skulle jag vid kris sannolikt hjälpa mins grannar med mat, men där finns både militärer och poliser så dem kanske man kan ha nytta av och jaga rådjur med.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
R
K Klass0n skrev:
Jag är inte övertygad om att kris och matbrist måste leda till anarki.
Men det är en fråga som förtjänar ett betydligt längre svar än jag har tid med nu!

I korthet så skulle jag vid kris sannolikt hjälpa mins grannar med mat, men där finns både militärer och poliser så dem kanske man kan ha nytta av och jaga rådjur med.
Läs inlägget i #91 verkligheten ifrån krig har vi svårt att förstå i vår naivitet…
 
Skulle klara kortsiktiga med två elverk varav ett modernt trefas som håller både el och värme ner till -20 iaf. Bränsle för flera veckor.
Gasol och värme/kök finns.
Mat finns det för två-tre månader till utan problem.

Men samhället skulle ju haverera totalt. Tror inte kommunen har möjlighet att köra vatten och avloppsledningar igång. Skulle bli anarki rätt omgående. Folk har ju inget hemma.


Hur länge skulle jag kunna ha igång ett modernt trefas elverk innan det skulle bli stulet eller maskinerna slangade om man inte vaktade dem?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Skulle klara kortsiktiga med två elverk varav ett modernt trefas som håller både el och värme ner till -20 iaf. Bränsle för flera veckor.
Gasol och värme/kök finns.
Mat finns det för två-tre månader till utan problem.

Men samhället skulle ju haverera totalt. Tror inte kommunen har möjlighet att köra vatten och avloppsledningar igång. Skulle bli anarki rätt omgående. Folk har ju inget hemma.


Hur länge skulle jag kunna ha igång ett modernt trefas elverk innan det skulle bli stulet eller maskinerna slangade om man inte vaktade dem?
Bor du i Malmö så pratar vi nog om timmar i resten av Sverige någon dag kanske..
 
  • Haha
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Problemet med att flytta ut är väl att kriminella kommer länsa övergivna hus och sedan bränna ner dem.
Inte minst de som blir kriminella för att få tag på förnödenheter
 
  • Gilla
Lars Berggren
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag antar att en angripare slår till under vinterhalvåret där vi är som mest sårbara. Kolla hur ryssen bearbetar Ukraina...
Midsommar funkar oxå
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inte minst de som blir kriminella för att få tag på förnödenheter
Jag tror de kriminella ger sig på butiker i första hand, knappast privata bostäder.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Här går det undan! Från att diskutera hur våra hushåll klarar strömavbrott till att några sidor senare handla om hur boende i betongen ger sig ut på plundringståg...

Så på fråga A svarar vi: vårt ena hus har egen grävd brunn men dåliga möjligheter till uppvärmning och matlagning utan el. Vårt andra hus har goda möjligheter till värme och matlagning mha ved, men har djupborrad brunn. Vi har inget elverk. Det Kina-elverk vi hade gav upp för några år sedan.

På fråga B svarar vi: Det är några mil till närmaste miljonprogramsområde, så det blir jobbigt för plundrarna att gå eller cykla hit i tider av bränslebrist.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men dom hade inte dom områdena som vi har med antalet utländska, samt att dom var mer likt Ukraina i deras levene, inte som vi som har alla bekvämligheter..
Det är väldigt stor skillnad i ett normal hem i Sverige jämfört med Ukraina eller Bosnien..
De hade grannland som var på de. Inte alls jämförbart med oss. Vi har inga grannländer som vill gå på oss. Så om du menar på att vi blir strömlösa pga krig så tror jag du kan drömma vidare lite till. Det enda sättet att överraska oss är via luften på natten när flygcentralen ligger och sover. Ja det har faktiskt hänt för ett par år sen att flygcentralen missade när ryssarna flög över oss.

Markanfall är ju högst osannolikt, eller det märker vi ju på hur seriös militär vi har om de har nån övervakning till havs.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Vedspis, kamin och gårdsbrunn.

Problemet blir att ta hand om all mat vid större elavbrott.

Samt att bränsle till diselverk och bensinpumparna kommer sina snabbt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror de kriminella ger sig på butiker i första hand, knappast privata bostäder.
Nu läser jag dåligt ingående vid anarki i USA, men ytligt så är det ju butiker som går åt skogen först.
Om man nu råkar vara storbunkrare så kanske man ska hålla käften om det dessutom att man har ett närlivs i källaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu läser jag dåligt ingående vid anarki i USA, men ytligt så är det ju butiker som går åt skogen först.
Om man nu råkar vara storbunkrare så kanske man ska hålla käften om det dessutom att man har ett närlivs i källaren.
Hur många här i forumet bunkrar dasspapper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.