Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
Menar du att de skarvat kabel i vägg? Det låter osannolikt. Att det förelåg en hög risk för brand håller jag inte alls med om.
Var i KTL hittar du att de är skyldiga att betala ombesiktning?
Nej, det menade jag inte. Jag menar det jag skriver. Intressant att du var där och kunde avgöra brandrisken. 🙄
Jag citerade vad besiktningsföretagets elektriker sade, vilket också grundar sig på sakförhållanden som att vi har laddstation som kan ge upp till 32 A per fas till elbilarna när solen producerar.
Så du håller inte med om att 50 A genom 4 mm2 förlagd i en vägg inte ger hög risk för brand. Jaha. Det är nu noterat på kverulantkontot. Ge mig din adress på DM så ska jag skicka dig min kabelsticka som jag fick i gymnasiet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Laddarna kan du ju ställa vilken ström de ska ta som max. Du skrev att de var tvungna att leta i väggar. Det ska man normalt sett aldrig behöva göra eftersom kablar inte ska skarvas där.
 
T TH885 skrev:
Kan väl inte vara deras fel att din anläggning är underdimensionerad?

Vore som att köpa en ny bil och den inte får plats i carporten och tvinga bilfirman att bygga en större carport.
Tycker du inte att en proffesionell entreprenör ska kunna upplysa om det i första läget?
 
  • Gilla
GrenBo och 1 till
  • Laddar…
Lite oklart hur det är kopplat. Har gjort en skiss:

Handritad schematisk bild visar elinstallation mellan hus och garage med huvudsäkring och grensäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är solcellsanläggningen kopplad efter säkringen i garaget på elcentralen i garaget(c) eller är den kopplad i centralen i huset EFTER säkringen till garaget? (b i bilden)

Det enda problemet är väl scenario b om kabeln till garaget är för klen?
 
Om du tittar på bilden i det här inlägget så ser du att A och B inte existerar. Centralen där invertern är ansluten finns direkt efter huvudsäkringarna.
MilosG MilosG skrev:
Jag försöker förklara då gott jag kan. Jag vill påpeka att jag inte är kompetent inom området och att syftet med tråden inte var att reda ut om inkopplingen är rätt eller fel utan hur man hanterar situation när leverantören inte vill acceptera besiktningen.
Att inkopplingen inte är korrekt har redan konstaterats i besiktningsprotokollet och i utlåtandet som jag har fått av ytterligare en elfirma.
Tack till alla som har verkligen försöker reda ut inkopplingen och bidrar med mycket kloka tankar och kunskap.

Men för att försöka svara på din fråga:
Inga nya kablar har dragits från garaget till centralen eller tvärtom. Växelriktaren är installerad och kopplad i garaget på den kabel som har funnits sedan tidigare och försörjt garaget med el. Den kabel går från elcentralen till garaget och är inkopplat i centralen efter huvudsäkringar.[bild]
Mätaren finns inte på fasaden utan ute på gatan i ett gemensam skåp för flera närliggande hus. Huvudsäkringar är inne i centralen och markerade på bilden.

[bild]
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Om du har en central säkrad 20A och en växelriktare som kan ge 16A med säkring i samma central så kommer du efter punkten där växelriktarsäkringen är ansluten att kunna ta ut 36A under vissa förhållanden. Om centralen är dimensionerad för detta är det inga problem.
Men om det t.ex. sitter en JFB med märkström 25A efter, eller om det interna kablaget är för klent, eller om det finns vidarematning till UC utan avsäkring där kabel eller UC ej tål 36A, så är det inte ok.

I TS fall så får han troligtvis även en sammanlagring på 32A (16+16) i garagecentralen.

Lösningen är att säkra av för sammanlagringseffekten, vilket ev kan behövas både i husets och garagets central, eller dimensionera upp det som är för klent.

Hur som helst så borde besiktningsmannen kunna specificera mer i detalj vad problemet är. Och leverantören borde kunna redogöra för hur man kontrollerat att elanläggningen är dimensionerad för att tåla sammanlagringseffekten.
Besiktnings man ska inte förklara han har samma underlag som företaget.(som verkar okunniga som många solfirmor är) obs finns de som är seriösaoch kunniga. Besiktningsman är inte partisk utan ska bara se att ellagar elregler efterföljs.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på bilden i det här inlägget så ser du att A och B inte existerar. Centralen där invertern är ansluten finns direkt efter huvudsäkringarna.
Tack! Jag missade visst att läsa det inlägget ordentligt.

Men om det nu är kopplat som alternativ c i min ritade bild så är väl enda risken för överbelastning om centralen i garaget inte skulle kunna ta emot 36A? (Gissar att växelriktaren är kopplad i centralen där och inte "på" kabeln mellan garage och hus)
 
MilosG MilosG skrev:
Men för att försöka svara på din fråga:
Inga nya kablar har dragits från garaget till centralen eller tvärtom. Växelriktaren är installerad och kopplad i garaget på den kabel som har funnits sedan tidigare och försörjt garaget med el. Den kabel går från elcentralen till garaget och är inkopplat i centralen efter huvudsäkringar.

Mätaren finns inte på fasaden utan ute på gatan i ett gemensam skåp för flera närliggande hus. Huvudsäkringar är inne i centralen och markerade på bilden.
Okey, utifrån det du beskriver så har du:

1. Elmätare och huvudsäkringar som skyddar huvudledning (och utgör en avtalsmässig begränsning kring hur mycket effekt du kan ta ut från elnätet).

2. Försäkring av stora centralen med 3x20A (den lilla lådan längst ned) - kan inte riktigt förstå vad dessa skall ha för funktion i en sådan här anläggning.

3. En undercentral i garaget som matas från den stora centralen (vad är den kabeln avsäkrad med?)

4. En produktionsanläggning ansluten via säkring i garagets undercentral. Denna kan leverera 11kW (3x16A) som mest.

Stämmer detta? I så fall är det som jag skrev tidigare två komponenter i centralen som teoretiskt skulle kunna överbelastas:

1. De två lastbrytarna men troligen inte då dom förmodligen är 40A AC22

2. Internt kablage i centralen före och efter lastbrytare.

Öppnade besiktningsmannen centralerna och tittade på dimensionering av internt kablage och märkning på lastbrytarna?
 
Problemet verkar vara att man utnyttjat befintlig försörjningskabel till garage som också kan ge 16A via solceller till huset. Plussar man då på att även servisledning kan ge 20A så blir det att huset förbrukning kan teoretiskt kunna uppgå till 36A. Det är inte bra. Åtminstone inte för elcentralen. Men förbrukarna i huset har egna avsäkringar så där ryker det inte.
Så då måste solceller ha egen kabel till garage kopplad på inkommande från servisledning. Lastavskiljning med säkring för detta måste också finnas, kanske finns ute på gatan i mätarskåp. Så oavsett så följer inte denna installation praxis
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Så är problemet att centralen inte tål 36A?
 
D Daniel 109 skrev:
Så är problemet att centralen inte tål 36A?
Precis, det *kan* vara så att centralen inte är försedd med tillräckligt kraftig huvudbrytare och rätt dimensionerade interna kablar men detta går inte att svara på utan att öppna locket på centralen och mäta kablaget.

Dock är det sannorlikt att brytaren är på 40A och internt kablage är minst 6mm2 vilket inte skall vara ett problem för internt kablage om man faktiskt räknar på det och inte slentrianmässigt tänker 1.5mm2 = 10A, 2.5mm2=16A, 6mm2 = 25A.

Nominellt strömvärde för 6mm2 kopparkabel är 43A och sedan har man begränsande faktorer i form av kylning och isoleringsmaterial som sänker belastbarheten.
 
G Grottan skrev:
Okey, utifrån det du beskriver så har du:

1. Elmätare och huvudsäkringar som skyddar huvudledning (och utgör en avtalsmässig begränsning kring hur mycket effekt du kan ta ut från elnätet).

2. Försäkring av stora centralen med 3x20A (den lilla lådan längst ned) - kan inte riktigt förstå vad dessa skall ha för funktion i en sådan här anläggning.

3. En undercentral i garaget som matas från den stora centralen (vad är den kabeln avsäkrad med?)

4. En produktionsanläggning ansluten via säkring i garagets undercentral. Denna kan leverera 11kW (3x16A) som mest.

Stämmer detta? I så fall är det som jag skrev tidigare två komponenter i centralen som teoretiskt skulle kunna överbelastas:

1. De två lastbrytarna men troligen inte då dom förmodligen är 40A AC22

2. Internt kablage i centralen före och efter lastbrytare.

Öppnade besiktningsmannen centralerna och tittade på dimensionering av internt kablage och märkning på lastbrytarna?
Var brukar man hamna i dimensionering utav internt kablage i centralen om man räknar på det? Jag antar att man egentligen ska göra en kabeldimensioneringsberäkning även för det interna kablaget?

Ofta så är ju interna kablaget 6mm2, och jag skulle gissa att det klarar 40A precis som t.ex huvudbrytare? Men det är endast en gissning.

Detta är en intressant fråga och diskussion rent tekniskt, även om trådskaparen inte efterfrågat den tekniska lösningen.
 
P Putteman skrev:
Var brukar man hamna i dimensionering utav internt kablage i centralen om man räknar på det? Jag antar att man egentligen ska göra en kabeldimensioneringsberäkning även för det interna kablaget?

Detta är en intressant fråga och diskussion rent tekniskt, även om trådskaparen inte efterfrågat den tekniska lösningen.
För att få ett 100% rätt svar behöver man räkna på det, finns inga tabeller i elinstallationsreglerna för enskilda ledare i en central som direkt kan ge ett svar.

Men, om man t.ex tittar på fasskenor från Schneider så kan man få viss vägledning då en 10mm2 skena belastas med 63A och en 16mm2 skena belastas med 125A.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Precis, det *kan* vara så att centralen inte är försedd med tillräckligt kraftig huvudbrytare och rätt dimensionerade interna kablar men detta går inte att svara på utan att öppna locket på centralen och mäta kablaget.

Dock är det sannorlikt att brytaren är på 40A och internt kablage är minst 6mm2 vilket inte skall vara ett problem för internt kablage om man faktiskt räknar på det och inte slentrianmässigt tänker 1.5mm2 = 10A, 2.5mm2=16A, 6mm2 = 25A.

Nominellt strömvärde för 6mm2 kopparkabel är 43A och sedan har man begränsande faktorer i form av kylning och isoleringsmaterial som sänker belastbarheten.
Varför blandas huvudbrytaren hela tiden in i frågan? Den verkar inte ingå i ev problem här. Som Robert skrev vore det intressant om TS kan lägga in vad som skrevs i protokollet.
 
Vad är då problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.