R Rejäl skrev:
varför tror du att alla P-platser har skyltar.. jo för att slippa ingå avtal med alla nya tillkommande parkerare
Nej skyltarna finns för att tydliggöra vilkoren för det avtal som sluts när någon väljer att parkera på P-platsen eller för att informera om att avtal om parkering ej kan slutas, exempelvis vid parkeringar som allmänheten inte får nyttja.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Inget som får mig att förstå skillnaden.
Men OK.
När man felparkerar på det viset som du anser vara lika, så stipulerar skyltning vad som gäller om du inte betalar parkeringsavgiften, eller bryter mot parkeringsreglerna.
Man ingår alltså egentligen inte något avtal, utan bryter man mot skyltade regler så drabbas av man parkeringsböter eller kontrollavgift, vilka båda finns tydliga lagrum för
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår fortfarande inte den stora skillnaden mot att exempelvis parkera på en avgiftsbelagd gata. I båda fallen är den som parkerar medveten om regler och kostnader. Vid gatuparkering anses ett avtal slutas men inte här. Varför?
I en avgiftsbelagd gata så finns avtalet genom skyltning, kan vi enas om det?

I TS fall har han dotter fått ett brev om hans villkor, men ingett avtal har slutits..
Det är hör kruxet är man kan inte sluta avtal med en skickad offert utan att motparten bekräftar detta..
Men hade det varit skyltat så hade det varit solklart med rätten att ta betalt..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur uppfattade du avtalet som du nyss slöt?
Som att @Claes Sörmland försöker sälja något som inte är hans att sälja. 😉 Men det ska bli ett nöje att möta honom i rätten. Här på BH tror jag vi oftast brukar vara rätt överens så det ska bli spännande.

Ses vi i tingsrätten eller ska vi slå till på ett skiljeförfarande så att detta blir dyrt på riktigt? 😂
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Men hade det varit skyltat så hade det varit solklart med rätten att ta betalt..
Nejdå, inte alls solklart, kanske ett aningens starkare case.

Om jag sätter upp en skylt på min uppfart.
"Den som låter sin bil befinna sig här godtar att betala för parkeringsplats i ett år till summan av 24.000 kr"

Hehe, sen är det bara att vänta och fotografera den första bil som använder uppfarten för att vända.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej skyltarna finns för att tydliggöra vilkoren för det avtal som sluts när någon väljer att parkera på P-platsen eller för att informera om att avtal om parkering ej kan slutas, exempelvis vid parkeringar som allmänheten inte får nyttja.
Så villkoren är inte en del av avtalet?
 
R Rejäl skrev:
I TS fall har han dotter fått ett brev om hans villkor, men ingett avtal har slutits..
Det är hör kruxet är man kan inte sluta avtal med en skickad offert utan att motparten bekräftar detta..
Men varför skulle inte släktingens parkerande kunna tolkas som ett konkludent handlande? Jag är villig att lyssna på argument mot, men jag har inte hört några som faktiskt är giltiga.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
B
R Rejäl skrev:
I en avgiftsbelagd gata så finns avtalet genom skyltning, kan vi enas om det?

I TS fall har han dotter fått ett brev om hans villkor, men ingett avtal har slutits..
Det är hör kruxet är man kan inte sluta avtal med en skickad offert utan att motparten bekräftar detta..
Men hade det varit skyltat så hade det varit solklart med rätten att ta betalt..
Det är anbudet som är den rättsliga handlingen som sätter igång avtalsprocessen
Passivitet och
konkludent handlande bekräftar att anbudet är antaget och accepterat av motparten dottern.
Underlåter hon det, skall hon anses hava antagit anbudet.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, inte alls solklart, kanske ett aningens starkare case.

Om jag sätter upp en skylt på min uppfart.
"Den som låter sin bil befinna sig här godtar att betala för parkeringsplats i ett år till summan av 24.000 kr"

Hehe, sen är det bara att vänta och fotografera den första bil som använder uppfarten för att vända.
Men du och jag vet att man inte får ta hur mycket betalt som helst för en parkering, så det där blir lite löjligt.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När man felparkerar på det viset som du anser vara lika
Jag pratar inte om någon felparkering utan om korrekt parkering. Antingen enligt de villkor som skyltar på en gata redovisar eller enligt de villkor som grannen i sitt anbud angett.
 
R
B Bror9 skrev:
Det är anbudet som är den rättsliga handlingen som sätter igång avtalsprocessen
Passivitet och
konkludent handlande bekräftar att anbudet är antaget och accepterat av motparten dottern.
Underlåter hon det, skall hon anses hava antagit anbudet.
Men om jag skickar en offert till dig och du inte svarar på det har vi ett avtal?
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag pratar inte om någon felparkering utan om korrekt parkering. Antingen enligt de villkor som skyltar på en gata redovisar eller enligt de villkor som grannen i sitt anbud angett.
Men hör har du det, grannen har inte accepterat villkoren som skickats..det blir omöjligt att bevisa utan en accept ifrån grannen…
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Den som låter sin bil befinna sig här godtar att betala för parkeringsplats i ett år till summan av 24.000 kr"
Då får du ta det till tingsrätten och, argumenters för att 24 000 kronor är rimligt.

Nota bene, grannen har fakturerat 1 500 kronor för ett år vilket är ett helt annat belopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så villkoren är inte en del av avtalet?
Jo... Förstår nog inte hur du menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.