Mikael_L
D Dilato skrev:
Det är alltså bara för grannen att acceptera att man kan parkera på dennes mark utan konsekvens eftersom man inte ingått något avtal så kan man bara att strunta i vad grannen tycker, för grannen har i praktiken inga maktmedel att ta till.
Mmmm, precis, här har vi problemet - faktiskt!

Jag är rätt säker på att vi ska släppa det här med avtal.
Det i denna situation är dels i princip negativ avtalsbindning, och mycket mycket mycket tveksamt att någon rättsinstans skulle gå på linjen att det är konkludent handlande.

Så jag anser att den frågan kan och bör vi släppa.

Vad ska grannen göra då?
Ja det korrekta är ju att stämma sin motpart för detta. Och i Sverige blir det i princip likvärdigt att stämma för den skada man lidit.
Och då ser vi ju direkt vad klent detta fall blir.
Jag tycker att i Sverige har vi generellt ett för svagt egendomsskydd. De som skiter i allt och kör över alla, har alldeles för stor fördel, det går knappt att komma åt dem.
Det är inte mycket till hjälp för grannen, men däremot bra för TS dotter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, precis, här har vi problemet - faktiskt!

Jag är rätt säker på att vi ska släppa det här med avtal.
Det i denna situation är dels i princip negativ avtalsbindning, och mycket mycket mycket tveksamt att någon rättsinstans skulle gå på linjen att det är konkludent handlande.

Så jag anser att den frågan kan och bör vi släppa.

Vad ska grannen göra då?
Ja det korrekta är ju att stämma sin motpart för detta. Och i Sverige blir det i princip likvärdigt att stämma för den skada man lidit.
Och då ser vi ju direkt vad klent detta fall blir.
Jag tycker att i Sverige har vi generellt ett för svagt egendomsskydd. De som skiter i allt och kör över alla, har alldeles för stor fördel, det går knappt att komma åt dem.
Det är inte mycket till hjälp för grannen, men däremot bra för TS dotter.
Det rätta är att dottern pratar med grannen och kommer överens så att bägge blir nöjda eller mindre nöjda
därefter kan man gå till domstol /advokat men kostar
Jag håller med att äganderätten är för svag i Sverige men ska inte nonchaleras som i detta fall. grannen har rätt att freda sin fastighet/egendom.
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
så det är en väldig skillnad då lagen kräver skyltning för att ha rätten att ta betalt för P-plats…
Nej, det krävs inte skyltning. Om du vill kan jag hyra ut en liten bit av uppfarten här till dig som P-plats. Kräver ingen skyltning, men däremot att vi är överens = ett avtal.

Men att ta ut kontrollavgifter, det har en hel del formkrav.
(Och det är ju för att det inte ska bli som i detta fall, det hela tråden handlar om)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vore det inte ett underbart samhälle om man bara skickade ett brev till vem som helst med villkor och därmed låser in dem i avtal?!
Men så har det ju inte gått till. TS systerdotter har ju aktivt valt att nyttja den av grannen erbjudna parkeringsplatsen. Inget avtal har ingåtts genom brevet. Brevet är enbart ett anbud. Brev med anbud förekommer hela tiden och innebär inte att några avtal sluts.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det krävs inte skyltning. Om du vill kan jag hyra ut en liten bit av uppfarten här till dig som P-plats. Kräver ingen skyltning, men däremot att vi är överens = ett avtal.

Men att ta ut kontrollavgifter, det har en hel del formkrav.
(Och det är ju för att det inte ska bli som i detta fall, det hela tråden handlar om)
Ja om man sluter ett avtal ja.. men utan det krävs skyltning för att ha rätten till att ta betalt..det finns ju en anledning till att man använder sig av skyltning..
 
K Kurtivan skrev:
Jag tror inte jag vill ha många av er som grannar alls. Är inte en grannsämja värd 1500 kr i engångkostnad när man gjort bort sig?
Så de som anser att hon ska betala och sluta parkera på annans mark får gärna vara mina grannar :)
Men ÄR det grannens mark? Det är väl där man borde börja. Kommunens kartor isar det, tom hitta.se har tomtkartor som skulle visa hur det ligger till.
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Bara o skylta privat mark, parkering förbjuden..
Jodå.
Och så länge folk är som folk så är det bra.
Problemet börjar när någon skiter i det och parkerar ändå.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå.
Och så länge folk är som folk så är det bra.
Problemet börjar när någon skiter i det och parkerar ändå.
De allra flesta följer det..men då är det som överallt annars där det är P-förbud att man bryter mot det och gör grannen det under lång sikt så blir det jobbigt för hen…
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det finns ju inga regler, skyltar mm.. så det är en väldig skillnad då lagen kräver skyltning för att ha rätten att ta betalt för P-plats…
Nej det gör den inte. Jag tror du blandar ihop rätt att ta betalt för p-pats med rätt att ta betalt för olovlig parkering.

Jag kan exempelvis (givetvis) hyra ut mitt garage till dig utan minsta skyltning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det gör den inte. Jag tror du blandar ihop rätt att ta betalt för p-pats med rätt att ta betalt för olovlig parkering.

Jag kan exempelvis (givetvis) hyra ut mitt garage till dig utan minsta skyltning.
Ja om avtal ingås..varför tror du att alla P-platser har skyltar.. jo för att slippa ingå avtal med alla nya tillkommande parkerare..
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår fortfarande inte den stora skillnaden mot att exempelvis parkera på en avgiftsbelagd gata. I båda fallen är den som parkerar medveten om regler och kostnader. Vid gatuparkering anses ett avtal slutas men inte här. Varför?
Det finns lagstiftning som styr parkerande.
Och det finns inget lagstöd för att ta parkeringshyra eller parkeringsavgifter i efterhand, inte heller något om att genom att parkera så har man plötsligt hyrt en parkeringsplats i ett år framåt.
Men lagen ger däremot rätt att ta ut parkeringsböter eller kontrollavgift.
Men denna granne uppfyller inga formkrav för att kunna göra detta.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Men så har det ju inte gått till. TS systerdotter har ju aktivt valt att nyttja den av grannen erbjudna parkeringsplatsen. Inget avtal har ingåtts genom brevet. Brevet är enbart ett anbud. Brev med anbud förekommer hela tiden och innebär inte att några avtal sluts.
Om du skriver ett inlägg till på BH så förbinder du dig att betala mig 10 000 kr! Jag emotser ditt svar!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men lagen ger däremot rätt att ta ut parkeringsböter eller kontrollavgift.
Men denna granne uppfyller inga formkrav för att kunna göra detta.
Denna fråga har inget med böter eller kontrollavgifter att göra.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns lagstiftning som styr parkerande
Vilken lagstiftning syftar du på som behandlar upplåtelse av parkeringsplatser?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det finns inget lagstöd för att ta parkeringshyra eller parkeringsavgifter i efterhand, inte heller något om att genom att parkera så har man plötsligt hyrt en parkeringsplats i ett år framåt.
Det är inte i efterhand. Vilkoren för att parkera var tydligt kända när parkeringen gjordes.
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Denna fråga har inget med böter eller kontrollavgifter att göra.
Nej trådens fråga handlar inte om böter eller kontrollavgift. Även fakturan avsåg ju ett års hyra av P-plats.

Så långt har ju grannen gjort rätt (dvs inte försökt ta ut P-böter (som bara kommun och polis får utfärda) eller ta ut kontrollavgift som grannen inte alls har skyltat korrekt för).

Men felet här är att grannen anser att han kan skapa ett avtal dem emellan på detta vis, vilket han högst troligt inte får godkänt för vid rättslig prövning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.