R
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]

Håller absolut inte med dig!
Svaret på din fråga blir alltså ja, man kan ha ingått ett avtal med ett parkeringsbolag eller en kommun om man parkerat på en parkeringsplats med avgift eller kontrollskiva
 
R Rejäl skrev:
grannen har inte accepterat villkoren som skickats.
Vilkoren för parkering är enligt min uppfattning lika accepterade som de är när någon väljer att parkera efter en gata med skyltade villkor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Vilkoren för parkering är enligt min uppfattning lika accepterade som de är när någon väljer att parkera efter en gata med skyltade villkor.
Nej läs länken du bifogade nyss..
 
R Rejäl skrev:
Men om jag skickar en offert till dig och du inte svarar på det har vi ett avtal?
Om offerten gäller en tjänst och du genom en aktiv handling (parkering exempelvis) börjar utnyttja tjänsten ifråga, är det att betrakta som ett klockrent exempel på konkludent handlande.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
För att ett bindande avtal ska uppstå enligt avtalslagen är utgångspunkten att det har skickats ett anbud av en part, som sedan accepterats av den andra parten (se 1 § avtalslagen).
Ett avtal kan ingås genom ett konkludent handlande, vilket innebär att en part aktivt godtar anbudet genom medvetet handlar på ett sådant sätt som bekräftar att denne anser sig bunden av ett anbud/avtal, utan att någon uttrycklig viljeförklaring sker i stället genom den aktiva handlingen.

Ofta sker detta i det vardagliga livet, så som när man löser en parkeringsbiljett, plockar varor i en matvarubutik eller tar ut pengar från en bankomat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
R
Konkludent handlande
Vid realhandlande, även kallat konkludent handlande, kan parter ha ingått ett avtal utan att uttryckligen kommunicera med varandra. Om två parter agerat på ett sätt som om de hade ett avtal, kan det nämligen uppkomma ett avtal.

Att parkera en bil på en PARKERINGSPLATS är ett typexempel på när ett avtal kan ha ingåtts genom konkludent handlande. Genom att man parkerat på en parkeringsplats har man då, genom handlandet, accepterat anbudet.

Svaret på din fråga blir alltså ja, man kan ha ingått ett avtal med ett parkeringsbolag eller en kommun om man parkerat på en parkeringsplats med avgift eller kontrollskiva.

Ni missar altså att det behöver vara en utmärkt P-plats…
 
  • Haha
Bror9
  • Laddar…
B
R Rejäl skrev:
Nej läs denna..

[länk]

Det du och @Alfredo faller på är att det inte är en utmärkt P-plats utan en bit mark som i TS fall..
Grannens fastighet/tomt är ingen allmän P-Plats
altså är det P.förbud på grannens tomt/fastighet.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Mikael_L
globaljuggler globaljuggler skrev:
Då får du ta det till tingsrätten och, argumenters för att 24 000 kronor är rimligt.
Nota bene, grannen har fakturerat 1 500 kronor för ett år vilket är ett helt annat belopp.
2000 kr/månad för en parkeringsplats är verkligen rimligt här.
Det är inte det jag kommer behöva argumentera för, utan varför det skulle råda ett avtalsförhållande, ens om jag begjort 10kr/månad.

Och det finns inte en chans i helv... att jag kan lyckas med, så därför kommer det helt enkelt inte hända.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
B Bror9 skrev:
Grannens fastighet/tomt är ingen allmän P-Plats
Har jag påståt det?
men samma gäller privata P-platser att det behöver vara utmärkt P-plats för för att det ska kunna ses som ett konkludent handlande..

 
  • Haha
Bror9
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det du och @Alfredo faller på är att det inte är en utmärkt P-plats utan en bit mark som i TS fall..
Så du menar att något avseende rättsläget i detta fall hade förändrats om grannen märkt ut området som P-plats. Vi får nog helt enkelt enas om att vi är oense.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Parkering i terrängen blir det böter på, man får inte köra i terrängen (även om man äger marken).
Skogsvårdslagen gäller inte för villafastigheter...
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
3 305 skrev:
Skogsvårdslagen gäller inte för villafastigheter...
Hur är det med terrängkörningslagen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att något avseende rättsläget i detta fall hade förändrats om grannen märkt ut området som P-plats. Vi får nog helt enkelt enas om att vi är oense.
Ja har du en utmärkt P-plats så ingår du ett avtal precis som länken du bifogade förklarar..
Det står i den att ett avtal sluts mellan två parter med acceptans..då behövs ingen utmärkt P-plats i privat regi..
Eller ett konkludent handlande genom en utmärkt P-plats i privat regi fungerar med..

Om det vore så som du tänker så hade alla hantverkare haft ett avtal efter en skickad offert som du inte svarar på..
 
  • Wow
Bror9
  • Laddar…
R
B Bror9 skrev:
Grannens fastighet/tomt är ingen allmän P-Plats
altså är det P.förbud på grannens tomt/fastighet.
Det kan den vara o grannen gett sitt medgivande till parkering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.