Hej!

Jag bor i ett hus byggt 1926 där vi har gas i lägenheterna. Vissa har låtit plombera ledningen i deras kök (och i vissa fall ändrat planlösning så de har gjort det gamla köket till sovrum) och har elspisar men vi är fortfarande en hel del medlemmar som har kvar sina gasspisar. Jag står inför att totalrenovera mitt kök och vill absolut ha kvar gasen men naturligtvis byta ut spis till en modern sådan. Nu till själva frågan: är det jag som är ansvarig för och ska bekosta hela jobbet med gasledningen i samband med renoveringen? När vatten- och avloppsstammarna byttes stod föreningen för alla kostnader fram till diskbänk och handfat/dusch/badkar. Men är det jag som ska stå för hela åtgärden att byta ut de gamla blyrören från 1926 som löper genom mitt kök mellan mina grannar nedanför och ovanför eller är det föreningen? Bifogar bild på hur det ser ut i mitt kök.

Edit: från denna ledning löper en ledning till gasspisen ungefär tre meter bort, bakom köksskåp och genom det gamla kallskafferiet som numera hyser kylskåpet. Det är genomgående tegelväggar med puts.
 
  • Kökshörn med väggklocka, vit telefon, hyllor, dekorationer, och kylskåp med magneter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
I och med att det är en BRF så måste du ta en titt i stadgarna om ansvarsfördelningen. Med största sannolikhet så ansvarar föreningen för rören genom huset. Och det kan vara komplicerat, så att exempelvis gasleverantören äger rören fram till en kran eller mätare i din lägenhet. Måste undersökas noga.

I och med att du vill ändra på ledningar för gas så krävs styrelsens tillstånd för åtgärden. Du måste således ansöka om ett sådant tillstånd för att få göra ändringar av rören. Styrelsen kan fatta beslut om ett sådant på ett styrelsemöte. De har också laglig rätt att ställa krav i tillståndet, t ex att du får utföra åtgärden om du använder en viss entreprenör eller genomför och bekostar vissa besiktningar efter arbetets avslutande.

Detta faller alltså i praktiken på dig som vill göra en förändring. Du har ingen rätt att ändra på ledningar utanför din lägenhet, det är föreningens ansvar. Det vill säga styrelsen bestämmer hur föreningen vill ha det ordnat.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att det är en BRF så måste du ta en titt i stadgarna om ansvarsfördelningen. Med största sannolikhet så ansvarar föreningen för rören genom huset. Och det kan vara komplicerat, så att exempelvis gasleverantören äger rören fram till en kran eller mätare i din lägenhet. Måste undersökas noga.

I och med att du vill ändra på ledningar för gas så krävs styrelsens tillstånd för åtgärden. Du måste således ansöka om ett sådant tillstånd för att få göra ändringar av rören. Styrelsen kan fatta beslut om ett sådant på ett styrelsemöte. De har också laglig rätt att ställa krav i tillståndet, t ex att du får utföra åtgärden om du använder en viss entreprenör eller genomför och bekostar vissa besiktningar efter arbetets avslutande.

Detta faller alltså i praktiken på dig som vill göra en förändring. Du har ingen rätt att ändra på ledningar utanför din lägenhet, det är föreningens ansvar. Det vill säga styrelsen bestämmer hur föreningen vill ha det ordnat.
Jag är naturligtvis medveten om att allt måste ske med styrelsens tillstånd och det är också så att man måste anlita ett auktoriserat företag som utför arbetet. Gas är inte att leka med. Men röret går ju de facto synligt genom mitt kök, är det då mitt ansvar? Normalt ser man ju inte avloppsstammar och tappvattenstammar i sin bostad och då känns det naturligt att det är föreningens ansvar, men här är allt synligt i mitt kök.

Edit: andra medlemmar har gjort ingrepp/plomberat gasledningen men de har efter renoveringen sålt på spekulation så jag vet inte hur de hanterat detta gentemot föreningen då de köpt renoveringsobjekt och naturligtvis tagit alla kostnader själva. Jag vill bara ha lite på fötterna när jag tar kontakt med styrelsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
Har kollat stadgarna och jag har som Brf-innehavare ansvar för ledningar som tjänar mina egna installationer men inte dem som tjänar andra medlemmars bostäder. Det ska bli intressant hur styrelsen ser på saken om Stockholm Gas anser att de behöver byta ut blyröret från 1926 som förser mina grannar med gas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Men röret går ju de facto synligt genom mitt kök, är det då mitt ansvar? Normalt ser man ju inte avloppsstammar och tappvattenstammar i sin bostad och då känns det naturligt att det är föreningens ansvar, men här är allt synligt i mitt kök.
Det är 7 kap. 12 § bostadsrättslagen som reglerar den fråga som du undrar över:

Svensk text om bostadsrättshavares ansvar för lägenhetens skick och underhåll.

Som du ser så ansvarar du inte för reparation av ledningar för gas som föreningen har försett lägenheten med och som betjänar fler än en lägenhet. Så en ledning som enbart matar gas till din lägenhets spis och är synlig i din lägenhet är med all sannolikhet ditt ansvar att reparera. En gasstamledning som matar flera lägenheter som är eller inte är synlig är styrelsens ansvar att reparera.

Och som sagt, vill du ändra på en ledning i din lägenhet, t ex den till din spis så krävs styrelsens tillstånd. 7 kap. 7 §, punkt 2 i bostadrättslagen ger detta (se min markering):

Svensk text om bostadsrätt och renoveringstillstånd från styrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har ingen möjlighet att kräva att föreningen ska underhålla vissa ledningar på ett visst sätt. Det ansvaret ligger hos dem att besluta om.

R Renoveringstjejen skrev:
Edit: andra medlemmar har gjort ingrepp/plomberat gasledningen men de har efter renoveringen sålt på spekulation så jag vet inte hur de hanterat detta gentemot föreningen.
Ja ibland är det lite hejsvejs i någon förening. Enskilda medlemmar struntar i tillstånd från styrelsen och tar bara in hantverkare. Ofta för att man inte har en aning om lagstiftningen. Och ibland förstår inte ens styrelserna ansvarsupplägget.
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Har kollat stadgarna och jag har som Brf-innehavare ansvar för ledningar som tjänar mina egna installationer men inte dem som tjänar andra medlemmars bostäder.
Som du ser i mitt inlägg ovan så är det samma reglering i era stadgar som i bostadsrättslagen. Som det ska vara för stadgarna trumfar ej bostadsrättslagens reglering.

Notera att tillståndskravet finns där om du vill ändra ledningen för gas. Ett exempel på en ändring är att dra om den till en annan plats i lägenheten. Tillstånd krävs inte för att t ex byta ut rören till nya med samma dragning, det är reparation som inte faller under ändring och kräver alltså inte styrelsens tillstånd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är 7 kap. 12 § bostadsrättslagen som reglerar den fråga som du undrar över:

[bild]

Som du ser så ansvarar du inte för reparation av ledningar för gas som föreningen har försett lägenheten med och som betjänar fler än en lägenhet. Så en ledning som enbart matar gas till din lägenhets spis och är synlig i din lägenhet är med all sannolikhet ditt ansvar att reparera. En gasstamledning som matar flera lägenheter som är eller inte är synlig är styrelsens ansvar att reparera.

Och som sagt, vill du ändra på en ledning i din lägenhet, t ex den till din spis så krävs styrelsens tillstånd. 7 kap. 7 §, punkt 2 i bostadrättslagen ger detta (se min markering):

[bild]

Du har ingen möjlighet att kräva att föreningen ska underhålla vissa ledningar på ett visst sätt. Det ansvaret ligger hos dem att besluta om.



Ja ibland är det lite hejsvejs i någon förening. Enskilda medlemmar struntar i tillstånd från styrelsen och tar bara in hantverkare. Ofta för att man inte har en aning om lagstiftningen. Och ibland förstår inte ens styrelserna ansvarsupplägget.
Jag frågade en nyinflyttad granne om de visste att det går en gasledning från 1926 igenom det rum som är det gamla köket men nu deras barnrum. De bleknade…
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Jag frågade en nyinflyttad granne om de visste att det går en gasledning från 1926 igenom det rum som är det gamla köket men nu deras barnrum. De bleknade…
Ja folk är oroliga för gasledningar. Men det är väldigt säkra system, de har lågt tryck och de gamla stålrören har nästan evigt liv eftersom det inte finns något vatten iblandat som får rören att rosta. Och det finns stinkande spårgas i rören så läcker de så känner man lukten. Jag skulle inte vara orolig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som du ser i mitt inlägg ovan så är det samma reglering i era stadgar som i bostadsrättslagen. Som det ska vara för stadgarna trumfar ej bostadsrättslagens reglering.

Notera att tillståndskravet finns där om du vill ändra ledningen för gas. Ett exempel på en ändring är att dra om den till en annan plats i lägenheten. Tillstånd krävs inte för att t ex byta ut rören till nya med samma dragning, det är reparation som inte faller under ändring och kräver alltså inte styrelsens tillstånd.
Jag avser anlita auktoriserad gasinstallatör oavsett vems ansvar det är men jag vill ju gärna kunna fakturera BRF för den del de faktiskt har ansvar för.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja folk är oroliga för gasledningar. Men det är väldigt säkra system, de har lågt tryck och de gamla stålrören har nästan evigt liv eftersom det inte finns något vatten iblandat som får rören att rosta. Och det finns stinkande spårgas i rören så läcker de så känner man lukten. Jag skulle inte vara orolig.
Ja, men jag tror att det är de gamla blyledningarna kvar i hela huset. De har bara plomberat och sen byggt in dem.
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Jag avser anlita auktoriserad gasinstallatör oavsett vems ansvar det är men jag vill ju gärna kunna fakturera BRF för den del de faktiskt har ansvar för.
Det kan du inte göra. Du har ingen rätt att ändra eller underhålla ledningar å föreningens vägnar och på dess bekostnad. Det är helt styrelsens sak att besluta om. Beslutar de om det så kan de i och för sig uppdra åt dig att genomföra detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Ja, men jag tror att det är de gamla blyledningarna kvar i hela huset. De har bara plomberat och sen byggt in dem.
Jag förstår dig inte riktigt. Menar du att ledningarna är så gamla att de utgör en risk på något sätt? Att föreningen inte har underhållit dem som de ska?

Varför skriver du blyledningar? På bilden ser jag vanliga stålrör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som du ser i mitt inlägg ovan så är det samma reglering i era stadgar som i bostadsrättslagen. Som det ska vara för stadgarna trumfar ej bostadsrättslagens reglering.

Notera att tillståndskravet finns där om du vill ändra ledningen för gas. Ett exempel på en ändring är att dra om den till en annan plats i lägenheten. Tillstånd krävs inte för att t ex byta ut rören till nya med samma dragning, det är reparation som inte faller under ändring och kräver alltså inte styrelsens tillstånd.
Jag kommer ha spisen på samma plats som nu, det blir för krångligt att bila upp och flytta de gamla rören.
 
Claes Sörmland
R Renoveringstjejen skrev:
Jag kommer ha spisen på samma plats som nu, det blir för krångligt att bila upp och flytta de gamla rören.
Då slipper du begära tillstånd om du bara ska byta ut gamla rör som enbart betjänar din lägenhet mot nya. Då gör du ingen ändring som är det som kräver tillstånd från styrelsen. Då räcker det med firma som gasleverantören anger är OK, alltså en certifierad för dessa arbeten.

Men som sagt, vill du byta något rör som också betjänar andra lägenheter så måste du övertyga styrelsen om detta. Det är deras beslut och ansvar om det ska ske eller inte.
 
Jag uppfattar att frågeställningen främst handlar om vem som skall betala. Föreningen har ingen skyldighet att ta någon kostnad överhuvudtaget som rör en medlems renovering. I en del fall tar föreningen kostnaden ex. för byte av golvbrunn vid badrumsrenovering. Men det är lite ”goodwill”.

Att gasledningarna är gamla är inget problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.