Jag kan inte hitta Skatteverkets senaste förtydligande. Har de dragit tillbaka det?
 
B b_hasse skrev:
Jag kan inte hitta Skatteverkets senaste förtydligande. Har de dragit tillbaka det?
Detta hittade jag iaf:
Nytt: 2023-11-30

Installation av batteri där anläggning för egenproducerad el saknas​

Av 67 kap. 38 § första stycket 2 IL framgår att en installation av batterier ska vara kopplad till en anläggning för egenproducerad el som är ansluten till elnätet. För att skattereduktion för installation av batterier ska kunna medges krävs att en anläggning för egenproduktion av förnybar el redan är installerad på fastigheten eller att installation av sådan anläggning sker i samband med installationen av batterierna.

Om batterier installeras utan att det finns en anläggning för egenproduktion av förnybar el på fastigheten eller utan att en installation av anläggning för egenproduktion av förnybar el är påbörjad är kraven för skattereduktion inte uppfyllda och utföraren kan inte medges utbetalning för installation av batterier (Skatteverkets ställningstagande Skattereduktion för grön teknik - Installation av batteri).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/420580.html#update_20231122143848
 
Branschen är på det i alla fall:
https://svensksolenergi.se/ny-tolkning-fran-skatteverket-lagger-krokben-for-energiomstallningen/

Jag tycker att en skrivning i stil med att "minst x % av energiflödet, under tiden mars-september, skall vara för egenproducerad el" kan vara rimligt.- "X" kanske är säg 90%. Om de lösningar som Tibber, 1komma5, Svea Solar mfl förespråkar så borde det vara nåbart.
Detta lämnar Checkwatt i kylan men jag tycker att få bidrag för ett batteri som man sedan hyr ut till 100% är ologiskt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Hela bidraget är ologiskt. Men den här användningen har aldrig varit syftet. Syftet var det fullständigt ologiska att ladda på dagen och ladda ur på natten. Så även de som laddar billigt på natten och använder på dagen ligger utanför bidragets syfte.

Bidraget är fullständigt idiotiskt.
 
  • Gilla
Flyboy och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Detta hittade jag iaf:
Nytt: 2023-11-30
Nej, det är inte rätt text. Jag tror förtydligandet kom ut 2024-01-03, och det innehöll formuleringen
"Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda."
 
B b_hasse skrev:
Nej, det är inte rätt text. Jag tror förtydligandet kom ut 2024-01-03, och det innehöll formuleringen
"Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda."
Ah denna då kanske:
Textdokument om villkor för skattereduktion vid installation av energiproducerande system. Innehåller rubriker "Godkänt" och "Ej godkänt."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hela bidraget är ologiskt. Men den här användningen har aldrig varit syftet. Syftet var det fullständigt ologiska att ladda på dagen och ladda ur på natten. Så även de som laddar billigt på natten och använder på dagen ligger utanför bidragets syfte.

Bidraget är fullständigt idiotiskt.
Skattereduktionen menar du väl ;)
 
Samma sak, annat namn.
Men det var ett bidrag från början.
 
D Daniel 109 skrev:
Hela bidraget är ologiskt. Men den här användningen har aldrig varit syftet. Syftet var det fullständigt ologiska att ladda på dagen och ladda ur på natten. Så även de som laddar billigt på natten och använder på dagen ligger utanför bidragets syfte.

Bidraget är fullständigt idiotiskt.
Alla sådana här bidrag, stöd eller vad de nu väljer att kalla det för, för att genomdriva politiska agendor är idiotiska.
Bidrag till elbilar åkte i det stora runda arkivet, så borde även det här
 
  • Gilla
Flyboy
  • Laddar…
Jo, men ofta i finns det i alla fall en vettig grundtanke. Här är det rent kontraproduktivt. Syftet är att flytta produktion från dagtid till nattetid, när behovet är lågt. Ren idioti.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, men ofta i finns det i alla fall en vettig grundtanke. Här är det rent kontraproduktivt. Syftet är att flytta produktion från dagtid till nattetid, när behovet är lågt. Ren idioti.
Håller med, detta avdrag har ju enkom utformats till att åf ska kunna prångla ut några batterier öht.... Batterier är ju bara intressanta ur ett systemperspektiv gällande effekt och frekvens...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Detta hittade jag iaf:
Nytt: 2023-11-30

Installation av batteri där anläggning för egenproducerad el saknas​

[…]
Det där tyder på att användning av ett batteri för nätstödtjänster inte diskvalificerar batteriinstallationen för skattereduktion så länge batteriet också används för lagring av egenproducerad el.

Fungerar en sådan dubbelanvändning med de aggregatorer som verkar i Sverige?
 
P
Så länge batterier är så pass dyra att återbetalningstiden blir flera decennier när man använder dem för att lagra egenproducerad el dagtid och använda den nattetid så lär ju knappast någon köpa ett batteri.

Elpriser tycks dock vara lite svåra att förutsäga för någon längre tid.

Jo, förresten, batterier kan också användas för ödrift, men det är väl inte så värst många i Sverige som inte kan anslutas till ett elnät numera. Strömavbrott under flera dagar under sommarhalvåret är väl inte heller så vanligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så länge batterier är så pass dyra att återbetalningstiden blir flera decennier när man använder dem för att lagra egenproducerad el dagtid och använda den nattetid så lär ju knappast någon köpa ett batteri.

Elpriser tycks dock vara lite svåra att förutsäga för någon längre tid.

Jo, förresten, batterier kan också användas för ödrift, men det är väl inte så värst många i Sverige som inte kan anslutas till ett elnät numera. Strömavbrott under flera dagar under sommarhalvåret är väl inte heller så vanligt.
Du kan ju köpa ett batteri utan att dra ROT. Då kan du använda det till stödtjänster och få typ 5-6års återbetalningstid.
 
P pmd skrev:
Så länge batterier är så pass dyra att återbetalningstiden blir flera decennier när man använder dem för att lagra egenproducerad el dagtid och använda den nattetid så lär ju knappast någon köpa ett batteri.

Elpriser tycks dock vara lite svåra att förutsäga för någon längre tid.

Jo, förresten, batterier kan också användas för ödrift, men det är väl inte så värst många i Sverige som inte kan anslutas till ett elnät numera. Strömavbrott under flera dagar under sommarhalvåret är väl inte heller så vanligt.
Det finns ju fler aspekter än de ekonomiska
För mig är det i första hand en beredskapsfråga, att ha el under längre strömavbrott som är det viktiga. (Vi kommer komplettera med dieselverk)
Att vi sparar pengar på det är en bonus.
 
  • Gilla
BurnedCPU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.