Unikt namn
M Matte Bygg skrev:
Undrar hur många andra hyrbilsföretag som kommer göra samma sak som HERTZ, d.v.s. dumpa elbilar? Fler och fler inser att elbilen är en flopp.

Men det ska sägas att det kan passa på n liten grupp i samhället. Typ personer som bor i hus med egen laddning och har det som kallas timpris som de slaviskt följer. Låter inte barnen micra popcorn eller duscha vid högt timpris.

[länk]
Text om Hertz försäljning av Tesla Model 3 och begränsningar på grund av höga skadekostnader.

Kan man tänka sig att amerikanen set Top Gear och blivit inspirerad hur man ska köra hyrbilar med högt vridmoment?
Men $20 000 för en Tesla 3a är ju inte fy skam, beroende på skick då.
 
S Stuff skrev:
Men hur är det min all din påstådda fakta??

Polestar-bilar ser jag i trafiken varje dag. Polestar sålde över 50 000 bilar 2022 och prognosen för 2023 var 60-70 000 bilar. Koenigsegg gör ca 35 bilar per år.

Är du ett troll? Är du bara lite full och sitter hemma och gubbgissar? eller kanske både och?
54,600 bilar såldes 2023 och idag kollapsar Polestar-aktien samt chefer får dojan i eöven och rensas ut. Polestar är ful som en skalbagge.

https://www.dagensps.se/bors-finans/polestar-kollapsar-pa-borsen-sparkar-toppchefer/
 
Krilleman
M Matte Bygg skrev:
54,600 bilar såldes 2023 och idag kollapsar Polestar-aktien samt chefer får dojan i eöven och rensas ut. Polestar är ful som en skalbagge.

[länk]
Polestar är ju "lyxsegmentet" så det är bara en liten indikator.
Ingen vanligt Svensson har råd med denna elbil.
Minsta varianten börjar på 559,000:-

Men som jag påtalat förut tror jag detta bara är början!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Polestar är ju "lyxsegmentet" så det är bara en liten indikator.
Ingen vanligt Svensson har råd med denna elbil.
Minsta varianten börjar på 559,000:-

Men som jag påtalat förut tror jag detta bara är början!
Början på vad? En ID6 GTX går på 700-800 tusen med hyfsad utrustning.

Polestar är en åsna jämfört med exv. VW som kan ses som racerhäst.
 
M Matte Bygg skrev:
Början på vad? En ID6 GTX går på 700-800 tusen med hyfsad utrustning.

Polestar är en åsna jämfört med exv. VW som kan ses som racerhäst.
ID6 är dock bara för Kina, fast du tänkte kanske på ID7?
 
  • Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
@Matte Bygg, missade du frågan i #480 eller ignorerar du den för att den avslöjar din "fakta" som påhitt?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
sunnis
Krilleman Krilleman skrev:
Ingen vanligt Svensson har råd med denna elbil.
Minsta varianten börjar på 559,000:-

Men som jag påtalat förut tror jag detta bara är början!
Vilken Svensson har råd med bil överhuvudtaget såvida det inte är Dacia, Skoda Octavia, Kia och några till billiga småbilar i budgetsegmentet?

En vanlig Audi A4 Avant börjar på 500tkr. BMW 320i kombi 500tkr, Volvo V60 547tkr, MB C200 500tkr.

Vill man ha Diesel? +25tkr. Vill man ha lite större motor än minsta? +100tkr.

Vill man ha fullstor kombi dvs 5-serie, Sosse-containern V90, Audi A6 mfl. +100-150tkr ytterligare i grundutförande.

Är det något som har blivit vansinnigt dyrt så är det fossilbilar.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vilken Svensson har råd med bil överhuvudtaget såvida det inte är Dacia, Skoda Octavia, Kia och några till billiga småbilar i budgetsegmentet?

En vanlig Audi A4 Avant börjar på 500tkr. BMW 320i kombi 500tkr, Volvo V60 547tkr, MB C200 500tkr.

Vill man ha Diesel? +25tkr. Vill man ha lite större motor än minsta? +100tkr.

Vill man ha fullstor kombi dvs 5-serie, Sosse-containern V90, Audi A6 mfl. +100-150tkr ytterligare i grundutförande.

Är det något som har blivit vansinnigt dyrt så är det fossilbilar.
Men det finns ju begagnat. Så länge inte politikerna sätter käppar i hjulen finns det billigare sätt att ta sig från A till B utan att behöva försöka imponera på grannarna i en ny bil varje år.
 
sunnis sunnis skrev:
Vilken Svensson har råd med bil överhuvudtaget såvida det inte är Dacia, Skoda Octavia, Kia och några till billiga småbilar i budgetsegmentet?

En vanlig Audi A4 Avant börjar på 500tkr. BMW 320i kombi 500tkr, Volvo V60 547tkr, MB C200 500tkr.

Vill man ha Diesel? +25tkr. Vill man ha lite större motor än minsta? +100tkr.

Vill man ha fullstor kombi dvs 5-serie, Sosse-containern V90, Audi A6 mfl. +100-150tkr ytterligare i grundutförande.

Är det något som har blivit vansinnigt dyrt så är det fossilbilar.
Tog en titt på småbilar. Man kunde ju köpa en småbil för runt 120 000 för nått år sen.
idag
Aygo x 187000
Renault clio 233 900
Picanto 185 800

Det är ju bara småbilar :p Visst om man vill ha småbil och har kraven ny och så billig som möjligt så är det nog inte riktigt så att man tittar på en zoe som kostar från typ 450, hitta inget pris på hemsidan.
 
Citroen ë-C3 kommer i Q2 och lär kosta trax under 300'
 
sunnis
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men det finns ju begagnat. Så länge inte politikerna sätter käppar i hjulen finns det billigare sätt att ta sig från A till B utan att behöva försöka imponera på grannarna i en ny bil varje år.
Någon köper ju bilen ny, det nytillverkas inte begagnade bilar. Att det finns begagnade bilar tror jag alla vet om.

Nybilspriserna trissar även upp begagnatpriserna. Ska man ha en 3år gammal fossilbil som gått 6-8t mil år 2027 så kommer den kosta ca 500 000kr om man är ute efter stor kombi som tex Volvo V90, Audi A6 och andra klassiska premiumbilar om man nöjer sig med minsta motorn och medioker utrustning.

Lyxbilar som en del kallar elbilar för har en nedåtgående pristrend, det klassiska premiumsegmentet har en uppgående pristrend.
 
Varför måste det vara en "premiumbil"? En 20 år gammal Volvo V70, eller varför inte 945, har större lastkapacitet en de klumpiga SUV:arna. Lågt imponeringsvärde dock. :)
Dags att konvertera tillbaka epatraktorerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Citroen ë-C3 kommer i Q2 och lär kosta trax under 300'
100 tusen mer än bensin. Den är extremt svår att räkna hem för en som inte är elbilsfantast. Även om skatten var löjlig på bensinaren.
 
Fairlane Fairlane skrev:
@Matte Bygg, missade du frågan i #480 eller ignorerar du den för att den avslöjar din "fakta" som påhitt?
Vänligen upprepa frågan. Svarar på alllt.
 
M Matte Bygg skrev:
Vänligen upprepa frågan. Svarar på alllt.
Fairlane Fairlane skrev:
@Matte Bygg

Hertz planerar nu att förbättra lönsamheten för resten av sin elbilsflotta. Målet att elektrifiera 70 till 90 procent av uthyrningsflottan i Europa till 2030 kvarstår.

Vad anser du om det stycket från din länk? Är det tydligt att Hertz ser elbilar som en flopp som ska avvecklas?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.