1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det jag kommenterade var att "One pedal" för mig inte har så stor betydelse då min körning till största delen görs utan att behöva sitta och sköta hastigheten manuellt med en pedal.Alfredo skrev:Men det har väl inget med el- kontra ICE-motor att göra? Och du skriver även "oberoende av drivkälla" men jag undrade varför "en elbil ger skönare resor". Att adaptiv farthållare är väldigt trevligt är vi helt överens om. Självstyrning som i "lane assist" och liknande är dock det första jag stänger av...
Och att det avkopplande vid körning är adaptiv farthållare och "självkörande", då behöver jag ingen pedal.😉
Alltid inkopplat så fort körning och väg tillåter det.
Det är väl att Tesla försöker hålla alla delar för sig själv och hindra 3epartsverkstäder som är den ena biten. Den andra är att de verkar optimera för tillverkning, de gamla model S ska ju tex gå att laga en enstaka cell, de nya är allt ihoplimmat. Sen är de nog inte ensamma om detta, långtifrån. Men jag tror de har tesen att tillveka bilen så billigt som möjligt och kanske tänker att man får skrota den om nåt dyrt går sönder. Kanske är det rätt tänkt, då även andra bilar ofta skrotas efter småskador då det är för dyrt att byta 16 krockkuddar och 5 ECUer och ingen vågar lova batteriet är ok efter krock. Men när fler bilar är på skroten tror jag tesla måste krypa till korset och tillåta montering av beg delar och 3e partsdelar...Johannes Carlsson skrev:
Att man inte får installera och elda med ved hur som helst, eller att det är skadligt med vedeldande? Tja. Jag har läst att det är så. Det är ingen personlig agenda jag har, jag har både ved och kamin sen gammalt...R Rejäl skrev:
Men du påståd att:J JohanLun skrev:
’’Nu är det ju faktiskt så att vedspisar får man inte sätta in pga de förorenar’’
Vilket inte stämmer.. givetvis behöver man bygglov vid nyinstallation men att det skulle vara förbjudet är helt enkelt fel…
Med risk för att irritera de som ogillar Tesla så delar jag detta, det kan dock vara intressant för de som är allmänt nördiga och teknikintresserade. En del av Teslas egenheter beskrivs och sätts i sammanhang.J JohanLun skrev:Det är väl att Tesla försöker hålla alla delar för sig själv och hindra 3epartsverkstäder som är den ena biten. Den andra är att de verkar optimera för tillverkning, de gamla model S ska ju tex gå att laga en enstaka cell, de nya är allt ihoplimmat. Sen är de nog inte ensamma om detta, långtifrån. Men jag tror de har tesen att tillveka bilen så billigt som möjligt och kanske tänker att man får skrota den om nåt dyrt går sönder. Kanske är det rätt tänkt, då även andra bilar ofta skrotas efter småskador då det är för dyrt att byta 16 krockkuddar och 5 ECUer och ingen vågar lova batteriet är ok efter krock. Men när fler bilar är på skroten tror jag tesla måste krypa till korset och tillåta montering av beg delar och 3e partsdelar...
Att man inte får installera och elda med ved hur som helst, eller att det är skadligt med vedeldande? Tja. Jag har läst att det är så. Det är ingen personlig agenda jag har, jag har både ved och kamin sen gammalt...
Jag har ju bara 40kWh batteri, men kan ladda 22kW. För mig är det absolut värt att koppla in om laddaren ger full effekt. Då har jag ofta laddat tillbaka vad jag förbrukat på min resa på en normal storhandling. Tyvärr är min "lokala" ICA så snåla så de har bara typ 2kW per uttag, fast de står annonserade som 22.D djac skrev:Fast ärligt talat, det där med långsamladdare utanför butiker tycker jag inte funkar, kanske de med hybrid tycker det ger något men med elbil gör det varken till eller från. För det första får man ta med sladd och det är bökigt, sen om man ska handla på en livsmedelsaffär tar det väl max 30 minuter, det är inte värt besväret att koppla in, fixa med app osv, för det lilla man får i, det är vad jag tycker iaf.
Ja, det är min upplevelse också, att de sällan ger 11kW, och jag är en snabbhandlare själv, så för mig inte lönt. Att låsa upp hemma och ta loss kabeln, sen koppla in, kallt om händerna, fixa med appen, koppla loss, sätta i och låsa kabeln hemma igen, allt detta för kanske 20 minuters ladd som ger kanske max 4kWh, det hoppar jag över även om elen är gratis.J JohanLun skrev:Jag har ju bara 40kWh batteri, men kan ladda 22kW. För mig är det absolut värt att koppla in om laddaren ger full effekt. Då har jag ofta laddat tillbaka vad jag förbrukat på min resa på en normal storhandling. Tyvärr är min "lokala" ICA så snåla så de har bara typ 2kW per uttag, fast de står annonserade som 22.
Om jag funderar för egen del så skulle det kanske, helt hypotetiskt, gränsen gå vid 50kW
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Jag har provat att ladda på Eons betalstolpar vid en handelsplats, jag var den enda som nyttjade ca 5 dubbelstolpar och två snabbladdare. Kopplade in laddhybriden som max kan ladda 16A 1fas.
Får i 1kWh på en timme...
Är det ens lönt att ha stolparna uppe då?!
Får i 1kWh på en timme...
Är det ens lönt att ha stolparna uppe då?!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Min ena bil har 10,2 och den andra 11,5. Det är liite skillnad att parkera i p-husrichardtenggren skrev:Så sant, jag läste om folk som gnällde på svängradien och började tycka att vår Model Y hade stor svängradie när vi ska backa in på gården.
Men som du säger så verkar skillnaden liten till V60 och Kodiaq som vi körde tidigare har till och med något större radie…
Lättpåverkad man är ibland tydligen, ändå brukar jag vara bra på att dubbelkolla fakta 😂
ID4 har 10,2 m vändcirkel. Det är märkbart mindre än den golf GTE jag hade tidigare. (10,9 m). Det är något jag fortfarande efter 2,5 år tänker på när jag använder bilen hur bekvämt liten vändcirkeln är. Men jag tycker inte att det riktigt uppväger hur mycket sämre den i gengäld blir i halka. Bakhjulsdrift är ingen höjdare när det är halt. I alla fall inte i Volkswagens tappning.Johannes Carlsson skrev:
Jag antar att när @Johannes Carlsson skriver "Min ena bil har 10,2 och den andra 11,5." menar han att han kan svänga runt 180 grader inom en cirkel med diametern 10,2 meter respektive 11,5 meter, eller mellan två pinnar placerade på dessa avstånd om man så vill.K Kane skrev:
Detta ger för mig en radie av 5,1 respektive 5,75 meter. Ändå brukar man tala om att bilar har en svängradie på runt 10 meter.
Använder "alla" termerna "konstigt" eller vad är det jag inte förstår?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
3,6kW känns lite onödigt slött, duger väl för nattladdning på ett Hotell men på shopping är man ju där 1-3h typ. 22kW däremot ger ju ganska med laddning om man gå i flera affärer.13th Marine skrev:
Ja om man kan låta bilen stå parkerad på samma ställe hela tiden. Så fungerar det dock oftast inte för mig när jag besöker en "marknadsplats" utan då parkeras bilen en kort stund med kundvagnsavstånd utanför respektive butik.Johannes Carlsson skrev: