C
I IconicMoose skrev:
Jag kanske är ensam om att köpa produkter efter vad recensenterna skriver.
Att läsa recensioner är en helt annan grej än att kolla på snittbetyg. De som spontanklickar på 5 stjärnor innan de ens packat upp prylarna skriver sällan någon recension.
 
Sen brukar väl många billighetssidor låta bli att publicera dåliga recensioner vilket gör att värdet är ganska lågt. Bättre då att leta upp tester eller recensioner från nåt oberoende ställe innan man köper en pryl.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Fast de som skriver här får väl ändå kategoriseras som "intresserade och kunniga" ? De väljer såklart med omsorg. Annars blir det ju som de som skruvar själva och beställer billigt från tyskland. Det kan de ju göra men de som skruvar själva är ändå en piss i nilen jämfört med antalet bruksbilar som finns. Därför blomstrar typ Mekonomen och märkeskedjor fast de är dyra.
På samma sätt blomstrar köplador som Biltema och övriga för de vänder sig till folk som kanske borrar två hål i hela sitt liv eller bara behöver en grej tillfälligt. De skiter i kvalitet bara de sparar en krona jämfört med att leja bort det.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
En biltema maskin eller en kvalitetsmaskin kan mycket väl hålla lika länge. åtminstone i en privatpersons ägo. Du vill tro att det är skillnad. Eller att man tillverkat att de ska hålla olika länge. Men det har av naturliga stjäl som man måste förstå grundläggande affärs ekonomi. Vilket inte är din starka sida.
Men att sälja produkter som kommer gå sönder efter en viss tid vore självmord.
Skulle du köpa en Festool om du visste att den bara kommer hålla en viss tid?
Även om kvaliteten är sämre på Biltema så innebär det inte att deras produkter inte fungerar
Så för fru Svensson så duger Biltema.
Lite OT men jag äger företag med verksamhet på 3 kontinenter och sysselsätter ca 140pers, vill nog påstå att min affärsförståelse ligger över genomsnittet vad gäller verkligheten och praktisk tillämpning. Säkerligen har jag ingen koll på teoretisk tillämpning dock skall medges.
Med tanke på att jag gjort det i närmare 30år så kan vi väl iaf enas om att jag måste göra något rätt i företagande och ekonomi?
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oavsett recensioner på nätet ellet test i tidningar. Så kommer du inte bli nöjd.
Skulle det smyga in en biltema i testet som skulle få bra betyg på några punkter hade du sagt att testet var oseriöst.
En recension... Man ska inte dra för stora växlar. Du skulle gett biltema ettor och tvåor. De flesta andra skulle gett fyror. Problemet är tydligt
Däremot om flera klagar på samma sak så kan man tänka till.
Tja, delvis sant. Får hilti och makita samma omdöme som biltema så skulle jag kalla det för BS.
Men visst skriver alla att sladden är för kort och stel så är det informativt men också redan uppenbart för alla som hållt i både en riktig maskin och en lågpris så vad skulle det tillföra att läsa det?
 
Är just sladden viktig så kan man ju ta ur prylen ur förpackningen och titta, innan man köper den..
Man kanske inte ens tänkte på att det var en variabel innan?
 
T Tossegubbe skrev:
Lite OT men jag äger företag med verksamhet på 3 kontinenter och sysselsätter ca 140pers, vill nog påstå att min affärsförståelse ligger över genomsnittet vad gäller verkligheten och praktisk tillämpning. Säkerligen har jag ingen koll på teoretisk tillämpning dock skall medges.
Med tanke på att jag gjort det i närmare 30år så kan vi väl iaf enas om att jag måste göra något rätt i företagande och ekonomi?
Det verkar inte gå så bra för dig. 140 anställda på 3 kontinenter, det blir inte många. Sen vet jag inte om det är bevis på att man är en duktig affärsman för att man finns utomlands.
Oavsett. Jag skulle nog klättra ner ett steg från din stege det ser rangligt ut.
Då döljer dina kunskaper väl måste jag erkänna! Underskatta aldrig fienden. Jag tror du underskattar Biltema. Jag måste säga att jag håller med dig om proffs varor. Det är någonting annat. Jag hade inte varit som fru Svensson. oavsett dina anledningar😀. För min del är det tillräckligt att köpa kvalitet.
 
T Tossegubbe skrev:
Tja, delvis sant. Får hilti och makita samma omdöme som biltema så skulle jag kalla det för BS.
Men visst skriver alla att sladden är för kort och stel så är det informativt men också redan uppenbart för alla som hållt i både en riktig maskin och en lågpris så vad skulle det tillföra att läsa det?
Du dömer ut saker för fort! Jag sa inte att Biltema vann. Faktiskt kan det vara lite kul att slänga in biltema. Sen måste jag erkänna att jag skulle inte vilja se biltema som vinnare. Biltema är bra för Fru Svensson.
För dig och mig är det andra saker som gäller Vi kräver bättre kvalitet.

recensionerna kan vara bra att läsa men man ska inte titta så mycket på poängen.
Det är mycket onödiga recensioner. som den fungerade inte vid leverans. Sånt händer alla. Därför är det oväsentligt. Eller när man skriver jättebra. Helt ointressant. Eller snygg kartong. Det är om flera påpekar samma sak då kan det vara värt att fundera på. Förvisso vad det är för fel. personligen kan jag läsa recensionerna. Det kan absolut vara värt besväret ibland. Men det krävs lite av en själv. Sedan är det folks egna åsikter. Jag skulle inte kategoriskt säga nej.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T Tossegubbe skrev:
Lite OT men jag äger företag med verksamhet på 3 kontinenter och sysselsätter ca 140pers, vill nog påstå att min affärsförståelse ligger över genomsnittet vad gäller verkligheten och praktisk tillämpning. Säkerligen har jag ingen koll på teoretisk tillämpning dock skall medges.
Med tanke på att jag gjort det i närmare 30år så kan vi väl iaf enas om att jag måste göra något rätt i företagande och ekonomi?
Med den erfarenhet borde du förstå varför Biltema inte håller på med brytarspetsar. Jag antar att även ditt/dina företag inte erbjuder kunder saker de inte efterfrågar?!

T Tossegubbe skrev:
Får hilti och makita samma omdöme som biltema så skulle jag kalla det för BS.
Det beror ju på att du då ignorerar priset helt. Jag har inget som helst problem med att förstå att om ett verktyg från Biltema och ett verktyg från Makita får samma betyg så betyder inte det att de är lika bra utan att kunder är lika nöjda i förhållande till vad de har betalat.

Jag är väldigt nöjd med min borrhammare av märke Meec som jag köpte för 200 kr för 15-20 år sen. Jag kan utan tvekan sätta högsta betyg på den, i förhållande till sitt pris. Jag tror inte för fem öre att den är lika bra som en maskin för 10, 20 eller 30 ggr pengarna, men den har gjort allt jag velat under de här åren. Det betyder inte att jag köper billigast av allt, jag väljer att betala mer för bättre saker på vissa områden och mellansegment på annat. Det gör nog nästan alla människor.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du dömer ut saker för fort! Jag sa inte att Biltema vann. Faktiskt kan det vara lite kul att slänga in biltema. Sen måste jag erkänna att jag skulle inte vilja se biltema som vinnare. Biltema är bra för Fru Svensson.
För dig och mig är det andra saker som gäller Vi kräver bättre kvalitet.

recensionerna kan vara bra att läsa men man ska inte titta så mycket på poängen.
Det är mycket onödiga recensioner. som den fungerade inte vid leverans. Sånt händer alla. Därför är det oväsentligt. Eller när man skriver jättebra. Helt ointressant. Eller snygg kartong. Det är om flera påpekar samma sak då kan det vara värt att fundera på. Förvisso vad det är för fel. personligen kan jag läsa recensionerna. Det kan absolut vara värt besväret ibland. Men det krävs lite av en själv. Sedan är det folks egna åsikter. Jag skulle inte kategoriskt säga nej.
Jo alla får såklart göra som dom vill och måste inte resonera som mig, säger bara att jag inte ser relevansen i att läsa recensioner om något man redan har en bra uppfattning om vad det är och vad man kan vänta sig.
Kan du förklara för mig om jag läser dom med öppet sinne vad jag får reda på som är relevant på tex en 400kr slipmaskin?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det verkar inte gå så bra för dig. 140 anställda på 3 kontinenter, det blir inte många. Sen vet jag inte om det är bevis på att man är en duktig affärsman för att man finns utomlands.
Oavsett. Jag skulle nog klättra ner ett steg från din stege det ser rangligt ut.
Då döljer dina kunskaper väl måste jag erkänna! Underskatta aldrig fienden. Jag tror du underskattar Biltema. Jag måste säga att jag håller med dig om proffs varor. Det är någonting annat. Jag hade inte varit som fru Svensson. oavsett dina anledningar😀. För min del är det tillräckligt att köpa kvalitet.
Vi har kanske olika syn på det men jag anser nog att alla som har byggt upp och drivit företag i massor med år vare sig det är nationellt eller internationellt måste vara hyggligt kompetenta på affärer och ekonomi.
Har aldrig hävdat att biltema gör dåliga affärer, jag hävdar att dom bidrar till köp och slängkulturen på ett sätt jag föraktar, samma som väldigt många andra företag såklart.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Just när det gäller elhandverktyg så går ju alla tillverkare mot mer "slit och släng" tyvärr. Klenare lagringar, avtryckare som inte går att byta utan att köpa hela elsystemet, kretskort som är täckta av epoxi som inte går att laga etc etc är tyvärr regel numera... I alla fall på "prosumer-verktyg" .. möjligen att Hilti och Festool är något bättre byggt, men de har ju helt andra priser...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Med den erfarenhet borde du förstå varför Biltema inte håller på med brytarspetsar. Jag antar att även ditt/dina företag inte erbjuder kunder saker de inte efterfrågar?!


Det beror ju på att du då ignorerar priset helt. Jag har inget som helst problem med att förstå att om ett verktyg från Biltema och ett verktyg från Makita får samma betyg så betyder inte det att de är lika bra utan att kunder är lika nöjda i förhållande till vad de har betalat.

Jag är väldigt nöjd med min borrhammare av märke Meec som jag köpte för 200 kr för 15-20 år sen. Jag kan utan tvekan sätta högsta betyg på den, i förhållande till sitt pris. Jag tror inte för fem öre att den är lika bra som en maskin för 10, 20 eller 30 ggr pengarna, men den har gjort allt jag velat under de här åren. Det betyder inte att jag köper billigast av allt, jag väljer att betala mer för bättre saker på vissa områden och mellansegment på annat. Det gör nog nästan alla människor.
Jo som jag skrev i ett tidigare inlägg så förstår jag givetvis det företagsekonomiska i att sälja korv istället för brytarspetsar, Vad jag däremot inte är med på är att vi gynnar köp och släng samt offrar kunskap och yrkesskicklighet på bekostnad av den mentaliteten.
Snart står vi i ett samhälle med enorma sopberg, förstörd miljö och hela paketet för att vi väljer att köpa en ny billig borrmaskin när kolen är slut istället för att byta dom för ingen tillhandahåller reservdelar/slitdelar till biltemamaskinen. Detta är även ett problem till dyrare maskiner som retar mig dock. Jag har flera pallar med "fina" hilti mm på lagret som saknar ngn liten detalj som strömbrytare, stödfot, kol eller annat bara för att det inte lagerhålls. Det är totalt vansinne att köra allt detta på tippen när dom lätt skulle kunna lagas och hålla flera livstider för "Svensson" istället för att köpa nytt skräp.
Så ja jag tycker det borde ställas mer krav på tillverkare att tillhandahålla reservdelar i minst 30år till maskiner som kan väntas fungera 30år med nya slitagedelar.
Samma sak i mina hyresfastigheter, vi pyter årligen ut ett flertal fina fullt fungerande toalettstolar, blandare och annat bara för att Gustafberg inte lagerhåller slitagedelar o h packningar! Återigen totalt vansinne ur ett mänskligt och miljöperspektiv, men visst företagsekonomiskt är det givetvis bättre att sälja en ny toa för 5k än packningssats för 150kr.

Mitt företag och jag är inte perfekta på något sätt men det finns inga aktieägare att svara inför, bedömmer jag att vi kan återvinna ngt eller köpa begagnade kvalitetsverktyg så blir det så alla dagar i veckan, en ny skiftnyckel på biltema gör inte ett dugg bättre jobb än en bacho från 50talet.
Men visst vi köper in moderna batterimaskiner istället för gamla sladdmaskiner för vissa jobb, helt klart. Inget är alltid svart och vitt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just när det gäller elhandverktyg så går ju alla tillverkare mot mer "slit och släng" tyvärr. Klenare lagringar, avtryckare som inte går att byta utan att köpa hela elsystemet, kretskort som är täckta av epoxi som inte går att laga etc etc är tyvärr regel numera... I alla fall på "prosumer-verktyg" .. möjligen att Hilti och Festool är något bättre byggt, men de har ju helt andra priser...
Sorgligt nog nej av den enkla orsaken att dom inte vill att man lagar istället för att köpa nytt, ingen ekonomi i en brytare för 100kr när dom kan sälja en ny maskin för 5000kr istället. Dessutom skall det designas om lite varje år så att det inte går att använda årets brytare på förra årets maskin av samma orsak.
 
H
T Tossegubbe skrev:
Lite OT men jag äger företag med verksamhet på 3 kontinenter och sysselsätter ca 140pers, vill nog påstå att min affärsförståelse ligger över genomsnittet vad gäller verkligheten och praktisk tillämpning. Säkerligen har jag ingen koll på teoretisk tillämpning dock skall medges.
Med tanke på att jag gjort det i närmare 30år så kan vi väl iaf enas om att jag måste göra något rätt i företagande och ekonomi?
Med all respekt för att du har kunnande både när det gäller att hantera personal och driva en verksamhet. Så ser jag ändå en skillnad när det gäller att köpa verktyg som man själv ska använda för hobbyändamål, om så än kanske i lite mer frekvent omfattning, och att köpa verktyg till en anställd.

Mina egna verktyg som jag betalar själv, och själv får betala för att reparera eller ersätta när dom går sönder är jag försiktig med. Det gör ju att ett billigare verktyg kan fungera länge för mig, så länge det inte är direkt felaktigt, medan en anställd kanske till och med har sönder ett verktyg den inte gillar genom att medvetet överbelasta det?

Sedan gäller även omvänt förhållande tänker jag. Jag har till exempel några dyra yxor från "Gränsfors" som jag köpt för att resultatet vid timring ska bli bra och för att dom är bra att jobba med och håller skärpan bra, detta förutsatt att man behandlar dom med respekt för annars förlorar dom snabbt sina fördelar. Skulle jag köpa yxor åt anställda så skulle jag nog tänka mig ett något billigare alternativ men ändå bra, eller låta dom anställda hålla med egna verktyg i det fallet.

Så det blir en balansgång mellan pris och kvalitet, kombinerat med ergonomi och krav på resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.