D Daniel 109 skrev:
Att det tar 5år att upptäcka estetiska fel verkar något udda. Då kan de inte varit särskilt allvarliga.

Har brunnen hållit i 10år tycks det ju inte vara ett allvarligt fel.
Felen upptäcktes redan tidigare, men det tog lite tid innan besiktningen blev av och företaget ställde upp att medverka vid besiktningen.
Allvaret i avvikelserna var iallafall så pass stora att de finns tydligt angivna i ett protokoll.
 
T Troberg skrev:
Kan du inte driva det som ett försäkringsärende, så driver försäkringsbolaget i sin tur ärendet mot företaget.
Det kanske skulle vara en möjlighet… Tack för dina inspel!
 
E EB2 skrev:
Antagligen för att de inte bryr sig om att läsa monteringsanvisningen/instruktionen.
Galet om det är så. Är ju rätt viktiga moment man håller på med, kan man tycka.
 
  • Gilla
Björne T och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter konstigt att den besiktningsmannen inte upptäckte felet?
Oturligt nog så hade jag anlitat besiktningsmannen specifikt för att titta på fogsprången som jag upptäckt på golv/vägg och dåligt tillskurna plattor. Så han besiktigade aldrig brunnarna. Idiotiskt av mig att inte be honom besikta allt, men men. Lätt att vara efterklok.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Antagligen för att de inte bryr sig om att läsa monteringsanvisningen/instruktionen.
Galet om det är så. Rätt viktiga moment de håller på med, kan man tycka, så att verkligen veta vad man håller på med borde vara en självklarhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Först och främst. Jag beklagar verkligen din upplevelse och känsla. Jag kan också förstå din känsla av omoral och lurendrejeri.
Men, det är också mycket som förbryllar. Hur kan det komma sig att det tar 5år att upptäcka stora fogsprång och illa tillskurna plattor? Jag måste i det läget ändå imponeras av att företaget alls erbjöd dig kompensation, efter så lång tid. Det var ju enbart estetiskt. Estetisk garanti vet jag inte ens om det existerar, annat än i samband med besiktning.
Vidare så finns det väl inget företag som lämnar 15års garanti. Särskilt inte, då det inte ens är en påvisad skada. Det du nu har hittat, är en anmärkning från besikning. Tyvärr skulle denna besiktning ha skett i samband med badrummets färdigställande. Besiktningar kan förvisso också ske några år efter. Men då ska det handla om fördjupade undersökningar. En felmonterad klämring, skulle vara det första man såg vid en kontroll, eller besiktning.
Men, det skulle som sagt, vara intressant med en bild. Det låter nästan mer än märkligt, att ett sådant företetag inte skulle känna till klämringens funktion.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Lägg upp en bild på klämringen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är ett femton år gammalt badrum kan jag redan nu säga att det inte är ekonomiskt lönt att tvista om. Det åldersavdrag du får kommer äta upp större delen av ersättningen även om du vinner en sån tvist.

Detta förutsatt att du inte har någon vattenskada. Då kan det ju bli annorlunda ekonomiskt om det finns stora belopp att ersätta utöver badrummet.
Varför tycker du att det skulle det bli åldersavdrag när han har gjort det fuskande företaget uppmärksam på felet inom lagenlig tid?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skulle du kunna lägga upp en bild på golvbrunnen?
Det kan jag försöka göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Lägg upp en bild på klämringen
Det kan jag försöka göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kurlakarl skrev:
Hur kommer det sig att folk som dagligen, eller i alla fall varje vecka, installerar avlopp i badrum håller på med den där jäkla klämringen hit och dit och monterar på alla möjliga felaktiga sätt? Kan själv inget om detta, men är det så att det är jättesvårt och komplicerat att få det rätt? Eller ska jag bara låta min fördom om vilka skoltrötta pantskallar hantverkare ofta är få växa sig större inom mig?
Därför att det är arbetskraftsbrist i hantverkarbranschen som riktar sig till konsument. De som kan arbeta systematiskt och kan integrera läsande och skrivande i sitt arbete är för bra så de monterar inte golvbrunnar särskilt länge.

Kvar blir då att anställa lågkompetent arbetskraft, inte sällan med en annan bakgrund än från Sveriges skolsystem. Det spelar roll eftersom de då inte klarar av svenskan, de vet inte hur svensk standard för våtrum ser ut och även engelskan kan vara rejält knackig. Men kör på som man är van vid hemifrån och gissar och skarvar och missförstår sin kollegor.

Till detta kommer en svensk kultur i arbetsledning där vi är vana vid högkompetent självständig arbetskraft som jobbar ensamma. Det innebär att man inte får instruktioner av sin chef utan man får delegation. Man förväntas som anställd arbetare lösa den delegerade uppgiften självständigt utan att en förman detaljleder varje moment och löpande inspekterar.

Då blir det så här.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Först och främst. Jag beklagar verkligen din upplevelse och känsla. Jag kan också förstå din känsla av omoral och lurendrejeri.
Men, det är också mycket som förbryllar. Hur kan det komma sig att det tar 5år att upptäcka stora fogsprång och illa tillskurna plattor? Jag måste i det läget ändå imponeras av att företaget alls erbjöd dig kompensation, efter så lång tid. Det var ju enbart estetiskt. Estetisk garanti vet jag inte ens om det existerar, annat än i samband med besiktning.
Vidare så finns det väl inget företag som lämnar 15års garanti. Särskilt inte, då det inte ens är en påvisad skada. Det du nu har hittat, är en anmärkning från besikning. Tyvärr skulle denna besiktning ha skett i samband med badrummets färdigställande. Besiktningar kan förvisso också ske några år efter. Men då ska det handla om fördjupade undersökningar. En felmonterad klämring, skulle vara det första man såg vid en kontroll, eller besiktning.
Men, det skulle som sagt, vara intressant med en bild. Det låter nästan mer än märkligt, att ett sådant företetag inte skulle känna till klämringens funktion.
De estetiska felen upptäcktes tidigare, men av olika anledningar tog det lite tid att få dit besiktningsmannen och även representant från företaget. Dessutom så var ju badrummet fullt fungerade. Alltså, hade ingen panik med detta.
Även om det främst är estetiska fel när man pratar om fogsprång (förutom att fogsprång och felaktig fall gör att vatten stannar på golvet) så finns ju även här branschregler för hur stora fogsprången som mest får vara. Lämnar man ifrån sig ett kvalitetsdokument att man följt byggkeramikrådets regler för våtrum så anser jag att man bör ha följt dessa regler.

Nej, garanti på 15 år förstår jag att inte finns. Men, jag har uppmärksammat företaget kring brunnarna långt tidigare. De sa då att allt såg OK ut. Jag valde att lite på företaget.
Skulle självklart ha gjort en besiktning direkt efter färdigställandet, men jag var dum och litade på kvalitetsdokument mer de lämnade ifrån sig och deras ord. Har nu lärt mig den hårda vägen inför framtiden.

Ska försöka lägga ut en bild.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig tillräckligt om badrumsrenovering nu att en besiktningsman ska vara med i alla steg för att se till så det går rätt till, från det att avlopp dras i bjälklag, till våtrumstätning, och även när kaklet är på plats. Då borde allt kunna fixas i tid utan att entreprenören måste riva allt för att hålla på och fixa. Win win.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför tycker du att det skulle det bli åldersavdrag när han har gjort det fuskande företaget uppmärksam på felet inom lagenlig tid?
Han har haft ett fungerande badrum i 15 år och den rimliga ersättningen för felet är att han ska betala 0 kr för det och få ett nytt badrum? 🤔

Det låter helt oproportionerligt och det tror jag ingen domstol skulle säga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag har lärt mig tillräckligt om badrumsrenovering nu att en besiktningsman ska vara med i alla steg för att se till så det går rätt till, från det att avlopp dras i bjälklag, till våtrumstätning, och även när kaklet är på plats. Då borde allt kunna fixas i tid utan att entreprenören måste riva allt för att hålla på och fixa. Win win.
Det ska jag absolut göra om jag låter renovera badrum i framtiden. Klokt!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.