Unikt namn
H Hybro skrev:
Minns när jag jobbade på en möbelindustri.
Höll på med bl a målning.

Fick några droppar på glasögonen.
Chefen menade att glasögonen kunde åtgärdas med slipning, för glasen var ju slipade från början.
Det blev nya glas.
:geek:
"Glasögon" är väl ofta tillverkade av plast dessutom. Sannolikt är de inte heller "slipade" längre utan tillverkade på något annat mer kostnadseffektivt vis.

Det var mer denna typen av åtgärd jag menade med slipning.
 
Jo, jo...

10 år sen sist jag bytte glas...
Köpte hos en glasmästare.

Ska jag börja polera så behöver jag maskin, polermedel, sliphättor o annat.

Förstår att detta inte är lönsamt för mig.
 
S SmygvinkelChalle skrev:
Ta och fukta lite tidningspapper, doppa den i askan och rengör därefter glaset med askan som rengöringsmedel, fungerar klockrent även på inbrännt sot.
Man kan därefter ta lite fuktigt hushållspapper för att torka bort ränder osv.
jag kör torky som jag fuktar i vatten och doppas i askan. Gnuggar bort utan några större ansträngningar. Efteråt tar jag rent torrt torky och polerar av med. Funkar kanon.
 
  • Gilla
mr34456 och 2 till
  • Laddar…
Lånar tråden,

Angående kaminglas, planerar byta till en kamin med glas på fler sidor så brasan syns från fler platser här hemma. Då tar vi även bort lite väggar. Kaminen hamnar cirka 3 meter från altandörren och 5 meter från ytterdörren. Finns det risk för att kaminens glas sprängs vid eldning, om stekhett glas möter iskall luft som drar när man öppnar närliggande dörrar?
 
M Mjolnir skrev:
Lånar tråden,

Angående kaminglas, planerar byta till en kamin med glas på fler sidor så brasan syns från fler platser här hemma. Då tar vi även bort lite väggar. Kaminen hamnar cirka 3 meter från altandörren och 5 meter från ytterdörren. Finns det risk för att kaminens glas sprängs vid eldning, om stekhett glas möter iskall luft som drar när man öppnar närliggande dörrar?
Borde inte vara någon fara alls med de avstånd du nämner. Glasen och dess närhet är så mycket varmare i förhållandet till rumsluften än den kalla luft som kommer in medans dörrar öppnas, kaminen/glasen kommer inte kylas till den grad något kommer spricka om allt är som det ska med kaminen.

Testa att öppna dörrar nu och stå på den plats och känn efter hur mycket det drar idag.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Hej! Jag har en Scanspis 5004 FRL och har problem med sotning på glaset jag inte får bort. Jag har provat med full externluft hela tiden, torr köpt björkved inkl att elda "hårt", biltemas spisrengöring, och ungefär alla huskurer som går att hitta online - utom sådant som slipar typ stålull för att inte skada glaset.

Där det blir som varmast verkar sotet brännas så att jag kan putsa bort det med efteråt tidningspapper och aska. Men problemet verkar vara att där hettan inte riktigt kommer åt - i kanterna på glaset - går det inte att putsa bort. Iom hur spisen är byggd är det svårt att få elden att komma åt överallt, särskilt där glaset svänger.

Jag funderar därför på om man skulle kunna använda sig av en liten gasbrännare och bränna sotet på de svåråtkomliga ställena och sedan putsa bort det, men vill så klart inte riskera att skada glaset. Finns det en risk att temperaturskillnader och den heta gaslågan kan skada glaset?

Tack på förhand!

Ett stängt fönster med fläckar och repor, någon lutar armen mot karmen. Dunkelt, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotig glasyta på öppen spis, aska inuti, städflaska och skål synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig kamin glasfront, aska inuti, reflektion av en person, otydlig bakgrund, behöver städas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen spis med glasdörr, täckt av sot och aska, behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rollon Rollon skrev:
Hej! Jag har en Scanspis 5004 FRL och har problem med sotning på glaset jag inte får bort. Jag har provat med full externluft hela tiden, torr köpt björkved inkl att elda "hårt", biltemas spisrengöring, och ungefär alla huskurer som går att hitta online - utom sådant som slipar typ stålull för att inte skada glaset.

Där det blir som varmast verkar sotet brännas så att jag kan putsa bort det med efteråt tidningspapper och aska. Men problemet verkar vara att där hettan inte riktigt kommer åt - i kanterna på glaset - går det inte att putsa bort. Iom hur spisen är byggd är det svårt att få elden att komma åt överallt, särskilt där glaset svänger.

Jag funderar därför på om man skulle kunna använda sig av en liten gasbrännare och bränna sotet på de svåråtkomliga ställena och sedan putsa bort det, men vill så klart inte riskera att skada glaset. Finns det en risk att temperaturskillnader och den heta gaslågan kan skada glaset?

Tack på förhand!

[bild][bild][bild][bild]
Jag brukar använda mig av fuktat hushållspapper, sitter det hårt doppar jag det i askan och det fastbrända brukar lossna relativt lätt.
Sedan torka rent och fint med torrt hushållspapper.
 
  • Gilla
john.h och 6 till
  • Laddar…
Rollon Rollon skrev:
Hej! Jag har en Scanspis 5004 FRL och har problem med sotning på glaset jag inte får bort. Jag har provat med full externluft hela tiden, torr köpt björkved inkl att elda "hårt", biltemas spisrengöring, och ungefär alla huskurer som går att hitta online - utom sådant som slipar typ stålull för att inte skada glaset.

Där det blir som varmast verkar sotet brännas så att jag kan putsa bort det med efteråt tidningspapper och aska. Men problemet verkar vara att där hettan inte riktigt kommer åt - i kanterna på glaset - går det inte att putsa bort. Iom hur spisen är byggd är det svårt att få elden att komma åt överallt, särskilt där glaset svänger.

Jag funderar därför på om man skulle kunna använda sig av en liten gasbrännare och bränna sotet på de svåråtkomliga ställena och sedan putsa bort det, men vill så klart inte riskera att skada glaset. Finns det en risk att temperaturskillnader och den heta gaslågan kan skada glaset?

Tack på förhand!

[bild][bild][bild][bild]
Prova med slipsvamp för disk och vask av finare kornstorlek
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag brukar använda mig av fuktat hushållspapper, sitter det hårt doppar jag det i askan och det fastbrända brukar lossna relativt lätt.
Sedan torka rent och fint med torrt hushållspapper.
Tro mig, testat allt! :) Önskar verkligen det hade funkat.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Prova med slipsvamp för disk och vask av finare kornstorlek
Funderat lite på det, men orolig att repa glaset - att det ska bli en sån där matt yta. Kanske som en sista utväg...
 
Jag har kört stålull (sån där med tvål i, svinto) på min ruta, det rev ganska bra...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har kört stålull (sån där med tvål i, svinto) på min ruta, det rev ganska bra...
Ah, kan tro det! Vill bara inte repa glaset, det är ju det.
 
Stålull repar, jag provade i en glasbytta vi skulle kasta och insåg direkt att det inte var en bra idé
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag gör som FredrikR skriver enligt ovan. Och sitter det hårt så brukar jag blöta tidningspappret mer innan jag doppar det i fin aska. Efter lite gnuggande i omgångar så brukar allt släppa, men kan få göra om det några gånger efter varandra innan allt försvinner.
 
  • Gilla
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Rollon Rollon skrev:
Hej! Jag har en Scanspis 5004 FRL och har problem med sotning på glaset jag inte får bort. Jag har provat med full externluft hela tiden, torr köpt björkved inkl att elda "hårt", biltemas spisrengöring, och ungefär alla huskurer som går att hitta online - utom sådant som slipar typ stålull för att inte skada glaset.

Där det blir som varmast verkar sotet brännas så att jag kan putsa bort det med efteråt tidningspapper och aska. Men problemet verkar vara att där hettan inte riktigt kommer åt - i kanterna på glaset - går det inte att putsa bort. Iom hur spisen är byggd är det svårt att få elden att komma åt överallt, särskilt där glaset svänger.

Jag funderar därför på om man skulle kunna använda sig av en liten gasbrännare och bränna sotet på de svåråtkomliga ställena och sedan putsa bort det, men vill så klart inte riskera att skada glaset. Finns det en risk att temperaturskillnader och den heta gaslågan kan skada glaset?

Tack på förhand!

[bild][bild][bild][bild]
Som en del skrivit här. Blöt hushållspapper helst torky i vatten och aska. Jag gör så och får de bra. Tar man inte bort sotet oftare blir de bara påbyggt av nytt och blir därav mkt svårare att gnugga bort. Kör fler omgångar. Blöt lägg på aska gnugga. När du ser det börjar torka in så upprepa tills du ser resultat. Det kan sitta för djävligt när man väntar för länge med att putsa av. Tror också de beror mkt på att veden inte är riktigt torr samt otät list.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.