lunnabo lunnabo skrev:
Första frågan är hur mycket i pension och andra eventuella inkomster som denna skröppliga förälder har.

Andra frågan är vilka övriga tillgångar denna skröppliga förälder har.

Är pension och inkomster för höga så får denna skröppliga förälder inget bostadstillägg.

Har denna skröppliga förälder tillgångar över 100.000 kr så blir det inte heller något bostadstillägg.
Dessa eventuella tillgångar kan ge ges bort till behövande barn...

Vad som sedan ska hyras ut är också en faktor.
Bostadstillägg begränsas om ytan är för stor så man måste inte hyra ut hela huset.
Specificera i kontraktet hur många kvm som hyrs ut.
Hyran kan vara maximalt för vad som accepteras för bostadstillägg.
Bättre (för er) med högre hyra och mer bostadstillägg och betala in lite skatt än mindre bostadstillägg och ingen skatt alls.

Vad som är moraliskt riktigt är olika beroende på vem som svarar.
 
Mats-S
Personligen skulle jag aldrig ingå i en sådan här uppgörelse, som bäddat för osämja när föräldern dör och huset ska skiftas till någon av syskonen. Även bäddat för bråk angående löpande underhåll av huset så länge föräldern bor kvar.

Sälj huset till extern köpare (eller syskon för marknadspris) och köp en bostadsrätt till er förälder, problem solved, inget underhåll och inget bråk om vem som ska ha huset.
 
Mats-S Mats-S skrev:
köp en bostadsrätt till er förälder, problem solved
Du tror inte att föräldern kanske vill bo i det hus denne trivs i?
 
  • Gilla
Grundlös och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Jösses, de flesta villor som är beboeliga har ett värde på flera miljoner. Vad de är taxerade till är ett annat värde än marknadsvärdet, och det är marknadsvärdet man säljer sitt hus för, inget annat.
Nej.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Förälder är gammal och börjar bli skröpplig och virrig. Det ansågs vara en god idé att överlåta huset till barnen för att sedan hyras tillbaka till föräldern. Men hur bär man sig åt för att optimera det här med tanke på skatt och bidrag?
Det verkar vara max 50 000 om året man kan ta emot i hyra innan man behöver skatta för det, stämmer det?
Om man samäger huset med ett syskon, blir det då 50 000 per syskon?
Ni tar upp halva hyran var i deklarationen eftersom det är 50-50 ägande (borde gå) Om föräldern endast betalar driften så behöver man inte ta upp något i deklarationen.
Viktigt OBS ni som syskon måste vara helt överens oavsett om ni är bästa vänner idag så är att äga något tillsammans bästa sättet att bli osams när det gäller gemensamt ägande och speciellt efter föräldrar.
Absolut bäst att låta förälder fortsätta äga och ni hjälper föräldern att göra just det.
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Hans Lindgren2 Hans Lindgren2 skrev:
Ni tar upp halva hyran var i deklarationen eftersom det är 50-50 ägande (borde gå) Om föräldern endast betalar driften så behöver man inte ta upp något i deklarationen.
Viktigt OBS ni som syskon måste vara helt överens oavsett om ni är bästa vänner idag så är att äga något tillsammans bästa sättet att bli osams när det gäller gemensamt ägande och speciellt efter föräldrar.
Absolut bäst att låta förälder fortsätta äga och ni hjälper föräldern att göra just det.
Hans Lindgren har Du verkligen läst frågan som TS ställer??

För att uppmärksamma dig och andra så är frågan som TS ställer
Hur optimera skatt och bidrag?

Hans Lindgren kan du berätta mer om hur du kom fram till svaret
"Absolut bäst att låta förälder fortsätta äga och ni hjälper föräldern att göra just det."?

Jag har en helt motsatt uppfattning på hur man uppnår Optimering av skatt och bidrag för TS.

Mitt svar är överlåtelse av huset till barnen genom gåva av skröppliga fadern.

Sedan hyra ut huset till fadern för 8.000 kr i månaden.
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Hans Lindgren har Du verkligen läst frågan som TS ställer??

För att uppmärksamma dig och andra så är frågan som TS ställer
Hur optimera skatt och bidrag?

Hans Lindgren kan du berätta mer om hur du kom fram till svaret
"Absolut bäst att låta förälder fortsätta äga och ni hjälper föräldern att göra just det."?

Jag har en helt motsatt uppfattning på hur man uppnår Optimering av skatt och bidrag för TS.

Mitt svar är överlåtelse av huset till barnen genom gåva av skröppliga fadern.

Sedan hyra ut huset till fadern för 8.000 kr i månaden.
Jag svarade på "grundlös" fråga, resterande av mitt svar "att äga något tillsammans" är grundat på egna erfarenheter genom mig själv och vänner, att hjälpa skröplig förälder att bo kvar är också byggt på egen erfarenhet, det som jag inte förordar är att få fastigheten som gåva för att sen behöva hyra ut den till gåvogivaren känns inte bra.
 
  • Gilla
Karusellen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är summan av alla utgifter för staten/kommunerna som ger skattetrycket, knappast en enstaka post. Men att mångmiljonärer lurar till sig bidrag som i detta fallet sticker ju i ögonen.
Nisse, "Nissens" på vilket sätt är det som någon mångmiljonär eller inte i detta fall "lurar" till sig bidrag?

Är detta inte helt öppet förfarande där allt kommer bli dokumenterat med avtal om överlåtelsen av huset, lagfart, hyreskontrakt, ansökan om bostadstillägg?
 
  • Gilla
Grundlös och 3 till
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Det verkar vara max 50 000 om året man kan ta emot i hyra innan man behöver skatta för det, stämmer det?
Om man samäger huset med ett syskon, blir det då 50 000 per syskon?
Från Skatteverket om schablonavdraget på 40.000 kr.
Dessutom så får man göra ett avdrag om 20% av hyran. 20% på 50.000 kr är 10.000 kr.

Är hyran 8.000 kr i månaden exklusive driftkostnader så blir årshyra 96.000 kr.
Minus 20% 19.200 kr återstår 76.800 minus schablonavdblonavdraget 40.000 kr.
36.800 kr att betala 30% skatt på.
11.040 kr skatt.
Hyra netto 96.000 kr minus 11.000 kr
85.000 dvs i princip 7.000 kr per månad.

Hyresinkomst 7.000 kr per månad.
Skatt 1.000 kr per månad

Bostadstillägg 7.200 kr per månad vid bruttopension på 12.000 kr.

Avdraget gäller per bostad och år. Det betyder att

  • du kan hyra ut en lägenhet och ett hus och göra ett schablonavdrag för varje bostad
  • du bara får göra schablonavdrag för det antal månader som du har ägt eller hyrt bostaden
  • ni får dela på schablonavdraget om ni är flera personer som äger bostaden eller som står på hyresavtalet.
 
  • Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Nissens
lunnabo lunnabo skrev:
Nisse, "Nissens" på vilket sätt är det som någon mångmiljonär eller inte i detta fall "lurar" till sig bidrag?

Är detta inte helt öppet förfarande där allt kommer bli dokumenterat med avtal om överlåtelsen av huset, lagfart, hyreskontrakt, ansökan om bostadstillägg?
Gör dig inte dummare än du är.
 
M MaudH skrev:
Läs på hos Skatteverket sngående lagfart, tror inte detta stämmer vid gåva! Det blir nog enbart expeditionsavgift på ca 800 kr.
Problemet är om lånen är för höga, om barnen betalar mer än 85% av taxeringsvärdet så räknas det inte som gåva. Om jag tänker rätt så kan man inte lösa detta genom gåvan inkluderar lån. Utan de kan bara skänka det värde som är obelånat.
 
Nissens Nissens skrev:
Gör dig inte dummare än du är.
Helt lagligt förfarande. Du får försöka få till en lagändring om detta stör dig så mycket.
 
  • Gilla
Grundlös och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vem har bostadsbidrag för biende i eget hus?

/ATW
Man kan faktiskt få det. Vet inte reglerna exakt men det är fullt möjligt
 
F fribygg skrev:
Är det ok om person A i mitt exempel överlåter fastigheten värd 50 mille och bidragsmaximerar istället för att belåna sig eller hyra ut ett par rum eller några lägenheter om det behövs lite kontanter och inte bara teoretiska fastighetsvärden?
Person A har förmodligen betalat mer skatt under sitt liv än han kan lyfta i bidrag med det upplägget, så ska inte han också få rätt till att ta del av bidragssystemet han har varit med att finansiera när han har arbetat ihop till en femyimiljonersvilla, som han dessutom förmodligen betalat både mer i både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt för under sina år. Förmodligen kommer han ha betalat in betydligt mer till staten under sitt liv än han kommer att ha fått i bidrag.

Men jag antar att du driver en bank som upplåter seniorlån och tycker att A hellre ska berika dig än att få lite återbäring på all skatt han betalat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Ja och utan hyra får man inget bostadsbidrag. Detta är alltså ett sätt att behålla kakan och samtidigt få bidrag för den. Moraliskt tveksamt - absolut, men fullt lagligt. Alternativet är att sälja huset och flytta till hyreslägenhet.

På samma sätt får man enbart ha max 100 tusen i kontanta medel för att uppbringa bostadsbidrag. Har man större tillgångar så gör man bäst i att ge dessa till sina barn eller annan person man litar på där inte myndigheterna hittar dom.
Skilj på bostadsBIDRAG och bostadsTILLÄGG.
Det senare är till för 66+ och beräknas efter bostadskostnad och inkomst. Kontanta medel räknas inte, men räntor och andra kapitalintäkter.
 
  • Gilla
Grundlös och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.