H
A Anders_Nilsson skrev:
Seriöst, det behövs inte Motul eller Mobil 1 till din slitna Toyota Corolla 1.5 liter sugmotor som du pendlar 3000 mil om året med utan det som är viktigast är att du kör försiktigt.
Seriöst.
Kör man 3000 mil på ett år med en sliten motor, så skulle jag absolut välja en Mobil 1 Peak Life 5W-50. Den kommer att minska oljeförbrukningen till ett minimum efter som den inte blir tunn när den blir varm, bibehåller ett högre oljetryck vid slitna lager och rent allmänt ger en tätare motor.

Den är avsedd just för ändamålet, och ja, jag har provat detta när jag pendlade 20 mil per dag med en Mercedes 240 V6 som drog en hel del olja när jag köpte den. Efter byte till 5W-50 behövde jag inte längre fylla något mellan oljebytena. Så förutom att motorn fick en bra olja, jag slapp sulla med att ha extra olja med mig och fylla på ibland, så slapp jag även köpa extra olja för att fylla på med.

Jag handlar som regel olja och filter från Oljemagasinet vilket jag tycker har fungerat bra och varit prisvärt. Säkert går det att komma undan billigare på något annat ställe också.
 
J Jaggatagga skrev:
Mm. Den här kinesium-memen börjar bli tröttsam och anspelar på någon slags hybris. Syndarna är snarare butiker som köper in skräp. Och ärlig talat är Biltema ganska OK. De är iaf. bra på att återkalla grejer när de visar sig vara farliga ...

Jula avskyr jag dock. Jag har köpt alldeles för mycket grejer som bara inte funkar där. Samt deras uppdelning mellan "billiga" och "märkesvaror" känns konstgjord, som ett sätt att lura på en halvbra märkesgrejer, där Biltema håller sig till billigt.

Jag tänker mig att Jula och Biltema är varandras främsta konkurrenter?
Konkurrensen är mellan emv varorna. ungefär samma kvalitet. En skillnad mellan de två är att Jula har ett bredare sortiment med märkesvaror. Det gör skillnad
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag gissar tvärtom på att Jula helst skulle vilja att kunderna väljer Meck-tools, Kortslut och vad de nu kallar sina egna direktimporterade prylar, istället för märkesvarorna. De lär, trots priset, ha en betydligt bättre marginal.
Intressant teori. Jag tänker också att det dyrare märkesalternativet kanske får Meec tools att framstå som riktigt prisvärt?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Konkurrensen är mellan emv varorna. ungefär samma kvalitet. En skillnad mellan de två är att Jula har ett bredare sortiment med märkesvaror. Det gör skillnad
Ja. Jag tycker att Julas billiga prylar oftare har "finesser" än Biltemas. Och på billiga grejer brukar finesser fungera kasst. Dumt och enkelt är bättre. Men det kan vara inbillning från min sida.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
C
J Jaggatagga skrev:
Jag tänker också att det dyrare märkesalternativet kanske får Meec tools att framstå som riktigt prisvärt?
Ja, de kompletterar säkert varandra på flera olika sätt, men jag tror att man inte heller får underskatta det uppenbara att sortimentet tilltalar en bredare kundkrets. Även om jag tycker det verkar som att kvalitetsprylarna sakta är på väg bort från Julas hyllor. Samma sak med t.ex. Clas Ohlson. Det verkar generellt gå mer åt att man breddar sortimentet snarare än fördjupar det.

Precis som Biltema som ju tvärtom kör hardcore med EMV, oftast bara ett alternativ och ett allt bredare sortiment.

Tror det är en (långsam) effekt av transitionen från postorder till köplador.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Förstår dock inte riktigt tanken med att göra saker medvetet dåliga eller halvdana om dom verkligen har resurser att göra dom bra?
Skulle verkligen folk bli avskräckta av att betala 150kr för en bra skiftnyckel istället för en halvdan för 130kr?
Eller 10kr mer för en oljefilternyckel som faktiskt håller att lossa filtret med?
Eller 5kr extra för en kabel som faktiskt går att böja i kylan?

Jag vet inte men känns som om det ligger mer bakom alla dåliga produkter än jakten på lägsta pris för biltema är iaf inte billigast, man kan köpa tex vinkelslip billigare än på biltema så dom kunderna förlorar dom iaf, vore det inte då mer logiskt att sälja en där kunderna säger, "wow vilken fin maskin" för 300kr istället för rena skiten för 250? Personligen köper jag nog hellre en makita eller metabo för 600kr iaf men är säker på att det finns många hobbyanvändre som uppskattar den vettiga 300kr maskinen med böjbar sladd.
 
Det finns många aspekter i inköpsledet...............Det kanske bara är 10% av allt som tillverkas enkom åt köparen. Resten hittar man på stora mässor där tillverkarna bjuder ut sina tingestar och man tänker som inköpare att detta passar oss. Köpläge uppstår och man förhandlar fram ett pris som passar båda och kvaliteten blir då därefter. Det är ju en balansgång som inköparen får hålla koll på. Köper man för billigt så kanske det blir för dåligt och många garantiärenden och kanske förlust på kuppen......De flesta landar nog en bit ovanför, rimlig kvalitet till rimligt pris och skaplig avans.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Tossegubbe skrev:
Personligen köper jag nog hellre en makita eller metabo för 600kr iaf men är säker på att det finns många hobbyanvändre som uppskattar den vettiga 300kr maskinen med böjbar sladd.
Nu är du ju förvisso lite fel ute med magnituden. Om vi tittar på realiteten kostar den billiga Meec-tools-vinkelslipen 199:- och Makitan 1 999:-, dvs en faktor 10 i prisskillnad. Då blir det lite mer uppenbart varför vissa väljer ena eller andra alternativet.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är du ju förvisso lite fel ute med magnituden. Om vi tittar på realiteten kostar den billiga Meec-tools-vinkelslipen 199:- och Makitan 1 999:-, dvs en faktor 10 i prisskillnad. Då blir det lite mer uppenbart varför vissa väljer ena eller andra alternativet.
Mjae, snabbsökning bara som exempel. Österbergs järnhandel här i trakten har ofta kampanj på 125mm för 5-700kr av både Makita, Metabo, Hikoki och andra märken. Förvissa basmodellerna men funkar bra mycket bättre än typ meec och liknande i mitt tycke, vill man ha kraftiga modellerna på 1400w kostar dom dryga tusenlappen men många lägen föredrar jag lätta och greppvänliga 700w maskiner och praktisk användning upplever jag 700w makita kraftigare än påstådda 1200w lågpris men med mindre vibration och ljudnivå samt vikt.

https://www.computersalg.se/i/1429372/makita-ga5030r-vinkelslip-720-w-125-mm?utm_source=googlefeed&utm_medium=11114965-hus-have-el-værktøj-professionelt-el-værktøj-el-værktøj-230v-vinkelslibere-p&utm_campaign=makita&utm_content=72&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAnfmsBhDfARIsAM7MKi2lA76agLEL5F351pAfwpKRJimV7BQiJBqRWNTK6sWeE6RDlq4fsKAaAvIXEALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
T Tossegubbe skrev:
Mjae, snabbsökning bara som exempel.
Ja, jo, men den maskinen hittar du inte på Jula och definitivt inte på Biltema.
Handlar själv i första hand kvalitetsprodukter och otroligt sällan på Jula eller Biltema, så jag delar din uppfattning fullt ut. De som handlar på köpladorna har nog dock en helt annan mentalitet.
 
C cpalm skrev:
Ja, jo, men den maskinen hittar du inte på Jula och definitivt inte på Biltema.
Handlar själv i första hand kvalitetsprodukter och otroligt sällan på Jula eller Biltema, så jag delar din uppfattning fullt ut. De som handlar på köpladorna har nog dock en helt annan mentalitet.
Nej dom maskinerna behöver jag inte ens klä på mig för att få hem 🤣🤣
Men som du säger så är det upp till var och en var man lägger sina värderingar, ville bara tydliggöra att märkesmaskiner inte måste vara en förmögenhet heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Se det så här istället. Förklara för fru Svensson som ska köpa en vinkelslip. Hon vet att maskinen kommer att ligga på hyllan för det mesta. Förvisso har en projekt där hon ska kapa några metallrör. kanske en halvtimmes jobb. Varför ska hon då lägga 800:- för att få lite bättre kvalitet på en maskin som hon ville ha men vet att användningen kommer vara sparsam.
Biltema är Nästan lika bra enligt resonemanget. En skruvdragare kan vara lättare.
Men oavsett, Biltema fyller sin plats. Sen är det dags att faktiskt inse. Det met varor som är helt okej än vad man kan tro när man läser trådar om Biltema. Rent ekonomiskt så kan man inte ha hur dåliga varor som helst returkostnaderna skulle knäcka Biltema. Då har jag inte nämnt att folk skulle sluta handla där. Sen tror jag en viktig detalj är att man jämför biltemas billigaste tång med en liknande från Bacho.
Biltemas billigaste tång fyller sin funktion för många. Men det är ingen Bacho Kostar inte som en Bacho. man säger inte bättre än en bacho.
Själv köpet köper jag bara bacho eller Stanley när det gäller den typen av varor.
Men metabo eller makita? Blå Bosch Det ska vara kvalitet 😉 Biltemas hylsnyckel sats med 10års garanti är bra
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Nej dom maskinerna behöver jag inte ens klä på mig för att få hem 🤣🤣
Men som du säger så är det upp till var och en var man lägger sina värderingar, ville bara tydliggöra att märkesmaskiner inte måste vara en förmögenhet heller.
Märkesvaror har gått ner i pris. troligtvis tackvare butiker som Biltema och Jula.
Även om det är emv så påverkar det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Själv köpet köper jag bara bacho eller Stanley när det gäller den typen av varor.
Men metabo eller makita? Blå Bosch Det ska vara kvalitet 😉 Biltemas hylsnyckel sats med 10års garanti är bra
Hahaha vi har väldigt olika uppfattning om bra maskiner, blå bosch är för mig ett mellanläge, billigare än "riktig" proffsnivå men bättre än hobbymaskin. Mest för att dom har så mycket mindre utbud än milwaulkee, makita, hilti mm
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Se det så här istället. Förklara för fru Svensson som ska köpa en vinkelslip. Hon vet att maskinen kommer att ligga på hyllan för det mesta. Förvisso har en projekt där hon ska kapa några metallrör. kanske en halvtimmes jobb. Varför ska hon då lägga 800:- för att få lite bättre kvalitet på en maskin.
Jag skulle säga till henne att för bara lite mer pengar så får hon en maskin som är lättare att använda, bekvämare att hålla. Säkrare med mjukstart och nollspänningsbrytare.
Samt att maskinen är mer miljövänlig för den överlever 5 lågprismaskiner.

Därmed inte sagt att hon bryr sig om dom argumenten men dom är alla bra och sanna.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.