P pmd skrev:
Är det något att oroa sig för?
Nej, det tycker jag inte. Vi får väl följa det japanska vaccinet framgångar och se. Vad jag inte förstår eller har en skeptisk ställning till har väl väldigt liten betydelse. 😇
(Säkerhetsstudier var bra redan 2020, men effektiviteten inte bra nog, så helt ny är tekniken inte).
Jag litar nog ganska mycket på att japanerna är noggranna. 😉
P pmd skrev:
Vad innebär det? Vad är modified nucleobase methyl-pseudouridine? Jag har tydligen underlåtit att hänga med i covid-vaccin-nyhetsflödet.
Nja, det handlar väl mer om hur djupt man vill dyka in i vaccinets biologiska eller kemiska funktion. Den "kemiska" modifierade molekylen i mRNAt har väl inga kända bieffekter och nyttan är att "gömma" vaccinets mRNAt för immunförsvaret. mRNA ska inte finnas där immunförsvaret är aktivt. Tyskarna försökte ju göra ett ("grönt") mRNA vaccin utan denna modifiering och tänkte sig att mRNAt som immunförsvaret reagerade starkt på skulle fungera som adjuvant och förstärka effekten av (mRNAt i) vaccinet, men det fungerade inte, iaf inte bra nog för att bli godkänt i fas 3 studien. Modifieringen var ju en lösning på ett känt problem .

P pmd skrev:
Ja, det tror jag. SARS-CoV-2 fortsätter att mutera.

Jag tog min sjätte covid-vaccin-spruta i början av november, samtidigt som jag fick den årliga influensasprutan i andra armen. (Världens bästa vaccinatör; jag kände inte ens nålsticket).
Jag kommer att fortsätta att vaccinera mig mot covid-19 och influensa varje höst. Eller kanske oftare mot covid-19 om Folkhälsomyndigheten rekommenderar det.

Jag har vaccinerat mig mot säsongsInfluensan sen några år innan covid-19 drabbade oss. Nu blir det två sprutor, men båda kan ju tas vid samma tillfälle så det är inte betungande.
Jag har aldrig tagit någon årlig influensaspruta någonsin, men kanske omprövar det (icke)beslutet om, eller snarare när det blir aktuellt. 😉
 
P
P paralun skrev:
Sen kan man då i Sverige just nu bara ta en spruta i någon av regionernas vaccinationsställen.
I början av november tog jag en covidspruta på en privat klinik. Den bekostades av landstinget.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Den "kemiska" modifierade molekylen i mRNAt har väl inga kända bieffekter och nyttan är att "gömma" vaccinets mRNAt för immunförsvaret.
Jaha! Det är väl den där hacken med vilken man lurar kroppens antivirusprogram (originalet!) genom att byta ut U mot Ψ i nukleotidsekvensen?
Årets Nobelpris.

Hur lurar man antivirusprogrammet om inte den hacken fungerar?
 
Redigerat:
P pmd skrev:
I början av november tog jag en covidspruta på en privat klinik. Den bekostades av landstinget.
Jo det är då en vårdcentral som regionen har avtal med och som betalas med skattemedel från regionen.
 
P
Poängen är att man inte måste vaccinera sig på någon av regionernas vaccinationsställen.
(Åtminstone inte i början av november).

F.ö. finns det väl inte speciellt många vårdcentraler som inte har avtal med landstinget?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Poängen är att man inte måste vaccinera sig på någon av regionernas vaccinationsställen.
(Åtminstone inte i början av november).

F.ö. finns det väl inte speciellt många vårdcentraler som inte har avtal med landstinget?
Jo många vårdcentraler i Sverige är numera privata och man gör själv sitt vårdval vart man vill gå.
Bara att kolla själv på 1177.se

Sen utan ett avtal med en region så går det inte att få tag på covidvaccin vad jag vet eftersom det är en central EU-upphandling via en vaccinsamordnare och sedan kommer vaccinet till varje land inom EU.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det är då en vårdcentral som regionen har avtal med och som betalas med skattemedel från regionen.
Jag skulle då inte kalla t.ex. https://vaccindirekt.se/om-oss/ för en vårdcentral och det gör inte Region Stockholm heller. Däremot så går det bra att vaccinera sig där gratis mot covid och influensa om man uppfyller de krav som Fohm har ställt upp, naturligtvis får de förstås ersättning för det.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle då inte kalla t.ex. [länk] för en vårdcentral och det gör inte Region Stockholm heller. Däremot så går det bra att vaccinera sig där gratis mot covid och influensa om man uppfyller de krav som Fohm har ställt upp, naturligtvis får de förstås ersättning för det.
Jo nu har ju Vaccindirekt avtal med Region Stockholm samt Uppsala.
"På VaccinDirekt vaccinerar vi mot covid-19 på uppdrag av Region Stockholm och Region Uppsala. I övriga regioner kan vi tyvärr inte erbjuda er detta och ber vi att få hänvisa till 1177 och respektive region."
https://vaccindirekt.se/vaccinationer/covid-19/
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu har ju Vaccindirekt avtal med Region Stockholm samt Uppsala.
"På VaccinDirekt vaccinerar vi mot covid-19 på uppdrag av Region Stockholm och Region Uppsala. I övriga regioner kan vi tyvärr inte erbjuda er detta och ber vi att få hänvisa till 1177 och respektive region."
[länk]
Som sagt, de är verkligen inte en vårdcentral för det, vilket du påstod i #19 325
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt, de är verkligen inte en vårdcentral för det, vilket du påstod i #19 325
Ok, "Vaccinationsställe" med avtal med regionen.... Men allt ser man ju via 1177.se hur det ser ut i sin region.
 
P pmd skrev:
Jaha! Det är väl den där hacken med vilken man lurar kroppens antivirusprogram (originalet!) genom att byta ut U mot Ψ i nukleotidsekvensen?
Årets Nobelpris.
Hmm. Var det fel forskare fick Nobelpriset nu igen?
https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2023/215768-award-ceremony-speech-swedish/

Det gick ju utan den där modifieringen. 🤔
P pmd skrev:
Hur lurar man antivirusprogrammet om inte den hacken fungerar?
Jag tror att om en betydligt mindre mängd mRNA används så kan det nog gå under radarn och undvika att försvarsstyrkorna mobiliseras och går till full attack.

Det vi vanligtvis benämner immunförsvaret är bara aktivt utanför cellerna, så väl inne i cellen kan enzymet förstärka effekten dvs öka produktionen av antigen (vaccinet).

Sen är ju inget så enkelt, allra minst immunförsvaret.
Det har viss koll på vad som händer inne i cellerna också.
Och inne i cellerna finns det andra mekanismer (enzymer) som bryter ner främmande proteiner, vilket bland annat skulle kunna förklarar varför 10-20% inte blev sjuka i covid alls trots de saknade B&T-cellsimmunitet (minne av infektion/immunitet).
 
Hydroxiklorokin som tillsammans med Ivermektin var det som vaccinmotståndare ute i världen rekommenderade , står för en ökning med nästan 17000 dödsfall i de 6 länder som tas upp i en ny stor metastudie.

”Deaths induced by compassionate use of hydroxychloroquine during the first COVID-19 wave: an estimate” av Alexiane PRADELLE, Sabine MAINBOURG, Steeve PROVENCHER, Emmanuel MASSY, Guillaume GRENET, Jean-Christophe LEGA
”Highlights
• Hydroxychloroquine was prescribed in hospitalised patients with Covid-19 despite of the low-level evidence.
• Subsequently, HCQ use was associated with an 11% increase in the mortality rate in a meta-analysis of randomized trials.
• The number of hydroxychloroquine related deaths in hospitalised patients is estimated at 16,990 in six countries.
• These findings illustrate the hazard of drug repurposing with low-level evidence for the management of future pandemics.
Abstract
Background
During the first wave of COVID-19, hydroxychloroquine (HCQ) was used off-label despite the absence of evidence documenting its clinical benefits. Since then, a meta-analysis of randomised trials showed that HCQ use was associated with an 11% increase in the mortality rate. We aimed to estimate the number of HCQ-related deaths worldwide.
Methods and findings
We estimated the worldwide in-hospital mortality attributable to HCQ use by combining the mortality rate, HCQ exposure, number of hospitalised patients, and the increased relative risk of death with HCQ. The mortality rate in hospitalised patients for each country was calculated using pooled prevalence estimated by a meta-analysis of published cohorts. The HCQ exposure was estimated using median and extreme estimates from the same systematic review. The number of hospitalised patients during the first wave was extracted from dedicated databases. The systematic review included 44 cohort studies (Belgium: k = 1, France: k = 2, Italy: k = 12, Spain: k = 6, Turkey: k = 3, USA: k = 20). HCQ prescription rates varied greatly from one country to another (range 16–84%). Overall, using median estimates of HCQ use in each country, we estimated that 16,990 HCQ-related in-hospital deaths (range 6267–19256) occurred in the countries with available data. The median number of HCQ-related deaths in Belgium, Turkey, France, Italy, Spain, and the USA was 240 (range not estimable), 95 (range 92–128), 199 (range not estimable), 1822 (range 1170–2063), 1895 (range 1475–2094) and 12739 (3244− 15570), respectively.
Conclusions
Although our estimates are limited by their imprecision, these findings illustrate the hazard of drug repurposing with low-level evidence.”
https://www.sciencedirect.com/.../pii/S075333222301853X
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Hydroxiklorokin som tillsammans med Ivermektin var det som vaccinmotståndare ute i världen rekommenderade , står för en ökning med nästan 17000 dödsfall i de 6 länder som tas upp i en ny stor metastudie.

”Deaths induced by compassionate use of hydroxychloroquine during the first COVID-19 wave: an estimate” av Alexiane PRADELLE, Sabine MAINBOURG, Steeve PROVENCHER, Emmanuel MASSY, Guillaume GRENET, Jean-Christophe LEGA
”Highlights
• Hydroxychloroquine was prescribed in hospitalised patients with Covid-19 despite of the low-level evidence.
• Subsequently, HCQ use was associated with an 11% increase in the mortality rate in a meta-analysis of randomized trials.
• The number of hydroxychloroquine related deaths in hospitalised patients is estimated at 16,990 in six countries.
• These findings illustrate the hazard of drug repurposing with low-level evidence for the management of future pandemics.
Abstract
Background
During the first wave of COVID-19, hydroxychloroquine (HCQ) was used off-label despite the absence of evidence documenting its clinical benefits. Since then, a meta-analysis of randomised trials showed that HCQ use was associated with an 11% increase in the mortality rate. We aimed to estimate the number of HCQ-related deaths worldwide.
Methods and findings
We estimated the worldwide in-hospital mortality attributable to HCQ use by combining the mortality rate, HCQ exposure, number of hospitalised patients, and the increased relative risk of death with HCQ. The mortality rate in hospitalised patients for each country was calculated using pooled prevalence estimated by a meta-analysis of published cohorts. The HCQ exposure was estimated using median and extreme estimates from the same systematic review. The number of hospitalised patients during the first wave was extracted from dedicated databases. The systematic review included 44 cohort studies (Belgium: k = 1, France: k = 2, Italy: k = 12, Spain: k = 6, Turkey: k = 3, USA: k = 20). HCQ prescription rates varied greatly from one country to another (range 16–84%). Overall, using median estimates of HCQ use in each country, we estimated that 16,990 HCQ-related in-hospital deaths (range 6267–19256) occurred in the countries with available data. The median number of HCQ-related deaths in Belgium, Turkey, France, Italy, Spain, and the USA was 240 (range not estimable), 95 (range 92–128), 199 (range not estimable), 1822 (range 1170–2063), 1895 (range 1475–2094) and 12739 (3244− 15570), respectively.
Conclusions
Although our estimates are limited by their imprecision, these findings illustrate the hazard of drug repurposing with low-level evidence.”
[länk]
Det var väl inte bara vaccinskeptiker som rekommenderade Hydroxiklorokin till Covid-19 patienter?
Betyder det, enl. studien, att dessa 17 000 döda skulle ha överlevt?
 
M mickef skrev:
Det var väl inte bara vaccinskeptiker som rekommenderade Hydroxiklorokin till Covid-19 patienter?
Nej, men de drev på ett antal oseriösa forskare som argumenterade för deras sak.
M mickef skrev:
Betyder det, enl. studien, att dessa 17 000 döda skulle ha överlevt?
Kan man tolka detta ur studien annorlunda menar du:
" The number of hydroxychloroquine related deaths in hospitalised patients is estimated at 16,990 in six countries."
 
K Kurtivan skrev:
Nej, men de drev på ett antal oseriösa forskare som argumenterade för deras sak.

Kan man tolka detta ur studien annorlunda menar du:
" The number of hydroxychloroquine related deaths in hospitalised patients is estimated at 16,990 in six countries."
Ska man tolka det som att dessa 17 000 dog av medicineringen? Av hur många?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.