B b8q skrev:
[bild]
Så jobbigt när sladden blev vikt.
 
Väghyvel har jag glömt fanns.
Gul Volvo BM grävmaskin på grus med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
 
  • Gilla
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Passerade en här i lördags. Följd av en hjullastare som snällt nog puttade bort vallarna från alla infarter.
för en dryg vecka sedan var det en ensam hjullastare som hyvlade och skottade bort vallarna. Hyvelbladet satt bak på traktorn, så det blev ett fasligt åkande fram och tillbaks där husen stod lite tätare.
 
Mikael_L
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Bitvarg ! som namnet var i fordom ...

Namnet kom sig helt enkelt av namnet på företaget som tillverkade de första väghyvlarna i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väghyvel
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Det där var väl ändå en av livets gåtor...
Hur fasen kunde det bli så?

/Höghus
Jag håller med, det höll ju en sömnlös i grubblerier under uppväxtåren.
Och så tog man tag i det hela och lyckades ordna till det, och några dagar senare var det nya sådana där kringlor på sladden.
 
Jonas Persson
B b8q skrev:
[bild]
Amatör
En telefonhandenhet med ihoptrasslad sladd bredvid knappsatsen på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Nyfniken och 19 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Kommer varje år och styr upp grusvägen, i höstas mötte jag den rackarn. Men håller med, minns rivjärnsmärkena i asfalten förr

Gultonad hjullastare med skopa korsar grusväg vid blått M-vägmärke, omgärdad av skog i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med, det höll ju en sömnlös i grubblerier under uppväxtåren.
Och så tog man tag i det hela och lyckades ordna till det, och några dagar senare var det nya sådana där kringlor på sladden.
Jag kan fortfarande inte, även om det är sällan numera, se en krullsladd som på bilden utan att reda ut den...

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Höghus Höghus skrev:
Jag kan fortfarande inte, även om det är sällan numera, se en krullsladd som på bilden utan att reda ut den...

/Höghus
Och inte får man mycket för det då plasten minns råttboet, inte den fina magiska spiralen, och ser för bedrövlig ut.

Off topic, men samma problem irriterar mig när en tex apparatsladd buntats ihop på fabriken och dess fortsatta liv blir som krympling och inte en rak fin sladd. Ibland måste man avsluta dess lidande och ersätta den med en ny rak.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag kan fortfarande inte, även om det är sällan numera, se en krullsladd som på bilden utan att reda ut den...

/Höghus
Samma här.
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Bra spaning! De används fortfarande för att hyvla grusvägar, men länge sen jag såg nån på vintern också.

Jag gissar att lastbilar med enkelt plogblad både är snabbare och smidigare. Kanske sliter de mindre på asfalten också då bladen vilar på släpskor, men det kan man kanske sätta på hyvlarna med.

Roliga fordon hur som helst, väghyvlar. Det är ju något man skulle vilja köra någon gång.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Nja, när isen bitit sig fast ordentligt och vägen är ojämn körs fortfarande väghyvlar. Men det sliter på asfalten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Här i krokarna körs det väghyvlar både sommar som vinter.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att lastbilar med enkelt plogblad både är snabbare och smidigare. Kanske sliter de mindre på asfalten också då bladen vilar på släpskor, men det kan man kanske sätta på hyvlarna med.

Roliga fordon hur som helst, väghyvlar. Det är ju något man skulle vilja köra någon gång.
Min morbror som plogar större delen av norra Pajala kommun har väghyvel, men visst han använder lastbilen mest av samma skäl som du antar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Väghyvlar ser jag ännu här också men dom har blivit litet sällsyntare. Men det finns många grusvägar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.