Vaknade upp till en liten mindre smäll i huset inatt och såg att jag hade fått en spricka i taket på första våningen.
Är det något man behöver vara orolig för? Huset är byggt på 50-talet. Vi är nyligen inflyttade så kanske har man gjort något fel? Temperaturen kanske spelar roll?
Tacksam för all hjälp/tips
Är det något man behöver vara orolig för? Huset är byggt på 50-talet. Vi är nyligen inflyttade så kanske har man gjort något fel? Temperaturen kanske spelar roll?
Tacksam för all hjälp/tips
Nej, det är en gammal tapet som ligger på, det verkar som den är fäst på masonitskivor.S sinuslinus skrev:
Sen är det taket mellan första och andra våningen, men ja, väldigt kallt ute och varmt inne
I med målarfog/latexfog (inte silikon!) och måla över. Är knappt lönt att försöka med spackel eller dylikt, då kommer det bara spricka upp igen mellan årstiderna.
Taket består i regel av fler delar än bara undertak, det där är bara kosmetiskt så länge skivan i sig inte fladdrar upp/ner när du trycker på den. Men själva bärigheten är inget att oroa sig för, sådant händer, speciellt när hus får nya ägare med andra levnadsmönster
Taket består i regel av fler delar än bara undertak, det där är bara kosmetiskt så länge skivan i sig inte fladdrar upp/ner när du trycker på den. Men själva bärigheten är inget att oroa sig för, sådant händer, speciellt när hus får nya ägare med andra levnadsmönster
Jag har några liknande sprickor i vårt hus, som byggdes -50, tilläggsisolerat etc runt -80.namnbyte skrev:I med målarfog/latexfog (inte silikon!) och måla över. Är knappt lönt att försöka med spackel eller dylikt, då kommer det bara spricka upp igen mellan årstiderna.
Har du något exempel på vilken målarfog/latexfog man kan använda? Finns väldigt många alternativ och jag har tendens att välja fel..