D Dr Benz skrev:
Har du en krypgrund?
Vet du fuktigheten idag?

Börja med att mäta innan någon annan åtgärd isf.
Ja. Ca 14,7 fuktighet har jag för mig sommar
 
Kan ju bra nämna att det ligger nu ca 25 cm isolering på halva taket och ung och 16 på resten. Vinden är nu i stort liksom ute. Dvs stor skillnad mellan levnadsrum och vind. Vilket det skall vara. Skall öka på så det blir 25 överallt vad det lider. Och kanske upp till 30cm men vi får se.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
B Berre skrev:
Ja. Ca 14,7 fuktighet har jag för mig sommar
I luften eller materialet i trossbotten?

14,7 är ju väldigt torrt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
I luften eller materialet i trossbotten?

14,7 är ju väldigt torrtids ska de vara. När vi köpte huset sa de att de var på gränsen. Tänkte ej mer på de men nu när jag hittat hit tar jag tillfälllet u akt att lösa alla bekymmer som legat
 
B Berre skrev:
Kan man ha dessa i krypgrund?
Absolut går det väl, men känns lite onödigt. Vikk du ha varmare grund börja med att isolera grundmuren.

Plast på marken mot markfukt, även isolering är vettigt
 
  • Gilla
Berre
  • Laddar…
Trossbotten. Är gränsen 17?
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut går det väl, men känns lite onödigt. Vikk du ha varmare grund börja med att isolera grundmuren.

Plast på marken mot markfukt, även isolering är vettigt
Isolera grund. De innebär plasten på marken va? Och en bit upp på muren?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Finns det någon visuell indikering på fukt förutom att man har mätt vid stickprov?
 
Har du blivit rekommenderad en avfuktare från Anticimex?
 
D Dr Benz skrev:
Finns det någon visuell indikering på fukt förutom att man har mätt vid stickprov?
Har krypgrund och en liten del som är utbyggt som är plintgrund.

I plintgrunden har de varit fuktigare med lite vitmögel men jag har åtgärdat de. Men de sa enbart ” de är en aning fuktigt i krypgrunden” men har insett att antisimex vill väl sälja på oss sina tjänster
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Har du blivit rekommenderad en avfuktare från Anticimex?
Ja
 
B Berre skrev:
Isolera grund. De innebär plasten på marken va? Och en bit upp på muren?
Hjälper även de mot kylan på vintern?
 
B Berre skrev:
Ja
Som Johannes skrev ovan. Se till att det lägger plast över hela grunden. Sen börjar du mäta luftfuktigheten i grunden och ser hur den beter sig. Vid fortsatta ”problem” så tar man det isf steg för steg.

Jag tog bort min avfuktare (från föregående ägare, då jag misstänkte att den inte behövdes) i augusti och håller just på att monitorera grunden. Stängde den helt också.

So far so good.
 
Börja med cellplast på alla vägar i grunden som är mot utsidan. Då minskar du värmeläckaget och får en varmare grund. Bonus att det blir lägre energiförbrukning och mindre golvkallt. Man kan också lägga isolering mot marken, men lite överkurs.

Samtidigt plast på marken som hindrar markfukt, kanske lägga en radonduk bara för att. Behåll ventilerna som är. Du får minskat tillskott av markfuktvoch slipper sätta in avfuktare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Börja med cellplast på alla vägar i grunden som är mot utsidan. Då minskar du värmeläckaget och får en varmare grund. Bonus att det blir lägre energiförbrukning och mindre golvkallt. Man kan också lägga isolering mot marken, men lite överkurs.

Samtidigt plast på marken som hindrar markfukt, kanske lägga en radonduk bara för att. Behåll ventilerna som är. Du får minskat tillskott av markfuktvoch slipper sätta in avfuktare
Men först plasten va? De är planerat att göras till sommaren. Cellplast på väggarna har jag ej hört om. Kör man de över plasten då som går upp på väggarna samt ända upp mot trossbotten? Har du bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.