Och då är frågan…

Vilken temp kan man förvänta/ önska sig gentemot levnadsrummet?

Vä uppe: inomhus där stationen står

Vä nere: vinterträdgård som håller på att renoveras. Ingen isolering, ingen värme. Räknas inte nu

Mitten: torpargrund ca 20-40 cm luft som är stängd

Höger nere: kallvind


Är det bra isolerat desto lägre temp man har på vinden jämfört med boningsdelen. Och gäller samma för grunden.

Eller kan man inte dra några slutsatser alls?

Temp ute just nu ca 3 grader.
 
  • Digital väderstation visar inomhus- och utomhustemperaturer, luftfuktighet, tid och datum på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra isolerat är det ju inte om du har såpas värmeläckage.

Grunden och vinden hyffsat varm. Kan ju bero på högt värmeläckage eller bra isolerat mot utsidan.

Klimatvind
Varmgrund
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bra isolerat är det ju inte om du har såpas värmeläckage.

Grunden och vinden hyffsat varm. Kan ju bero på högt värmeläckage eller bra isolerat mot utsidan.

Klimatvind
Varmgrund
Ok.
Golvet är isolerat 20 cm men det är gjort när det byggdes. Men borde ändå fungera bra.

Taket är som sagt inte isolerat alls pga att vi varit tvungna att prioritera annat. Nu börjar det dock bli kallt och således är det prio på detta. Är sjuk just nu så får vänta några dagar till.

Men kan man säga att vinden ”bör” följa yttertemperaturen med viss tröghet?
 
Typ, men den kommer alltid vara någon grad varmare.
Blir sugen på att lägga upp en termometer på min vind nu.

Golvet är ju mindre kritiskt än vinden. Marken tillför ju lite värme om det är riktigt kallt så grunden bör vara varmare än vinden
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A AG A skrev:
siffror
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
tjocklekar
D Dr Benz skrev:
Nej jag är också med på att varje situation är unik. Samtidigt har man något att utgå ifrån.

Man får ju också räkna på många år frammåt kontra att lägga ett lager med 95mm till. (Beräknat mest prisvärt volymmässigt)/kr.

Just nu har jag nog till ett lager 70 mm och kommer väl isf komplettera med 95 plus 95 antagligen. Fördelen med 70 plus 95 blir att jag kommer över hanbjälkarna och kan därför överlappa skarvarna och bjälkarna med sista lagret.

Och viktigast är kanske att vinden har fungerat sen -65 utan någon tillstymmelse till fukt eller mögel. Och så vill jag behålla det men samtidigt ha det bra ekonomiskt isolerat.
Glöm inte att kontrollera ventilation & ångspärr när du tilläggsisolerar!
 
Eftersom du bor så långt söder över skulle jag satsat på 2-300 mm. Det finns ett värde i att isolera också för att inte få in för mycket värme från solen under sommaren vilket talar för den högre delen av spannet.

300 mm ger ungefär 500 kwh per år mer i besparing jämfört med 200 mm i ditt fall.
 
Redigerat:
JAAM91 JAAM91 skrev:
Glöm inte att kontrollera ventilation & ångspärr när du tilläggsisolerar!
Om det var till mig. Så har jag full ”koll” på det.
Det drar en del från fönster och dörrar som jag låter vara tills jag får ordning på tilluften. Dock vill jag bli klar med frånluften först vilket innebär totalt 3 st pax Calima som bör räcka för ett bra luftutbyte. Senare blir fett tilluft på ställen som sig bör. Ansluts via tak så att man kan komplettera med ett ftx senare om man vill. Dock har jag förstått att ftx ställer ganska höga krav på täthet så det får antagligen räcka med mekanisk frånluft.

När det gäller ångspärr (broms?) så skrev jag i början att den finns och är lappad på några ställen som behövdes. Den är således under kontroll.
 
  • Gilla
JAAM91
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom du bor så långt söder över skulle jag satsat på 2-300 mm. Det finns ett värde i att isolera också för att inte få in för mycket värme från solen under sommaren vilket talar för den högre delen av spannet.

300 mm ger ungefär 500 kwh per år mer i besparing jämfört med 200 mm i ditt fall.
Vi tänker nog lika. Tror jag tänkte 70 plus 95 för att komma i nivå med hanbjälkarna och sedan täcka allt med 70 eller 95 till.

95 verkar ge mest isolering per krona volym.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Om det var till mig. Så har jag full ”koll” på det.
Det drar en del från fönster och dörrar som jag låter vara tills jag får ordning på tilluften. Dock vill jag bli klar med frånluften först vilket innebär totalt 3 st pax Calima som bör räcka för ett bra luftutbyte. Senare blir fett tilluft på ställen som sig bör. Ansluts via tak så att man kan komplettera med ett ftx senare om man vill. Dock har jag förstått att ftx ställer ganska höga krav på täthet så det får antagligen räcka med mekanisk frånluft.

När det gäller ångspärr (broms?) så skrev jag i början att den finns och är lappad på några ställen som behövdes. Den är således under kontroll.
FTX ställer inga direkta krav på täthet alls, det är en myt för att just energieffektiva hus också är täta.

Istället för massa PAX fläktar vore det kanske vettigare med några Mini FTX. Dom kostar runt 3000:- styck och monteras på samma sätt som PAX
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
FTX ställer inga direkta krav på täthet alls, det är en myt för att just energieffektiva hus också är täta.

Istället för massa PAX fläktar vore det kanske vettigare med några Mini FTX. Dom kostar runt 3000:- styck och monteras på samma sätt som PAX
Ahum…. Ok. Då kanske huset är tillräckligt tätt..

Förslag på sådana? För dom pengarna låter det nästa för bra?
 
D Dr Benz skrev:
Och då är frågan…

Vilken temp kan man förvänta/ önska sig gentemot levnadsrummet?

Vä uppe: inomhus där stationen står

Vä nere: vinterträdgård som håller på att renoveras. Ingen isolering, ingen värme. Räknas inte nu

Mitten: torpargrund ca 20-40 cm luft som är stängd

Höger nere: kallvind


Är det bra isolerat desto lägre temp man har på vinden jämfört med boningsdelen. Och gäller samma för grunden.

Eller kan man inte dra några slutsatser alls?

Temp ute just nu ca 3 grader.
Vad är de för produkt?
 
B Berre skrev:
Vad är de för produkt?
Det är en väderstation från Clas Ohlson med fyra zoner. (3 lösa)
Funkar mkt bra.

Ser att vinden följer ute i stort gällande temp och fuktighet. Lite olika fördröjning beroende på hur mycket det blåser och om solen värmer taket.
 
  • Gilla
Berre
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns lite olika men kolla dessa:

[länk]

[länk]

[länk]
Kan man ha dessa i krypgrund?
 
B Berre skrev:
Kan man ha dessa i krypgrund?
Har du en krypgrund?
Vet du fuktigheten idag?

Börja med att mäta innan någon annan åtgärd isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.