F fribygg skrev:
Så ett litet Honda verk borde även under färd kunna fylla på så mycket att man i sansad fart tar sej till en ordentlig laddare.
Kan du ens köra iväg med laddkabeln ipluggad i bilen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HSP skrev:
Kan du ens köra iväg med laddkabeln ipluggad i bilen?
Ingen elbil kan det. Om de kan det så är de kaputt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur länge har du kört på HVO100?
Hur många mil?
Vilket märke?
Jag har VW som enligt en dekal på tankluckan inte får tankas med HVO100.
Står det verkligen HVO på luckan? Har för mig att det brukar stå förbud mot BIO diesel....
Några äldre Skoda och VW på jobbet har gått något år på HVO utan problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ingen elbil kan det. Om de kan det så är de kaputt.
Precis som jag trodde. Det är givetvis en säkerhet för att inte köra sönder kabel, uttag mm.
 
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Jag måste ge ett bra exempel till där diesel är så fantastiskt bra.
Igår morse hade vi runt -16-17 grader. Och där var en snubbe som skulle komma och köpa lite saker av mig på förmiddan vid 9-10 tiden. Men hans bil startade inte. Han fick lösa nån form av värme (hur gick han inte in på ) för att få denna fantastiska dieselsnurra att börja snurra. Bmw var det i för sig.
Så han fick komma på eftermiddan när bilen hade tinat upp. Hade jag fått dra släp med min elbil så hade jag bara kopplat på släpet och tryckt på gasen.
 
H HSP skrev:
Precis som jag trodde. Det är givetvis en säkerhet för att inte köra sönder kabel, uttag mm.
Det hade varit snyggt att dra sönder en hel laddstation =)

Skulle funnits nån funktion på alla bilar att om de har ett tankmunstycke i sig så ska du inte kunna starta bilen.

Men om man hoppar in i min bil och vill lägga i växel så piper den lite argt och står att laddkabeln är ansluten.
 
H HSP skrev:
Kan du ens köra iväg med laddkabeln ipluggad i bilen?
Inte en aning, har ännu inte kommit till skott att köpa vare sig elbil eller solceller att ladda den med. Elverk hade jag, men sålde det dyrt ;)
Jag tror inte fossilbilarna är överlägsna till vardagsresor utan tänker att man kan lösa persontransport i eget län till rimlig kostnad och med laddning från egna solsceller åtminstånde halva året.

Fossilkombi för norrlandsresorna och transport med släp eller resor över trettio mil och dieseltraktorn för skogsbruket tänker jag nog behålla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag har aldrig påstått att någon här bryr sig om barnen i dessa länder. Jag diskuterar ur ett övergripande perspektiv.

Men du svarar inte på frågan, så jag tar för givet att du hellre ser dina barn andas in avgaser i nuvarande mängder hemma i stockholm än att dom tvingas vara slavar i t.ex kongo. Då är vi överens och jag hade rätt 👍
Jag tar slavar :)
 
M maxmsm skrev:
Hur länge har du kört på HVO100?
Hur många mil?
Vilket märke?
Jag har VW som enligt en dekal på tankluckan inte får tankas med HVO100.
Jag har läst på ett gäng och det verkar som att alla dieslar kan köras på HVO-100. Det är nästan en identisk kopia på dieselmolekylen.

Men det är kostsamt för motortillverkare att genomföra en långtidstest så många gör inte det och vågar därmed inte tillåta HVO-100. Hängslen och livrem.

Så vitt jag vet så har alla motortillverkare som bekostat en test också godkänt bränslet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som inte har haft problem med att starta bensin och dieselbilar när det är kallt.
Har kört bil i över tjugo år och de gånger jag inte fått igång bilen är betydligt mindre än tio gånger... Bra batteri och rätt olja är a och o. Har haft bilar med och utan motorvärmare eller dieselvärmare...men jag har gett starthjälp åtskilliga gånger, så jag tror många som inte får igång sina bilar har dåliga batterier.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
sant meeen... hobby akademiker och balkongbiologer är flera till antal och alla länder ska promt leva grönt medans kina indien ryssland eldar på förfullt

enkellösning är finns rälsbuss,buss,cykel.gå All fordon förbjuds i storstäder endast varubilar mellan 0800-1900

för konstigt nog finns alla mätsensor oftast i storstäder

ta bort billskatten så bilparken blir nyare för dom som bor på landsbygden

All typ av elbilar salu&användingsområde endast söder om Florence breddgrad "för dom som måste ha elbilstatus"
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det var väl inte mycket fakta utan mest bara personligt tyckande.
Fakta innebär att du faktiskt kan bevisa i sak det som du säger:)
Batteribilsåkarna har ju inga fakta alls utan håller bara med tanterna i TV.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Jag tar slavar :)
Jag tar hellre guld och silver, barnarbete och slavar är så 1800-1900;)
 
  • Gilla
  • Haha
buffyin och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Står det verkligen HVO på luckan? Har för mig att det brukar stå förbud mot BIO diesel....
Några äldre Skoda och VW på jobbet har gått något år på HVO utan problem.
Du har nog rätt i att det står biodiesel.
Vi blev avrådda av VW att köra firmabilarna på HVO.
 
E enoch85 skrev:
ICE = Internal Combustion Engine

Blir dock förvånad över ditt påstående med att batteriet bara håller 8 år. Vad händer sen menar du, samt definera "håller".

Kan inte svara på hur du räknat, men allt beror på hur mycket man kör. Man får ju räkna med typ:

- Skatt
- Drivmedel
- Service (obefintlig med elbil)
Eftersom att jag redan har kommit fram till att det inte var lönsamt andra gånger jag har räknat så ser jag inte någon större nytta av att göra det nu när elpriset är ännu högre.

Däremot så frågade jag dig först och du har inte svarat på min fråga ännu. Om du gör det så kan jag sen räkna på det.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.