G Granström2 skrev:
Batteribilsåkarna har ju inga fakta alls utan håller bara med tanterna i TV.
De flesta elbilsägare tror inte på sånt som vänsterjournalisterna på tv försöker implementera i hjärnan på folk. Försök igen!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Imorse när vi skulle iväg hade vi -37 grader. Bensinbilen vägrade starta trots startkablar. Den andra bensinbilen startade inte heller men kom igång med startkablar. Samma morgon startade gårdens två elbilar utan anmärkning. För mig är det glasklart vilken typ av bil jag helst vill ha på vintern…
Jag kan rekommendera motorvärmare, gärna i kombination med kupévärmare, det har jag haft på de flesta bilar som jag har ägt sedan jag tog körkort.
 
G Granström2 skrev:
Batteribilsåkarna har ju inga fakta alls utan håller bara med tanterna i TV.
Vilka fakta saknar du??
Finns mycket kunnigt folk här som kan upplysa dig om du vill:)
Kör själv väldigt lite (bara några hundra mil om året) så jag unnar mig några extra cylindrar och hk som då drivs med bensin men har bekanta som rullar 5-6000 mil om året som säljare i elbil och för dom har det både varit billiga mil och problemfritt.
När den tiden kommer så har jag inga problem med att byta till elbil även om jag kommer att sakna ljudet på en stor varvillig bensinare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Ok, visa mig den bensin/dieselbil som kan tankas automatiskt i hemmet varje dag

/ Fossibilsägare men sugen på elbil
Visa mej en elbil som tankas automatiskt först...
 
M maxmsm skrev:
Visa mej en elbil som tankas automatiskt först...
Tror att du förstår vad jag menar
 
S Skandiamannen skrev:
Tror att du förstår vad jag menar
Sambon har en elbil och den laddar sej absolut inte automatiskt och säljarna och ledningen på jobbet har el eller hybridbilar som inte heller laddar sej automatiskt så varför ska andra bilar tanka sej automatiskt?
 
M maxmsm skrev:
Sambon har en elbil och den laddar sej absolut inte automatiskt och säljarna och ledningen på jobbet har el eller hybridbilar som inte heller laddar sej automatiskt så varför ska andra bilar tanka sej automatiskt?
Min tankar sig automatiskt. Det jag får göra dock är att trycka in sladden. Sen laddar den sig automatiskt när det är billigast.

Men det finns ju faktiskt tankstationer som tankar bilen automatiskt. Det är väl Tanka som har det ?
 
Unikt namn
M maxmsm skrev:
Menar du att du både har bilen på tomgång och parkeringsvärmaren igång samtidigt?
Dieselvärmaren går igång av sig själv när bilen känner för det.
 
R Rkarlsson skrev:
Min tankar sig automatiskt. Det jag får göra dock är att trycka in sladden. Sen laddar den sig automatiskt när det är billigast.

Men det finns ju faktiskt tankstationer som tankar bilen automatiskt. Det är väl Tanka som har det ?
Med det resonemanget så tankas även min dieselbil automatiskt det jag får göra är att stoppa in slangen och trycka på handtaget och sen bak med spärren om den fungerar annars klämmer jag fast tanklocket i handtaget så jag slipper stå och hålla i 20 sekunder, sen är det automatiskt fullt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Sambon har en elbil och den laddar sej absolut inte automatiskt och säljarna och ledningen på jobbet har el eller hybridbilar som inte heller laddar sej automatiskt så varför ska andra bilar tanka sej automatiskt?
Ok för att vara övertydlig; du måste koppla in en laddkabel i bilen. De flesta har ingen bensin/dieselpump hemma och måste alltså stå och hälla i från dunkar om de ska tanka sin fossilbil i hemmet. Min poäng var alltså att det är väldigt enkelt att ”tanka” sin elbil hemma jmf med att tanka sin fossilbil hemma. Hoppas att jag lyckats förklara så att du förstår
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min tankar sig automatiskt. Det jag får göra dock är att trycka in sladden. Sen laddar den sig automatiskt när det är billigast.

Men det finns ju faktiskt tankstationer som tankar bilen automatiskt. Det är väl Tanka som har det ?
Att behöva sätta in och koppla ur laddkabeln är som att tanka en bil med förbränningsmotor.

Tankstationer som tankar bilen automatiskt har jag inte hört talas om tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dieselvärmaren går igång av sig själv när bilen känner för det.
Du menar när du kör och spillvärmen från motorn inte räcker till?
 
S Skandiamannen skrev:
Ok för att vara övertydlig; du måste koppla in en laddkabel i bilen. De flesta har ingen bensin/dieselpump hemma och måste alltså stå och hälla i från dunkar om de ska tanka sin fossilbil i hemmet. Min poäng var alltså att det är väldigt enkelt att ”tanka” sin elbil hemma jmf med att tanka sin fossilbil hemma. Hoppas att jag lyckats förklara så att du förstår
Det tar någon minut att fylla upp 60L diesel, varför skulle jag behöva göra detta hemma??
Jag förstår inte resonemanget!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
M maxmsm skrev:
Du menar när du kör och spillvärmen från motorn inte räcker till?
Ja det är antagligen därför den startar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Med det resonemanget så tankas även min dieselbil automatiskt det jag får göra är att stoppa in slangen och trycka på handtaget och sen bak med spärren om den fungerar annars klämmer jag fast tanklocket i handtaget så jag slipper stå och hålla i 20 sekunder, sen är det automatiskt fullt.
Glöm inte betala för soppan😉
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.