Kan det vara för eldningen inte ger värme till alla 220 m2 och eftersom det är kallt ute så ger lvvp ytterst lite effekt eller står stilla å elpatronen går för högtryck för att ni ska ha varmt inne.
 
Den finns inne källaren
 
B
För mig visas en preliminär progbosticerad förbrukning för gårdagen. Det brukar ta typ 24h innan de riktiga värdena dyker upp från min elnätsleverantör.
 
Krokben
L Linda Haj skrev:
Nibe 325 vvm
Som Josth sade så är innedelen. Ta en bild på utedelen så kan vi med all säkerhet säga vad för modell du har på den.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom huset är gammalt och stort gissar jag på att värmebehovet är närmare 16-17 kW vid -21 °C. Men det beror naturligtvis också på hur renoveringen gjordes och hur mycket tilläggsisolering som lades på.

Även om man har en bra värmepump kan det mycket väl gå åt runt 140 kWh/dygn för att driva den värmepumpen. Sedan tillkommer hushålls-el med kanske 15 kWh/dygn (ca 5000 kWh/år).
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Eftersom huset är gammalt och stort gissar jag på att värmebehovet är närmare 16-17 kW vid -21 °C. Men det beror naturligtvis också på hur renoveringen gjordes och hur mycket tilläggsisolering som lades på.
Vi har renoverat allting och nya fönster, el har också golv värme i toa och tvättstugan och entrén.
Svaret och går ut och kolla just vilken model har vi, men den är 2 år gammal
 
J Josth skrev:
Eftersom huset är gammalt och stort gissar jag på att värmebehovet är närmare 16-17 kW vid -21 °C. Men det beror naturligtvis också på hur renoveringen gjordes och hur mycket tilläggsisolering som lades på.

Även om man har en bra värmepump kan det mycket väl gå åt runt 140 kWh/dygn för att driva den värmepumpen. Sedan tillkommer hushålls-el med kanske 15 kWh/dygn (ca 5000 kWh/år).
Problemet att vi har en braskamin som vi eldar hela dagen Modernt, vertikalt öppet eldstad i ett rum med fönster, speglar, och en handdammsugare vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt, vertikalt öppet eldstad i ett rum med fönster, speglar, och en handdammsugare vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett problem?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem?
Nej, jag menar att huset är varm då varför blir det hög förbrukning
 
Jo en braskamin ger snabbt mycket värme till rummet där den står men värmen försvinner nästan lika snabbt som man slutar elda och den är inte särskilt effektiv som uppvärmningskälla.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Har du inte någon inngivare så vet inte pumpen att du eldar, den tar hänsyn till utomhustemperaturen via en inställd värmekurva, inte inomhustemperaturen i sig.
 
  • Gilla
Fideliox och 4 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Har du inte någon inngivare så vet inte pumpen att du eldar, den tar hänsyn till utomhustemperaturen via en inställd värmekurva, inte inomhustemperaturen i sig.
Måste man köpa den inngivare
 
Krokben
L Linda Haj skrev:
Måste man köpa den inngivare
Ja det är som en dosa man sätter inne på lämpligt ställe där den kan känna av temperaturen bra. Dock som tidigare nämnts så är det inte optimalt att använda en braskamin som värmekälla. Risken är att temperaturen i huset blir väldigt svajig och ojämn om du har en innegivare och eldar i din kamin. Hade varit en annan sak om du hade haft en två tons täljstenskamin som avger jämn värme över lång tid.
 
Krokben Krokben skrev:
Ja det är som en dosa man sätter inne på lämpligt ställe där den kan känna av temperaturen bra. Dock som tidigare nämnts så är det inte optimalt att använda en braskamin som värmekälla. Risken är att temperaturen i huset blir väldigt svajig och ojämn om du har en innegivare och eldar i din kamin. Hade varit en annan sak om du hade haft en två tons täljstenskamin som avger jämn värme över lång tid.
jag tror att den dosa har vi
 
Jag tänker eftersom som du säger att pumpen känner du inte temperaturen i huset, då kan jag skruva ner elementen eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.