29 578 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Ang. elverk köp inte ett för litet.
Elverk mår inte bra att gå med full belastning en längre tid de går då varmare och kan gå sönder ganska snabbt. På bra elverk finns data hur mycket de får belastas med kontinuerligt.
Se även upp med storheterna kW och kVA.
Anges effekten i kVA så måste den multipliceras med elverkets cosfi som brukar vara runt 0,8 då får man ut effekten i kW.
För att plocka ut 2kW kontinuerligt som vid elbilsladdning så bör elverket vara på 2,8kW eller 3,4kVA.
Elverk mår inte bra att gå med full belastning en längre tid de går då varmare och kan gå sönder ganska snabbt. På bra elverk finns data hur mycket de får belastas med kontinuerligt.
Se även upp med storheterna kW och kVA.
Anges effekten i kVA så måste den multipliceras med elverkets cosfi som brukar vara runt 0,8 då får man ut effekten i kW.
För att plocka ut 2kW kontinuerligt som vid elbilsladdning så bör elverket vara på 2,8kW eller 3,4kVA.
Men om elverket primärt är tänkt att fungera som 'reservdunk' till elbilen borde väl ett litet Honda eu22i vara tillräckligt för att fylla på lite så man tar sig till en laddstation?H HSP skrev:Ang. elverk köp inte ett för litet.
Elverk mår inte bra att gå med full belastning en längre tid de går då varmare och kan gå sönder ganska snabbt. På bra elverk finns data hur mycket de får belastas med kontinuerligt.
Se även upp med storheterna kW och kVA.
Anges effekten i kVA så måste den multipliceras med elverkets cosfi som brukar vara runt 0,8 då får man ut effekten i kW.
För att plocka ut 2kW kontinuerligt som vid elbilsladdning så bör elverket vara på 2,8kW eller 3,4kVA.
Knappast så att man ska driva bilen med det varje år, om man inte avser att bedriva 'bilräddning' och konkurera med de etablerade bärgningsfirmorna.
Stämmer. Var dock överprisat både av fordonsgas och okq8.S sinuslinus skrev:Funkar att ladda andra bilar med 3,6 kW med Kia, Hyundai och Genysis 800 voltsbilar som har V2L.
Några MG klarar 2,2 kW V2L.
Jag antar att du bor på västkusten och blev drabbad av att gasbolaget som är ägt av något stort franskt bolag prissatte biogasen efter marknadspriserna nere i mellan/västeuropa.
Bara att beklaga att de körde sönder marknaden med den prissättningen.
På lastbilssidan så kommer biogasen starkt.
Det ser ut som om elverket endast är på 2,2kVA max effekt = typ startström.F fribygg skrev:Men om elverket primärt är tänkt att fungera som 'reservdunk' till elbilen borde väl ett litet Honda eu22i vara tillräckligt för att fylla på lite så man tar sig till en laddstation?
Knappast så att man ska driva bilen med det varje år, om man inte avser att bedriva 'bilräddning' och konkurera med de etablerade bärgningsfirmorna.
De verkar ange 2,2kW i annonserna men i istruktionsboken är det 2,2kVA...
Kontinuerlig last 1,8kVA eller 7,8A
Ganska säker på att de löser ut ganska snabbt om man försöker kräma ur mer en 8A mer än några minuter
Kan bilen laddas med 7,8A? I så fall får du på 3,5timmar i hop 6,3kW (3,5 timmar med marginal verkar vara en tank vid 1600W så jag räknade på 3,5timmar, då det var enda siffran jag hittade).
Nu vet jag inte hur långt man kommer på 6,3kW men det kanske räcker... Annars får man kanske ha en reservdunk till elverket😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Du och 19till Undvek du att svara?E enoch85 skrev:ICE = Internal Combustion Engine
Blir dock förvånad över ditt påstående med att batteriet bara håller 8 år. Vad händer sen menar du, samt definera "håller".
Kan inte svara på hur du räknat, men allt beror på hur mycket man kör. Man får ju räkna med typ:
- Skatt
- Drivmedel
- Service (obefintlig med elbil)
Men drar inte elbilar väldigt lite energi per mil, det borde räcka med ett litet elverk och fylla på lite om det tar slut precis som man gör med reservdunken om man använder sådan.wildeside skrev:
Det är ju isofs lättare att åka och rädda en kompis som fått soppatorsk med en förbränningsmotor, en 5 liters bensin och en 5l diseldunk löser det mesta, är inte svårt och dyrt att skaffa.
Snitt 1.6 kWh per mil.F fribygg skrev:Men drar inte elbilar väldigt lite energi per mil, det borde räcka med ett litet elverk och fylla på lite om det tar slut precis som man gör med reservdunken om man använder sådan.
Det är ju isofs lättare att åka och rädda en kompis som fått soppatorsk med en förbränningsmotor, en 5 liters bensin och en 5l diseldunk löser det mesta, är inte svårt och dyrt att skaffa.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Man kan även ta ett portabelt batteri t.ex. ecoflow
Och en del bilar som Ioniq 5 har VTG så med rätt sladd kan den ladda en annan bil.
Elbilar kan också bogseras och ladda batteriet via regeneration.
Och en del bilar som Ioniq 5 har VTG så med rätt sladd kan den ladda en annan bil.
Elbilar kan också bogseras och ladda batteriet via regeneration.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Beror på elverket, men dom brukar inte vara lika effektiva.F fribygg skrev:
Det gjordes ett test där det visade sig att det var effektivare för en Ford F150 att bogsera en Tesla Model 3 och sen köra med Teslan än att köra hela sträckan med bara F150
Redigerat:
Hur länge har du kört på HVO100?Ulltand skrev:Kör min diesel på HVO100. Bättre för miljön kan det nog inte bli än så. Speciellt om man producerar den från tallolja.
Elbilar är ju kolbilar. Den el som man laddar i Sverige skulle vi annars ha exporterat till länder med smutsig el. Nu måste de istället elda på med motsvarande mängd kol.
Undantaget min elmoped då förstås, som jag laddar med egna solpaneler
Hur många mil?
Vilket märke?
Jag har VW som enligt en dekal på tankluckan inte får tankas med HVO100.
Menar du att du både har bilen på tomgång och parkeringsvärmaren igång samtidigt?Unikt namn skrev:
Bryr mig inte nämntvärt om denna eviga diskussion mellan dieseldyrkare och grönsaksaktivister. Men kan av egen erfarenhet säga att vi kör Kia E-Niro på jobbet som är en laddhybrid. På sommaren kan man absolut köra 3-4 mil på el men nu när det är -20 är det inte ens lönt att fundera på att köra på el. Nu vet jag att tråden rörde sig om elbilar men tanken är ju densamma, hade inte orkat med den förkortade räckvidden i sträng kyla och behöva göra världens plan för att åka 40 mil i kyla.