Mellan 8 (+) och 9 (-) på ESP-07S modulen.
 
  • Gilla
Jannet
  • Laddar…
J Jannet skrev:
På vilka pinnar har du kondingen kopplad på?
Svaret ovan refererar denna fråga, hamnade på en ny sida i tråden...
 
  • Gilla
Jannet
  • Laddar…
F
Känner nån till en HAN ports läsare som använder zigbee?

Har denna idag men den har usel signalkvalitet så den tappar kontakt lite hela tiden:
https://smartgateways.nl/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, jag känner inte till någon. Stoppa in en WiFi-repeater så löser du problemet.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag känner inte till någon. Stoppa in en WiFi-repeater så löser du problemet.
Det roliga är ju att elbilsladdaren sitter 10m bort och har bra anslutning så riktigt kass antenn på denna. Lite segr att behöva repeater enbart för den. Har en tom slang från mätarskåp och in men det är 10 meter. Frågade tillverkaren och maxlängd på kabeln är 5 meter. Annars tänkte jag att jag kunde dragits i den, borde bli bättre mottagning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en repeater till min laddstolpe (NodeMCU mini D1) som sitter i en lamppollare av plåt, den räcker ca 7m, sedan har jag repeatern.
 
F Fideliox skrev:
Känner nån till en HAN ports läsare som använder zigbee?

Har denna idag men den har usel signalkvalitet så den tappar kontakt lite hela tiden:
[länk]
Skaffa en P1IB istället, finns en version med extern antenn.

HAN över Zigbee kanske låter kul men är bara strul. Se på UK, helt misslyckat.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Skaffa en P1IB istället, finns en version med extern antenn.
Det ser ut som att den är baserad på en ESP-modul så då skall det gå att driva den med elmätarens 5V. :)
Men tyvärr hittade jag ingen högupplöst bild på den så det går inte att läsa texten på modulen för att verifiera detta. Men den modul som har extern antenn finns här.
Data om apparaten hittade jag här.

Och så här ser kortet med inbyggd antenn ut (det är den som sticker ut upptill höger).
Enkortsdator med processorkylare, USB-portar, minneskortläsare, och micro-HDMI på texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Esp32, drar för mycket ström
 
pacman42 pacman42 skrev:
Esp32, drar för mycket ström
Det var det jag misstänkte men inte kunde finna ut.
Jag fick problem m ed en ESP-8266-modul tills jag minskade strömmen med en delay(1) i loop()...
Har en mätare från Eon.
 
M Marcus-AA skrev:
Skaffa en P1IB istället, finns en version med extern antenn.

HAN över Zigbee kanske låter kul men är bara strul. Se på UK, helt misslyckat.

/M
Va? Varför skulle det bli strul med Zigbee?
 
F Fideliox skrev:
Känner nån till en HAN ports läsare som använder zigbee?

Har denna idag men den har usel signalkvalitet så den tappar kontakt lite hela tiden:
[länk]
Det finns numera ESP med Zigbee så jag hoppas det kommer snart.
 
K karlmb skrev:
Det finns numera ESP med Zigbee så jag hoppas det kommer snart.
Men den kommer med största sannolikhet att dra för mycket ström med största. Detta då den bygger på ESP32. Det lär kräva extern strömmatning.
 
Extra pyssel om man vill använda denna ESP32-lösning:
- Driv den med ett batteri som laddas från mätarens 5V
- Låt den mäta endast var 60:e sekund
- Sätt den i deep sleep mellan mätningarna så att medelströmmen blir inom mätarens kapacitet
- Dvs avstå från realtidsaccess (vem behöver egentligen data var 10:e s från en elmätare?)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Japp, man kan optimera upp sakerna så att strömmen räcker i snitt. Kanske inte ens behövs batteri utan fungerar med några tusen mikrofarad i kondensator då.

Detta skulle också kunna fungera med ZigBee, men då måste ZigBee-enheten rapportera sig som en batterienhet utan routingkapabiliteter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.