H Hammarfall skrev:
Jag har lite span på några är gamla, ca 2019-2021. Skulle helst vilja ha en större laddhybrid och en mindre elbil istället för en "mellanstor" Ceed diesel.
Då är väl Kia Optima ett bra val, lite större än Ceed. Känns som ett tryggare val än Passaten utan att kollat närmare på just Optima
 
R Rkarlsson skrev:
Volvos d5 är väl den dyraste. Ca 6000 kr nog inte över heller. Då får du nog upp på lastbilar.
XC90 D5 på 6500 är den dyraste volvo jag sett. Vill man ha hög skatt kan man köpa en VW Tuareg med V8 diesel, 7777:- 😉
V10 diesel: 12678
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har förändrats gällande sommarkörningen, där du gör majoriteten av milen? Det var ju problem att man inte kunde ladda var man ville och att det tog längre tid att ladda än att tanka, det gäller väl fortfarande?
Räckvidden på elbilar har generellt ökat i relation till priset på dem.

Sen har ju den saken aldrig varit en showstopper för mig, jag har bara påpekat att det är en "obekvämlighet".
 
J JohanLun skrev:
Det jag ville säga var en replik till att du säger begagnade elbilar är för dyra, de kostade en mille för 10 år sen. Nu kostar de en halv mille och motsvarande bensin kostar kanske 100 mindre.
"Motsvarande bensinare" är irrelevant, det jag köper är en bil som uppfyller mina behov.

Jag köpte min Skoda Octavia kombi bensinare för 180 000 när den var två år gammal. Skulle aldrig falla mig in att köpa en begagnad bensinare för 400 000. Jag hade egentligen satt ett tak på 170 000 när jag letade bil, men då denna bara hade gått 800 mil (varit lånebil hos bilfirman) så överskred jag mitt tak lite grann.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ärligt talat Nerre, jag tror att det i princip är ekonomiska kalkyler som hindrar dig.
Med de relativt få mil du kör varje år och sen till detta körmönstret med långa resor som då skulle kräva rätt dyr laddning längs vägarna, så får du aldrig ekonomi en elbil idag, och troligen inte på flera år än.

Du skulle betala mer för bilens kostnader varje år och får på köpet en aning mer opraktisk bil.
Jag har hela tiden förstått att elbil inte är något för dig förrän inköpskostnaden börjar vara väldigt nära en typ motsvarande ICE.

Du är absolut inte ensam om detta, vi har en fossilbil här som går alldeles för få mil om året för att vara ens tänkbart att byta mot EV, i alla fall i rent ekonomiska termer.

Men jag sitter lugnt i båten, jag är rätt säker på att tiden verkar för att jag så småningom kan göra bytet på rent ekonomiska grunder (tyvärr blir väl bensinbilen helt värdelös ungefär samtidigt, men men ...)
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
XC90 D5 på 6500 är den dyraste volvo jag sett. Vill man ha hög skatt kan man köpa en VW Tuareg med V8 diesel, 7777:- 😉
V10 diesel: 12678
Ah jag var fast i v70 =) Tänkte inte alls på xc90. Men det är väl rätt att en xc90 bör ha extrem skatt. Onödigt stora och onödigt ivägen. Borde vara samma på elbilar, onödigt stora bilar till ytan bör betala mer för sig. Bara ivägen på parkeringar för de har nog blivit lata i benen de flesta :D
 
R Rkarlsson skrev:
Ah jag var fast i v70 =) Tänkte inte alls på xc90. Men det är väl rätt att en xc90 bör ha extrem skatt. Onödigt stora och onödigt ivägen. Borde vara samma på elbilar, onödigt stora bilar till ytan bör betala mer för sig. Bara ivägen på parkeringar för de har nog blivit lata i benen de flesta :D
Dom betalar ju för sig i högre pris, mer bränsle och då automatiskt högre skatt (moms)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom betalar ju för sig i högre pris, mer bränsle och då automatiskt högre skatt (moms)
Det räcker inte. Parkering och stadsskatt bör ju såklart läggas på dessa med ;)
 
Står man i två rutor får man betala för bägge?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat Nerre, jag tror att det i princip är ekonomiska kalkyler som hindrar dig.
Ja, eftersom kombi elbilar är så dyra. Jag har ju flera gånger skrivit att om jag hittar en kombi elbil med åtminstone 30-40 mils räckvidd vintertid så blir det nog att jag slår till (och står ut med obekvämligheten att behöva stanna när bilen vill och inte när jag vill). Edit: Glömde "Under 200 000".
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med de relativt få mil du kör varje år och sen till detta körmönstret med långa resor som då skulle kräva rätt dyr laddning längs vägarna, så får du aldrig ekonomi en elbil idag, och troligen inte på flera år än.
Är det alltså så dyrt att ladda längs vägarna att mina 200 mil på semestern kommer bli så dyra att de uppväger att de övriga 600 milen blir billigare?

Om bilen klarar 30-40 mil på en laddning kommer behovet att ladda på helgresor att vara minimalt, det blir campingsemestern som blir den stora biten. Nu när vi kör bensinaren så tankar jag ju ofta 3-4 gånger i veckan på semestern (men det ska väl erkännas att det beror på att jag redan med bensinbilen har lite räckviddsångest och vill starta varje resa med minst halv tank).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hela tiden förstått att elbil inte är något för dig förrän inköpskostnaden börjar vara väldigt nära en typ motsvarande ICE.
Ägandekostnaden. Men inköpskostnaden står för en stor del av ägandet, i alla fall om man som jag oftast behåller bilen närmare 10 år. Jag är inne på min fjärde bil nu och alla mina tidigare bilar har gått till skroten när jag varit klar med dem. Så där har i princip hela inköpskostnaden behövts slå ut på den tid jag ägt dem.
 
N Nerre skrev:
Ja, eftersom kombi elbilar är så dyra. Jag har ju flera gånger skrivit att om jag hittar en kombi elbil med åtminstone 30-40 mils räckvidd vintertid så blir det nog att jag slår till (och står ut med obekvämligheten att behöva stanna när bilen vill och inte när jag vill). Edit: Glömde "Under 200 000".

Är det alltså så dyrt att ladda längs vägarna att mina 200 mil på semestern kommer bli så dyra att de uppväger att de övriga 600 milen blir billigare?

Om bilen klarar 30-40 mil på en laddning kommer behovet att ladda på helgresor att vara minimalt, det blir campingsemestern som blir den stora biten. Nu när vi kör bensinaren så tankar jag ju ofta 3-4 gånger i veckan på semestern (men det ska väl erkännas att det beror på att jag redan med bensinbilen har lite räckviddsångest och vill starta varje resa med minst halv tank).

Ägandekostnaden. Men inköpskostnaden står för en stor del av ägandet, i alla fall om man som jag oftast behåller bilen närmare 10 år. Jag är inne på min fjärde bil nu och alla mina tidigare bilar har gått till skroten när jag varit klar med dem. Så där har i princip hela inköpskostnaden behövts slå ut på den tid jag ägt dem.
Tvärtom . Om du köper beg och kör till skrot blir inköpskostnaden minimal (per år). Den som köpte bilen ny och sålde till dig fick däremot en hög kostnad (per år).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Står man i två rutor får man betala för bägge?
Nej.
Står alla 4 i en och du tar 2 med överhänget betalar du för en.

Det är en av nackdelarna med de nya parkeringarna. De är ritade efter en aygo.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns ju i princip inget att serva på en elbil. 90% av servicen på en förbränningsbil är att kolla att gångjärn inte gnisslar och att det finns bromsvätska. Det enda som är viktigt på riktigt är att byta olja och oljefilter (som inte existerar på en elbil).
App, app, app! De ska ju koppla in datorn och göra kaos med bilen. Senast bilen var på service ringde verkstaden och berättade att de brickat den när de skulle uppdatera mjukvaran så jag kunde tyvärr inte hämta bilen.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad är det för gammal Volvo som har 8000 i skatt per år? Malus är endast i tre år och då är bilen inte speciellt gammal. Jag betalar hälften, lite över 4000 kr i skatt för min 740 xd (BMW och inte Volvo).
Frugans Xc70 D4 med femman men manuell låda ligger på strax över 2500:- per år, kommer nog aldrig att sälja den.

Har alltid varit svag för Bmws större modeller, men hur hållbar är fyrhjulsdriften på din 740xd? Har läst om flera 320/520/530xd som har behövt renovera mittdiff/fördelningslåda och dylikt…
 
H HenrikHuslöse skrev:
App, app, app! De ska ju koppla in datorn och göra kaos med bilen. Senast bilen var på service ringde verkstaden och berättade att de brickat den när de skulle uppdatera mjukvaran så jag kunde tyvärr inte hämta bilen.
Sådär går det när man lagar saker som fungerar. 😎

Jag är lite av ett proffs själv faktiskt. 😉
 
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.