1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Då är väl Kia Optima ett bra val, lite större än Ceed. Känns som ett tryggare val än Passaten utan att kollat närmare på just OptimaH Hammarfall skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Räckvidden på elbilar har generellt ökat i relation till priset på dem.Fairlane skrev:
Sen har ju den saken aldrig varit en showstopper för mig, jag har bara påpekat att det är en "obekvämlighet".
"Motsvarande bensinare" är irrelevant, det jag köper är en bil som uppfyller mina behov.J JohanLun skrev:
Jag köpte min Skoda Octavia kombi bensinare för 180 000 när den var två år gammal. Skulle aldrig falla mig in att köpa en begagnad bensinare för 400 000. Jag hade egentligen satt ett tak på 170 000 när jag letade bil, men då denna bara hade gått 800 mil (varit lånebil hos bilfirman) så överskred jag mitt tak lite grann.
Ärligt talat Nerre, jag tror att det i princip är ekonomiska kalkyler som hindrar dig.
Med de relativt få mil du kör varje år och sen till detta körmönstret med långa resor som då skulle kräva rätt dyr laddning längs vägarna, så får du aldrig ekonomi en elbil idag, och troligen inte på flera år än.
Du skulle betala mer för bilens kostnader varje år och får på köpet en aning mer opraktisk bil.
Jag har hela tiden förstått att elbil inte är något för dig förrän inköpskostnaden börjar vara väldigt nära en typ motsvarande ICE.
Du är absolut inte ensam om detta, vi har en fossilbil här som går alldeles för få mil om året för att vara ens tänkbart att byta mot EV, i alla fall i rent ekonomiska termer.
Men jag sitter lugnt i båten, jag är rätt säker på att tiden verkar för att jag så småningom kan göra bytet på rent ekonomiska grunder (tyvärr blir väl bensinbilen helt värdelös ungefär samtidigt, men men ...)
Med de relativt få mil du kör varje år och sen till detta körmönstret med långa resor som då skulle kräva rätt dyr laddning längs vägarna, så får du aldrig ekonomi en elbil idag, och troligen inte på flera år än.
Du skulle betala mer för bilens kostnader varje år och får på köpet en aning mer opraktisk bil.
Jag har hela tiden förstått att elbil inte är något för dig förrän inköpskostnaden börjar vara väldigt nära en typ motsvarande ICE.
Du är absolut inte ensam om detta, vi har en fossilbil här som går alldeles för få mil om året för att vara ens tänkbart att byta mot EV, i alla fall i rent ekonomiska termer.
Men jag sitter lugnt i båten, jag är rätt säker på att tiden verkar för att jag så småningom kan göra bytet på rent ekonomiska grunder (tyvärr blir väl bensinbilen helt värdelös ungefär samtidigt, men men ...)
Ah jag var fast i v70 =) Tänkte inte alls på xc90. Men det är väl rätt att en xc90 bör ha extrem skatt. Onödigt stora och onödigt ivägen. Borde vara samma på elbilar, onödigt stora bilar till ytan bör betala mer för sig. Bara ivägen på parkeringar för de har nog blivit lata i benen de flestaJohannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Dom betalar ju för sig i högre pris, mer bränsle och då automatiskt högre skatt (moms)R Rkarlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Står man i två rutor får man betala för bägge?
Ja, eftersom kombi elbilar är så dyra. Jag har ju flera gånger skrivit att om jag hittar en kombi elbil med åtminstone 30-40 mils räckvidd vintertid så blir det nog att jag slår till (och står ut med obekvämligheten att behöva stanna när bilen vill och inte när jag vill). Edit: Glömde "Under 200 000".Mikael_L skrev:
Är det alltså så dyrt att ladda längs vägarna att mina 200 mil på semestern kommer bli så dyra att de uppväger att de övriga 600 milen blir billigare?Mikael_L skrev:
Om bilen klarar 30-40 mil på en laddning kommer behovet att ladda på helgresor att vara minimalt, det blir campingsemestern som blir den stora biten. Nu när vi kör bensinaren så tankar jag ju ofta 3-4 gånger i veckan på semestern (men det ska väl erkännas att det beror på att jag redan med bensinbilen har lite räckviddsångest och vill starta varje resa med minst halv tank).
Ägandekostnaden. Men inköpskostnaden står för en stor del av ägandet, i alla fall om man som jag oftast behåller bilen närmare 10 år. Jag är inne på min fjärde bil nu och alla mina tidigare bilar har gått till skroten när jag varit klar med dem. Så där har i princip hela inköpskostnaden behövts slå ut på den tid jag ägt dem.Mikael_L skrev:
Tvärtom . Om du köper beg och kör till skrot blir inköpskostnaden minimal (per år). Den som köpte bilen ny och sålde till dig fick däremot en hög kostnad (per år).N Nerre skrev:Ja, eftersom kombi elbilar är så dyra. Jag har ju flera gånger skrivit att om jag hittar en kombi elbil med åtminstone 30-40 mils räckvidd vintertid så blir det nog att jag slår till (och står ut med obekvämligheten att behöva stanna när bilen vill och inte när jag vill). Edit: Glömde "Under 200 000".
Är det alltså så dyrt att ladda längs vägarna att mina 200 mil på semestern kommer bli så dyra att de uppväger att de övriga 600 milen blir billigare?
Om bilen klarar 30-40 mil på en laddning kommer behovet att ladda på helgresor att vara minimalt, det blir campingsemestern som blir den stora biten. Nu när vi kör bensinaren så tankar jag ju ofta 3-4 gånger i veckan på semestern (men det ska väl erkännas att det beror på att jag redan med bensinbilen har lite räckviddsångest och vill starta varje resa med minst halv tank).
Ägandekostnaden. Men inköpskostnaden står för en stor del av ägandet, i alla fall om man som jag oftast behåller bilen närmare 10 år. Jag är inne på min fjärde bil nu och alla mina tidigare bilar har gått till skroten när jag varit klar med dem. Så där har i princip hela inköpskostnaden behövts slå ut på den tid jag ägt dem.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
App, app, app! De ska ju koppla in datorn och göra kaos med bilen. Senast bilen var på service ringde verkstaden och berättade att de brickat den när de skulle uppdatera mjukvaran så jag kunde tyvärr inte hämta bilen.Nyfniken skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 508 inlägg
Frugans Xc70 D4 med femman men manuell låda ligger på strax över 2500:- per år, kommer nog aldrig att sälja den.P Pin skrev:
Har alltid varit svag för Bmws större modeller, men hur hållbar är fyrhjulsdriften på din 740xd? Har läst om flera 320/520/530xd som har behövt renovera mittdiff/fördelningslåda och dylikt…
Sådär går det när man lagar saker som fungerar. 😎H HenrikHuslöse skrev:
Jag är lite av ett proffs själv faktiskt. 😉